صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و بیست و یک - ۱۵ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و بیست و یک - ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۲

طوفان‌الاقصی، پایان اسرائیل و نظم جدیدجهانی

علی قاسمی
کارشناس سیاسی

درخلال اغتشاشات پاییز1401، زمانی‌ که دشمن نسخه فروپاشی جمهوری اسلامی ایران را پیچیده‌ بود، رهبر انقلاب افق بلندی پیش‌روی حقیقت‌جویان عالم گشود. آری او می‌بیند: «علائم زیادی وجود دارد که نظم کنونی جهان دارد تغییر پیدا می‌کند و نظم جدیدی بر جهان حاکم خواهد شد». (11/08/1401). اینک در پاییز 1402 روند پرشتاب «تحولات منطقه‌ای-جهانی» درحال رمزگشایی از اسرار این سخن‌ حکیمانه است و در این ‌میان، عملیات طوفان‌الاقصی، شاهد مثالی است با نکات ‌راهبردی‌‌ای که در ادامه سطور مرور خواهیم کرد:
1. «طوفان‌الاقصی» به مثابه یک زلزله ویرانگر، هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی را درهم شکست. به‌ تعبیر رهبری، رژیم صهیونیستی دچار یک شکست غیرقابل ترمیم شد. این «غیرقابل ترمیم بودن»، صرفاً ناظر بر شکست نظامی-اطلاعاتی نیست بلکه وجهی از آن به روند غیرقابل برگشت تغییرات علیه جبهه غربی-عبری اشاره دارد. چرا که «رژیم درمانده‌ صهیونیستی» با آن «شکست مفتضحانه» اُبهت خود را از دست داد و دیگر آن‌ حالت تسلط بر فلسطین را ندارد. این همان پیش‌بینی صادق رهبرمعظم انقلاب است: «این حالت تسلطی که استکبار جهانی بر کشورها و بر ملت‌ها و بر مناطق گوناگون داشته، دارد تغییر می‌کند». (22/07/1401)
به‌زعم صاحب‌نظران، اسرائیل اکنون در بدترین شرایط ممکن از ابتدای تأسیسش قراردارد. این شرایط باعث‌ شده، رژیم صهیونیستی با مسأله «بحران بقا» مواجه شود. لذا از سراسیمگی حامیان رژیم صهیونیستی، یعنی امریکا و اروپا نباید تعجب کرد! آنها علائم تغییرات جهانی را با طوفان‌الاقصی دریافت کردند. به تعبیر اخیر رهبری «سفرهای پی‌درپی سران غربی برای جلوگیری از متلاشی‌شدن رژیم صهیونیستی است.» و مقاومت فلسطین، اکنون به تنگنای امنیتی برای اسرائیل و پاشنه آشیل تمدن غرب، تبدیل شده است.
2. درچشم‌انداز آینده‌نگرانه رهبری، می‌توان خطوط تغییر در نظم جهانی را در سه گزاره ترسیم کرد: اول، انزوای امریکا. دوم، انتقال قدرت به آسیا و سوم، ایده مقاومت و گسترش جبهه مقاومت در مقابل زورگویی‌های جهانی. از این منظر کنش مقاومت فلسطین دراین نبرد- که یک ماه از آن می‌گذرد- نشان داده‌است، مهندسی معادلات منطقه‌ای و جهانی، دیگر در اختیار چند قدرت استکباری نیست. این همان افول امریکا و سربرآوردن قدرت مقاومت در عرصه‌ معادلات منطقه‌ای و جهانی است. توجه داشته باشید که طوفان‌الاقصی در عرصه میدانی، یک عملیات درون‌زای فلسطینی و یک سناریوی پیچیده اطلاعاتی-نظامی بود اما در عرصه راهبردی، اکنون به‌مثابه یک «پارادایم سیاسی- تاریخی» است که تحلیل و بررسی اوضاع منطقه و جهان را به دوره قبل و از بعد از این نبرد تقسیم کرد. لذا پیامدهای طوفان‌الاقصی، صرفاً در یک جغرافیای محلی و نبرد منطقه‌ای خلاصه نخواهد شد.
3. تا اینجای کار! تحلیل رفتاری رژیم صهیونیستی و محاسبات میدانی نشان از آن دارد که علیرغم اقدامات جنون‌آمیز رژیم کودک‎کش در بمباران هوایی و حملات زمینی، این اسرائیل است که در وضعیت کیش و مات معادلات سیاسی- نظامی قرار دارد. لذا اگر «متن جاری» این روزها، گسترش جنایت رژیم صهیونیستی در غزه است اما «فرامتن» این رویدادها، شکست اسرائیل و تغییرات اساسی در نظم منطقه‌ای و جهانی است.
اول؛ محور مقاومت با تأکید بر راهبرد «انگشت روی ماشه» در نقطه مواجهه همه‌جانبه با رژیم صهیونیستی قرارگرفته است. محورمقاومت آماده است دریک جبهه شبکه‌ای، متناسب با شدت کنش دشمن، پاسخ قاطع ولازم در زمان و مکان مناسب علیه جبهه غربی- عبری را عملیاتی سازد.
دوم؛ پیام سیدحسن نصرالله مبنی بر چشم‌انداز «توقف جنگ و پیروزی حماس» به هرشکل و ترتیبی، به‌معنای باخت قطعی اسرائیل است.
سوم؛ افکارعمومی جهانی درحال یارگیری حداکثری برای فلسطین و همراهی با ایده مقاومت است.
چهارم؛ درصورت ادامه جنایات اسرائیل، کاسه صبرملت‌های مسلمان و انسان‌های آزاده جهان لبریز خواهدشد و این سیل خروشان، روند تغییرات را سرعت خواهند بخشید.
4. به‌جز روند تغییر ناشی از اقدامات میدانی، به‌زعم بسیاری از صاحب‌نظران، این روند تغییر فقط درحوزه میدانی و ژئوپلتیکی باقی نخواهد ماند.  بسیاری از متفکران سیاسی و جامعه‌شناسان براین باورند که درپی عملیات طوفان‌الاقصی و مقاومت مظلومانه مردم غزه، اکنون جبهه ضدصهیونیستی در اقصی نقاط عالم درحال شکل‌گیری است.  تا چندسال قبل، فقط محور مقاومت بود که رژیم صهیونیستی را ناقض حقوق ملت فلسطین می‌دانست اما امروز در سراسر جهان روایت حمایت فلسطین بر روایت اسرائیل غلبه کرده است.  این وضعیت نوپدید- که نشان انزجار از رژیم صهیونیستی است- نظم فکری غربی، آرایش‌های سیاسی و بنیان‌های اجتماعی در عرصه جهانی را با چالش مواجه کرده است. کافی است به اخبار رویدادها و روندهای جهانی در فضای حقیقی و مجازی توجه کنید. تجمعات عظیم مردمی درسراسر جهان، کمپین‌های حمایت‌ از غزه، اقبال به آرمان ‌فلسطین، تحسین اراده و صبرمقاومت، حتی پویش‌ جهانی سلام بر مهدی(عج)، از پدیده‌های شگفت‌آوری است که خبر از نظم فکری، اجتماعی، سیاسی و تمدنی جدید در عالم دارد.
5. در حقیقت طوفان‌الاقصی، نویدی است بر اینکه دیگر این قدرت‌های استعماری و رژیم‌های شیطانی نیستند که با سلطه خود، تغییرات جهانی را مهندسی می‌کنند، بلکه این بار دست اراده الهی از میان ملت‌های آزاده جهان برای تحقق وعده الهی به‌میان آمده است.  آری! سال‌هاست که موج بیداری اسلامی در منطقه مترصد آزادسازی قدس و رهایی قبله اول مسلمین جهان از چنگال اشغالگران صهیونیستی است.  بنابراین درصورت استمرار نبرد و هرگونه خطای اسرائیل، قطعاً این پتانسیل آرمانی وتمدن‌ساز، آزاد خواهد شد و رهایی قدس شریف را به‌وجود خواهد آورد. همان‌طور که رهبر مقاومت جهانی و فرماندهی معظم کل قوا فرمودند: «حوادثی که در غزّه دارد اتّفاق می‌افتد؛ همه اینها حوادث آینده‌سازی است... دنیای آینده، دنیای فلسطین است، دنیای رژیم غاصب صهیونیستی نیست». (03/08/1402)

جستجو
آرشیو تاریخی