صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و بیست و دو - ۱۶ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و بیست و دو - ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۶

ایـران در شاخه سوم ابریشم

مسیر‌های ابتکار کمربند - جاده طرح ابتکار کمربند و جاده شامل 6 مسیر اقتصادی است:

کریدور شرق به غرب همان جاده ابریشم قدیمی است که قدمتی به درازای بیش از ۲۰۰۰ سال دارد که قاره اروپا و آسیا را از طریق ایران به یکدیگر متصل می‌کند. کریدور شرق به غرب با داشتن 6 مسیر مختلف، حمل‌ونقل کالاها را از طریق ایران به کشورهای آسیای میانه، خاوردور، شرق آسیا و آسیای جنوب شرقی، اروپا و آفریقا امکانپذیر می‌کند.

1

 مسیر اقتصادی
جدید پل اوراسیا (NELB):

این مسیر چین و اروپا را به هم متصل می‌کند. ستون اصلی این مسیر یک خط بین‌المللی ریلی از استان جیانگ سو به روتردام در هلند است. این خط از طریق قزاقستان، روسیه، بلاروس و لهستان به شبکه راه‌آهن اروپا می‌پیوندد.

 

2

 مسیر اقتصادی چین
 مغولستان - روسیه (CMR):

این مسیر در پی بازسازی راه اتصال اوراسیا- روسیه و توسعه راه استپی مغولستان خواهد بود.با شكل گیری این مسیر یك شبكه وسیع ترابری، اقتصادی و تجاری میان چین، روسیه
و مغولستان شكل گرفته و كشورهای دیگر نیز بتدریج به آن ملحق می شوند.

 

3

 مسیر اقتصادی چین - آسیای میانه - غرب آسیا (CAWA):

 این مسیر شبکه راه‌آهن سین‌کیانگ را از طریق آسیای میانه و غرب آسیا به شبه‌جزیره عربستان و دریای مدیترانه وصل می‌کند. این کریدور کشورهای چین، قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ایران و ترکیه را به هم متصل می‌کند.

 

4

 مسیر اقتصادی چین
و شبه‌جزیره هندوچین (CIP):

 این کریدور چین را به 5 کشور شبه‌جزیره هندوچین متصل می‌کند و این اتصال را تا مالزی، سنگاپور و اندونزی گسترش می‌دهد.

 

5

 مسیر اقتصادی
چین و پاکستان (CP):

این مسیر کاشغر در استان سین‌کیانگ را به بندرگوادر پاکستان متصل می‌کند. دهلیز اقتصادی چین-پاکستان، ظرفیت توسعه‌ی روابط استراتژیک پکن را با کشورهای ثروت‌مند و نفت‌خیز خاور میانه به‌گونه‌ چشم‌گیر بالا می‌برد.

 

6

 مسیر اقتصادی بنگلادش
چین،  هند -میانمار (BCIM):

 این مسیر شامل همکاری بین این 4 کشور است که با یکدیگر مرز مشترک دارند. در چهارچوب این ابتکار، چین از طریق آسیای مرکزی و غربی با خلیج‌فارس و دریای مدیترانه و از طرف دیگر با آسیای جنوب شرقی و جنوب آسیا و اقیانوس‌هند
مرتبط می‌شود.

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی