وزیر امور اقتصادی و دارایی مطرح کرد

تشریح عملیاتی‌ترین توافقات ایران و چین

در نتیجه این سفر از دو هفته بعد مشخص خواهد شد کدام شرکت چینی با کدام بخش ایرانی چه پروژه‌ای را کلید خواهد زد.

سید احسان خاندوزی در تشریح اقدامات و دستاورد‌های سفر دو روزه معاون اول رئیس‌جمهور به چین گفت: در سفر دو روزه معاون اول رئیس‌جمهور مهم‌ترین اتفاق پیگیری پروژه‌هایی بود که بعد از سفر آیت‌الله رئیسی باید عملیاتی می‌شدند.
وی با بیان اینکه عملیاتی‌ترین مرحله تعاملات 10 ساله ایران و چین در سفر معاون اول رئیس‌جمهور کلید خورد، تصریح کرد: با توجه به حضور و تعداد وزارتخانه‌های اقتصادی در این سفر و برگزاری پیش جلسات، نقاط اختلاف پروژه‌ها از قبل مشخص شد و طی این دو روز نقاط اختلافی به سرانجام رسید. هم در بخش دولتی و هم در حوزه پروژه‌های بخش خصوصی به جمع‌بندی قطعی و نهایی شدن پروژه‌ها رسیدیم.
وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: براساس این سفر از دو هفته بعد مشخص خواهد شد که در چه فعالیت‌های صنعتی، معدنی، انرژی، خودرو و...کدام شرکت چینی با کدام بخش ایرانی چه پروژه‌ای را کلید خواهد زد.

کم کردن فاصله تراز غیر نفتی بین ایران و چین، دستاورد سفر مخبر
به گزارش ایرنا، از دستاورد‌های مهم سفر معاون اول رئیس‌جمهور و هیأت همراه به چین می‌توان به کم کردن فاصله تراز غیر نفتی بین ایران و چین اشاره داشت.خاندوزی خاطرنشان کرد: براساس توافقات صورت گرفته و سرمایه گذاری‌های انجام شده برای نخستین بار کشور از فرصت صادرات به چین و سایر کشور‌های منطقه با فناوری و تکنولوژی‌هایی که اقتصاد چین به آنها دست یافته بهره خواهد برد، این ‌امر برای ایران قدرت اقتصادی به همراه دارد. وی اظهار داشت: با توافقات صورت گرفته و ورود اولین دوره واگن‌های جدید و تعهدی که چین به ساخت و انتقال تکنولوژی واگن‌های سری بعد در داخل ایران داده، زندگی، رفت و آمد و حمل و نقل مردم تسهیل خواهد شد.

توافق برای ساخت یک فرودگاه بین‌المللی و ورزشگاه
خاندوزی همچنین توافق مهم دیگر را در حوزه فرودگاهی کشور برشمرد که براساس آن برای یک فرودگاه در تراز بین‌المللی بسیار بزرگتر از مقیاس فرودگاه‌های موجود به سرانجام خواهد رسید. وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین از توافق ایران و چین درخصوص یک مجموعه ورزشی با استاندارد‌های بین‌المللی خبر داد تا ایران بتواند بازی‌های آسیایی و جهانی را در آن برگزار کند.

 توافقات بین دو کشور کاملاً راهبردی است
معاون اجرایی رئیس‌جمهور هم با تصریح اینکه چین برای ایران یک شریک راهبردی است و توافقات فی‌مابین دو کشور کاملاً راهبردی است، اعلام کرد: با پیگیری‌های آیت‌الله رئیسی در دیدار با رئیس‌جمهور چین و پیگیری‌هایی که معاون اول داشتند بخش زیادی از این توافقات در مرحله اجرا قرار گرفته است.
 منصوری که از جمله همراهان معاون اول رئیس‌جمهور به شانگهای بود، درباره ابعاد این سفر اظهار داشت: ایران در نمایشگاه بین‌المللی واردات چین پرقدرت حاضر شد، بیش از ۵۰ شرکت از ایران در این نمایشگاه حضور پیدا کردند و حدود ۲۵۰ تاجر و بازرگان و فعال اقتصادی ایرانی حضور داشتند. تجار ما غرفه‌های ترازی را در حوزه‌های مختلف برپا کردند از جمله در حوزه‌های شرکت‌ها، صنایع دانش بنیان، مواد غذایی، نفت و پتروشیمی که نشان از اقتدار کشور در حوزه‌های مختلف صنعتی و علمی داشت.
وی همچنین نشست‌های تخصصی این سفر را از مهم‌ترین اتفاقات آن برشمرد که مجموعه هیأت‌ ایرانی به ریاست مخبر با شرکت‌های بزرگ و توانمند چینی برگزار کردند.
منصوری با بیان اینکه چین علاوه بر اینکه یک صادرکننده بزرگ است، یک واردکننده بزرگ هم هست و از این بابت برای ایران ارزشمند است، خاطرنشان کرد: بخش زیادی از توافقات بین ایران و چین در مسیر اجراست.
معاون اجرایی رئیس‌جمهور درباره ساخت یک ورزشگاه بزرگ در تهران با حضور چینی‌ها گفت: تأکید ما در پروژه ورزشگاه روی توان داخلی است اما به دلیل محدودیت‌هایی که وجود دارد بخشی از کار را با شرکت‌های چینی پیش می‌بریم و در مسیر کار نیز از توان داخلی استفاده می‌کنیم.

جستجو
آرشیو تاریخی