صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و بیست و دو - ۱۶ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و بیست و دو - ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱۸

ایران در ایران

رشد سریع جمعیت سالمند
در گیلان، مازندران و همدان
همدان- عضو قرارگاه جمعیت وزارت کشور با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۱۱.۳ درصد جمعیت کشور را سالمندان بالای ۶۰ سال تشکیل می‌دهند، گفت: بالاترین نرخ رشد سالمندی در استان‌های گیلان، مازندران و همدان ثبت شده است.
صالح قاسمی با بیان اینکه متأسفانه چندین سال است که شاهد ثبت رکود حداقلی در شاخص‌های جمعیت هستیم، ابراز کرد: روند کاهشی و نگران‌کننده همچنان تداوم دارد و سال به سال نرخ رشد جمعیت کشور کمتر می‌شود.
عضو قرارگاه جمعیت وزارت کشور با بیان اینکه نرخ باروری به کمتر از 1.6 درصد به ازای هر زن رسیده است، عنوان کرد: استان‌های گیلان، مازندران، البرز، مرکزی و سمنان پایین‌ترین نرخ باروری را در سال‌های اخیر ثبت کرده‌ا‌‌ند. در سال 1401 پایین‌ترین نرخ رشد در استان‌های همدان و خراسان‌جنوبی ثبت شده است و متأسفانه شاهد رشد منفی در این استان‌ها هستیم.
 وی مهاجر فرستی را عامل اصلی منفی‌ شدن نرخ رشد در استان‌های خراسان‌جنوبی و همدان دانست و اضافه کرد: به دلیل نبود فرصت شغلی مناسب اکثر افراد برای ادامه زندگی به شهرهای بزرگ مهاجرت می‌کنند.

دستور استاندار برای تسریع در لایروبی رودخانه‌های مازندران
ساری- استاندار مازندران با اشاره به استمرار وقوع حوادث طبیعی، دستور تعیین تکلیف و لایروبی رودخانه‌ها و رفع نقاط آبگرفتگی شهرهای استان را صادر کرد.
«سیدمحمود حسینی پور» در جلسه ستاد بحران شهرستان چالوس گفت: بحث لایروبی رودخانه‌ها حرفه‌ای و مهم بوده اما در این ارتباط همیشه با موانع قانونی، انسانی و سلیقه‌ای روبه‌رو هستیم.
وی، برداشت‌های غیرقانونی از بستر رودخانه‌ها را از دیگر چالش‌های فرارو و در بروز سیلاب‌ها تأثیرگذار دانست و اظهار داشت: اگر فیزیک استاندارد رودخانه‌ها را به دلایل غیرکارشناسی و فنی به هم بزنیم، به طور قطع با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهیم شد.
مقام عالی دولت در مازندران در خصوص سیلزدگان شهر چالوس نیز گفت: کسانی که منازل‌شان را در این سیل از دست دادند باید رایگان واحدی در اختیار آنها قرار گیرد و برای دائمی کردن اسکان این افراد اقدام فوری صورت بگیرد.

کاهش بهره وری به دلیل بی توجهی به زمان بندی طرح‌های عمرانی استانی
یزد -  عضو هیأت مدیره و مدیرعامل انجمن ملی بهره‌وری ایران، چالش اصلی پیش روی کشور در حوزه طرح‌های عمرانی استانی را عدم توجه کافی به موضوع زمانبندی دانست.
«سید حمید کلانتری» در یزد با اشاره به طولانی شدن بهره برداری طرح‌های استانی و ملی گفت: عدم بهره برداری از طرح‌های استانی و ملی به منزله عدم بهره وری است که هزینه و پول ملی به صورت طرح‌های غیرقابل استفاده درآمده و باعث ناکارآمدی شده است.
مجتبی فرهمند رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان یزد هم از راه اندازی نخستین مرکز بهره‌وری صنعت ساختمان کشور در استان یزد خبر داد و گفت: این مرکز در راستای اهداف قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و ماده ۴۳ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام ملی کشور راه اندازی می شود و ایده شکل ‎گیری آن نه‌ تنها یک انتخاب بلکه یک الزام جدی به شمار می‌رود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی