صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و بیست و دو - ۱۶ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و بیست و دو - ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

استقلال تاجیکستان، امروز میزبان پرسپولیس است

دیدار در سرزمین آشنا!

حامد جیرودی
خبرنگار

پرسپولیس، نماینده فوتبال کشورمان در لیگ قهرمانان آسیا، امروز در سرزمینی آشنا بازی دارد؛ در تاجیکستانی که تا همین 140 سال پیش جزو قلمرو ایران به شمار می‌رفت. از آنجا که ایرانیان پارسی کلاهی تاج مانند بر سر می‌نهادند، تاجیک نامی است که بر ایرانیان یکجانشین گذاشته شد. ضمن اینکه تاجیک به معنی آریایی، پاک، بزرگوار، اصیل‌زاده و میهمان‌نواز نیز آورده شده است. سعدی نیز در یکی از اشعار خود آورده است:«نگار ترک و تاجیکم کند صد خانه ویرانه/ به آن چشمان تاجیکانه و مژگان ترکانه.» در حال حاضر مردم این کشور به فارسی تاجیکی صحبت می‌کنند تا این کشور به‌عنوان یکی از سه کشور فارسی‌زبان در کنار افغانستان و ایران باشد.  با این مقدمه می‌توان گفت پرسپولیس برای دومین‌بار پا به جایی گذاشته است که در آن احساس غربت نمی‌کند!
شاگردان یحیی گل‌محمدی اولین‌بار 23 شهریور‌ماه 1400 در مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا در شهر دوشنبه برابر استقلال تاجیکستان قرار گرفتند که آن مسابقه در ورزشگاه پامیر دوشنبه با گل دقیقه 90 مهدی ترابی 1-0 به سود پرسپولیس به پایان رسید.
سرخپوشان پایتخت در حالی پس از گذشت حدود دو سال و یک ماه دوباره پا به تاجیکستان گذاشته‌اند تا در ساعت 17:30 امروز بازی برگشت خود را برابر استقلال برگزار کنند که دوم آبان‌ماه و در دیداری که در ورزشگاه آزادی تهران برگزار شد، با نتیجه 2-0 و با گل‌هایی که سعید صادقی به ثمر رساند، برابر این تیم به پیروزی رسیدند.
 بردی که در آن علیرضا بیرانوند با پنالتی‌ای که در دقیقه سه مهار کرد، نقش ویژه‌ای داشت تا پرسپولیسی‌ها دومین بردشان در لیگ قهرمانان آسیا را پس از پیروزی 1-0 برابر الدحیل جشن بگیرند. حالا آنها در حالی به دنبال تکرار برد بازی رفت هستند که ایگور چروچنکو، سرمربی استقلال تاجیکستان به پرسپولیسی‌ها وعده داده که منتظر آنها در شهر دوشنبه هستند! البته این تیم پس از بازی رفت با پرسپولیس مسابقه رسمی دیگری را در دو هفته اخیر انجام نداده است(!) اما پرسپولیس دو بازی در لیگ‌برتر انجام داد که در آنها برابر ملوان به تساوی 1-1 و مقابل صنعت نفت به تساوی 2-2 دست یافت، اما به غیر از اینکه این تیم دو بازی است که به پیروزی نرسیده، مشکل اصلی پرسپولیس ویروس سرماخوردگی و آنفلوانزاست که چند بازیکن این تیم را درگیر کرده و باید دید شرایط استفاده از آنها در مسابقه امروز چگونه است. در این شرایط، ممکن است وحدت حنانوف دوباره در زادگاهش و مقابل تیم سابقش به میدان برود.
 وحید امیری هم با اینکه تمرینات گروهی با پرسپولیس را آغاز کرده ولی وضعیتش برای حضور در میدان یا ترکیب اصلی مشخص نیست. با این حال بعید است این استقلال قرمزپوش بتواند مانع پیروزی پرسپولیس سفیدپوش شود.
 البته استقلال تاجیکستان در بازی قبلی خانگی‌اش در لیگ قهرمانان برابر الدحیل به تساوی بدون گل رسید ولی با یک امتیاز در قعر جدول است و اگر در این دیدار بازنده شود عملاً شانسی برای صعود نخواهد داشت و حالا باید دید پرسپولیس می‌تواند در سومین دیدار با این تیم هم پیروز شود یا خیر. دیگر بازی این گروه را الدحیل دو امتیازی به‌عنوان تیم سوم گروه D با النصر 9 امتیازی از ساعت 21:30 در دوحه برگزار می‌کند.

 

بــــرش

رونالدو به قطر نرفت!
النصر درحالی در چهارمین هفته از لیگ قهرمانان آسیا در دوحه میهمان الدحیل است که در یک هفته گذشته قطری‌ها برای خرید بلیت بازی هجوم آوردند و 40 هزار نفر برای تماشای این بازی از نزدیک به‌خاطر حضور کریستیانو رونالدو در ترکیب النصر آماده شدند اما علی‌العنزی خبرنگار عربستانی اعلام کرد کاروان النصر اکنون بدون حضور این فوق‌ستاره پرتغالی عازم دوحه شد تا غیبت او در این بازی حساس قطعی شود. در این میان، شبکه «الکاس» قطر از منابع خود دلیل غیبت رونالدو در این بازی را این‌طور اعلام کرد: کاسترو سرمربی پرتغالی النصر ترجیح داد به رونالدو در بازی با الدحیل قطر استراحت بدهد چون این بازیکن احساس خستگی می‌کرد.

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی