صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و بیست و یک - ۱۵ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و بیست و یک - ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۳

شاخ و برگ اسرائیل وقتی چیده می‌شود که ریشه امریکا از منطقه کنده شود

سعید جلیلی
نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای‌عالی امنیت ملی

دکتر جلیلی در آخرین سخنرانی خود در جمع دانشجویان دانشگاه امیرکبیر به تحلیل 5 بخش از حوادث اخیر در غرب آسیا و مسأله «نظم نوین جهانی» پرداخته است که در ادامه از نظر می‌گذرانید؛
 
1.بزنگاه جبران غفلت‌های تاریخ
هر چند طوفان‌الاقصی طومار نقشه‌های کهنه و تازه را به هم پیچید، اما در شرایط بزنگاه، لحظه‌ای درنگ و سستی یا تردید و عافیت‌طلبی کافی است تا استکبار دوباره نظمی دیگر را به صد سال آینده تحمیل کند. تاریخ نشان داده است استکبار حتی میان خرابه‌های نظم پیشین نیز دست از طراحی برای بازسازی نظمی جدید به نفع خود نمی‌کشد.
نظم جدید جهانی در پی کنش فعالانه بازیگران آن معماری می‌شود. با فرو ریختن نظم پیشین، ضمن تحلیل دقیق ریزش کنگره‌های کاخ ستمگران، باید بدون سستی و با ابتکار عمل غفلت‌های تاریخی را جبران و نقشی مؤثر ایفا کرد.
 
2.طنین همیشه ‌تازه نبرد نرم نقطه‌زن
عمق بینش امام(ره) در افشای دشمن اصلی هنوز هم جماهیری را در راستای ضربه به پایه‌های جور جهانی جهت‌دهی می‌کند. حضرت امام در مجموعه حرکت‌های خود در دهه چهل، پنهانِ پیچیده طرح‌های امریکا را برای تسلط بر منطقه از دل اصلاحات ارضی تا کاپیتولاسیون افشا کرد و دشمن اصلی را برای همیشه نمایاند. این عظمت حضرت امام بود که تا امروز الگوی بی‌مانند و درس‌آموز ماست تا بدانیم وقتی می‌گوییم باید روایت نظم جهانی را دانست و با بینشی عمیق به مسائل نگریست و روی ملل منطقه برای تحولات اساسی حساب باز کرد، یعنی چه.
 هنر امام معطوف کردن مبارزه به آمر بود نه مأمور!
عظمت حضرت امام در آبان‌ماه 43 این بود که عمق نقشه‌های تازه استکبار را افشا کرد. اهمیت نبرد نرم را نباید دست‌کم گرفت. طنین آن فریاد امام بود که یک به یک جهان اسلام را بیدار کرد و فتحی‌شقاقی‌ها و مغنیه‌ها را از حیرت و سرگردانی میان مکاتب و بازی‌ خوردن به دست طراحان نظم جهانی، به صف مجاهدان تاریخ‌ساز امت پیامبر کشاند و خط مقاومت را چنان در ملل منطقه دمید که هنوز هم ندای آن روز امام، بینش‌بخش است.
هنوز هم تحولات امروز را می‌توان با رجوع به آن سخنرانی امام از نزدیک نگریست! این اهمیت یک اقدام نقطه‌زن نرم است که تا سال‌ها می‌تواند جماهیری را در راستای ضربه به پایه‌های جور جهانی جهت‌دهی کند و همچنان سرزنده نور بیفشاند و بینش ببخشد.
 
3.فرماندهی مرکزی امریکا، مسئول الگوی غصب سرطانی در میانه جهان است
حضور پرشمار بالاترین مسئولین و فرماندهان نظامی امریکا در اتاق فرماندهی رژیم‌صهیونیستی نشان داد خوشدلانی که می‌پنداشتند می‌شود بین امریکا و اسرائیل فاصله انداخت در چه توهم پوچی غرق بودند. همین حضور فرماندهی مرکزی با مأموریت از لابی غاصب رژیم ایالات‌متحده گواهی است بر آن که اسرائیل نه یک ملت و نه یک دولت که خود متولی امور خود باشد، بلکه نماینده یک طبقه سیاسی سلطه‌گر است که تدبیر امور آن نیز مستقل از اراده و امکانات طبقه غاصب ساکن در شیطان بزرگ صورت نمی‌گیرد.
اینکه ایالات‌متحده نام نیروهای نظامی خود را در غرب آسیا «فرماندهی مرکزی» می‌نامد، خود نشان می‌دهد «مرکز» سلطه‌ای که غاصبان حاکم بر رژیم ایالات‌متحده در خواب می‌بینند تا از آنجا بر جهان سلطه برانند، کدام منطقه است.
خود نام «فرماندهی مرکزی» که امریکا روی نیروهای نظامی خود در منطقه گذاشته است، نشان می‌دهد نگاه امریکا به موقعیت این منطقه و مرکزیت آن برای سلطه بر جهان چیست.
رژیم‌صهیونیستی تکرار الگویی است که با آن پیوریتن‌ها، امریکا را پایگاه سلطه‌گری خود ساختند؛ اکنون همان الگو را تحت عنوان رژیم‌صهیونیستی برای غصب سرطانی میانه جهان تکرار کرده‌اند تا پایگاه فرماندهی سلطه‌گری خود را در میانه جهان برپا کنند. نیروهای امریکا در این منطقه، «فرماندهی مرکزی» نام گرفته‌اند که خود نشان می‌دهد از نگاه امریکا مرکز کجاست.
نیروهای نظامی امریکا در غرب آسیا «فرماندهی مرکزی» نام گرفته‌اند که خود نشان می‌دهد نزد غاصبان حاکم بر رژیم ایالات‌متحده مرکز کجاست و آرمان و پایگاه اصلی و مرکز حکمروایی سلطه‌گرانه آنها بیش از واشنگتن معطوف به تل‌آویو است و برای همین خود متولی امور آن‌ هستند.
 4. الگوی اعلای دموکراسی امریکا برای خاورمیانه نوین
الگوی اعلای دموکراسی برای امریکا آن است که حرکت‌های آزادی‌بخش را سرکوب کند و با ضدمردمی‌ترین و مردم‌نشناس‌ترین حکومت‌های بیگانه با دموکراسی، از در سازش و عادی‌سازی روی هم بریزد. بازیگران نمایش اغتشاشات این‌بار در خصوص بمباران بیمارستان غزه واکنش عکس نشان داده و با عاملان آن عکس یادگاری انداخته‌اند و از آنها حمایت می‌کنند.
الگوی اعلایی که حاکمان سلطه‌گر غاصب رژیم ایالات‌متحده آن را برای جهان می‌خواهند و در منطقه‌ای که خود مرکز جهان می‌دانند برپا می‌کنند و نیروی نظامی مرکزی خود را برای شکل‌دهی به خاورمیانه نوین‌شان در حمایت از این الگو به منطقه روانه می‌کنند، همین است که آزادی را با سرکوب جنبش‌های آزادی‌بخش و دموکراسی را با همپیمانی با جنایتکارترین افراد دنبال می‌کند. گسترش دموکراسی با مردم‌نشناسان، آزادی‌بخشی با سرکوب آزادی‌خواهان و رواج دادوستد با تحریم و محاصره، سیاست آشکار امریکاست. ایالات‌متحده پس از بمباران بیمارستان در غزه خطاب به رژیم‌صهیونیستی می‌گوید: ما در ارزش‌های مشترک‌مان متحدیم!
 
5.شاخ و برگ اسرائیل وقتی چیده می‌شود که ریشه امریکا از منطقه کنده شود
شیطان بزرگ امریکاست و اسرائیل نوک پیکان تیر این شیطان است. برای شناخت عمق برنامه‌های سلطه‌گران کافی است به اسرائیل چشم دوخت و برای قطع ید همیشگی ستم و این غده سرطانی باید شیطان بزرگ را هدف گرفت.  آن تیری دست اسرائیل را قطع می‌کند که امریکا را هدف گرفته باشد. مرگ وقتی بر اسرائیل فرود می‌آید که فریاد مرگ بر امریکا فرا برود.
ساده‌انگاری است که نزاع غزه را به مسأله‌ای درون سرزمین‌های اشغالی تقلیل داد. طوفان‌الاقصی به اسرائیل سیلی زد، اما فریاد آن را امریکا کشید. این نشان می‌دهد اسرائیل دست از جنایت نخواهد کشید مگر دست امریکا از منطقه قطع شود، چون اساساً اسرائیل چیزی جز نام تجاری نمایندگی شیطان بزرگ نیست.
با هر سیلی در صورت اسرائیل، داد امریکا بلند می‌شود. این نشان می‌دهد شاخ و برگ اسرائیل وقتی چیده می‌شود که ریشه امریکا از منطقه کنده شود. اسرائیل نام تجاری نمایندگی ناب باند سیاسی سلطه‌جوی هیأت حاکمه غاصب رژیم ایالات‌متحده در مرکز جهان است.
امروز روشن‌تر از هر زمان دیگر است که چرا فلسطین مسأله اول جهان اسلام و امریکا دشمن اول جهان اسلام است. عمق نگاه امام هنوز بینش‌بخش امت مسلمان است که قضیه فلسطین را باید در صدر مسائل خود قرار داد ولی فریاد خود را سمت شیطان بزرگ روانه کرد. در شکل‌گیری نظم پیشین جهانی، قدرت نرم به‌ اندازه قدرت سخت نقش داشت. امروز نیز اقدام نقطه‌زن نرم به همان اندازه مهم است.
«ماهیت پادگانی» رژیم‌صهیونیستی برای سلطه‌گری امریکا در منطقه‌ای است که خود آن را مرکز جهان می‌پندارد. پادگان رژیم‌صهیونیستی در میانه جهان، الگوی اعلای سلطه‌گری امریکا با دموکراسی‌‌ای است که بیمارستان را با موشک می‌زند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی