صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و بیست و یک - ۱۵ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و بیست و یک - ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۲

معاون اول رئیس جمهور در سخنرانی افتتاحیه ششمین اکسپوی بین‌المللی واردات چین مطرح کرد

۵ ظرفیت ویژه ایران برای توسعه سرمایه گذاری

ششمین نمایشگاه یا اکسپو واردات چین، درحالی روز گذشته در شانگهای آغاز شد که معاون اول رئیس‌جمهور کشورمان، یکی از سخنرانان افتتاحیه این نمایشگاه بود. این نمایشگاه نه تنها برای آشنایی کشورهای جهان با فرصت‌های اقتصادی و صادراتی به چین است، بلکه فرصتی را فراهم می‌آورد تا زمینه‌های تجاری و اقتصادی آسیا نیز شناسایی شود. از این رو، سفر محمد مخبر به چین که با دعوت رسمی «لی کیانگ» نخست‌وزیر این کشور انجام شد، ظرفیتی برای آشنایی و بازاریابی بخش‌های دولتی و خصوصی ایران در آسیا را فراهم می‌آورد. از جمله نشانه‌های این ظرفیت، این واقعیت است که پایون یا غرفه جمهوری اسلامی ایران در این نمایشگاه، با حضور مخبر افتتاح شد و درعین حال نخست‌وزیران چین، کوبا، استرالیا، صربستان، قزاقستان، کشورهای آفریقایی و جمعی از مدیران سازمان‌های بین‌المللی از آن بازدید کردند.

 ۶ پیشنهاد مخبر برای تقویت الگوی جدید تجارت جهانی
معاون اول رئیس‌جمهور که به عنوان پنجمین مقام عالی حاضر در افتتاحیه اکسپو واردات چین سخنرانی ‌کرد، با تشریح زمینه‌ها و شرایط جدید اقتصاد جهانی، مواردی چون به اشتراک گذاشتن فرصت‌های داخلی با بقیه جهان، حمایت از توسعه فراگیر نظام تجاری چندجانبه برای تنظیم قوانین بین‌المللی، حفظ ثبات زنجیره‌های صنعتی و تأمین جهان، ایجاد شهرهای مراکز مصرف بین‌المللی، توسعه تجارت الکترونیک و ایجاد سیستم‌های لجستیکی مدرن؛ را به عنوان شش پیشنهاد برای تقویت الگوی تجارت جدید جهانی برشمرد. محمد مخبر سخنان خود را با یادآوری حادثه غم انگیز، تروریستی و نسل‌کشی در غزه آغاز کرد و با بیان اینکه مردم بی‌دفاع و به معنای واقعی، مظلوم غزه، بدون آب و غذا، زیر شدیدترین حملات وحشیانه رژیمی غاصب به سر می‌برند، تأکید کرد: باید یکی از مهم‌ترین دستورکارهای مجامع بین‌المللی، پایان دادن فوری به کشتار مردم مظلوم، ارسال کمک‌های بشردوستانه و رفع محاصره غزه باشد. وی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به اینکه دولت جمهوری اسلامی ایران با تقویت روابط با کشورهای هدف و همسایگان خود و به کارگیری دیپلماسی چندجانبه و عضویت در سازمان همکاری شانگهای و بریکس، به‌دنبال مشارکت و همکاری در اقتصاد و تجارت جهانی است، تصریح کرد: افزایش یک‌جانبه‌گرایی، جریان تجارت بین‌المللی را تهدید می‌کند؛ جنگ تجاری بین کشورهای مختلف و تحریم‌های اقتصادی که به معنای واقعی کلمه تروریسم اقتصادی است، موانعی در برابر جهانی شدن اقتصاد ایجاد می‌نمایند. معاون اول رئیس‌جمهور گفت: به اشتراک گذاشتن فرصت‌های داخلی با بقیه جهان، حمایت از توسعه فراگیر نظام تجاری چندجانبه برای تنظیم قوانین بین‌المللی، حفظ ثبات زنجیره‌های صنعتی و تأمین جهان، ایجاد شهرهای مراکز مصرف بین‌المللی، توسعه تجارت الکترونیک، ایجاد سیستم‌های لجستیکی مدرن؛ از جمله پیشنهادها در راستای تقویت الگوی تجارت جدید جهانی است. مخبر همچنین با اشاره به مزیت‌های جغرافیایی، منابع و ذخایر طبیعی، نیروی جوان و توسعه‌ انسانی بالا، تنوع اقلیمی ودستاوردهای علمی و فناورانه به عنوان پنج ظرفیت ویژه ایران از همه کشورها برای توسعه سرمایه‌گذاری دعوت به همکاری کرد.

آغاز به‌کار پاویون ایران با حضور مقامات جهان
پس از مراسم افتتاحیه، معاون اول رئیس‌جمهور ایران با همراهی نخست‌وزیران چین، کوبا، استرالیا، صربستان، قزاقستان، کشورهای آفریقایی و جمعی از مدیران سازمان‌های بین‌المللی از پاویون ایران در ششمین اکسپوی واردات چین بازدید کردند. مخبر پس از این بازدید و در مراسم آغاز به کار پاویون ایران، گفت: حضور فعال و پررنگ شرکت‌ها و نهادهای اقتصادی ایران در نمایشگاه وارادت چین، بیانگر اراده متقابل و زمینه‌های مساعد برای ایجاد جهش‌های پرثمر در روابط دو کشور است. معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به پیشرفت‌های شگرف جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف، گفت که ایران برای همکاری، صادرات و سرمایه‌گذاری مشترک اعلام آمادگی می‌کند. وی خطاب به حاضران در این مراسم تصریح کرد: من به عنوان معاون اول ریاست جمهوری اسلامی ایران، به شما اطمینان می‌دهم هرگونه عقد قرارداد تجاری و سرمایه‌گذاری بین طرفین مورد پشتیبانی کامل دولت قرار می‌گیرد و تمام تلاشم را برای اجرایی شدن آنها به کار خواهم گرفت.

بررسی همکاری‌های اقتصادی در دیدار نخست‌وزیر کوبا
در حاشیه این نمایشگاه، معاون اول رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر کوبا با هم دیدار و درباره توسعه همکاری‌های اقتصادی گفت‌و‌گو کردند. مخبر در دیدار «مانوئل ماررو» مهم‌ترین قدم در توسعه همکاری‌های اقتصادی را فعال شدن بخش خصوصی دو کشور دانست و افزود: تهاتر، همکاری‌های پولی و بانکی و معامله از طریق ارز ملی دو کشور از مقدمات لازم برای توسعه همکاری‌های اقتصادی دو کشور است و دلیلی ندارد دو کشور همسو با ارز کشور دشمن مبادلات تجاری خود را انجام دهند. مخبر از آمادگی ایران برای همکاری با کوبا در حوزه انرژی، بازسازی پالایشگاه‌های کوبا و فناوری‌های نوین خبر داد. نخست‌وزیر کوبا نیز با استقبال از پیشنهاد و ایده معاون اول رئیس‌جمهور کشورمان برای استفاده از ارز ملی دو کشور در مبادلات تجاری فیمابین، گفت: هرچه کشورهای بیشتری در این بخش فعال شوند و در تبادلات و مراودات تجاری از ارز ملی خود استفاده کنند تأثیر تحریم‌های امریکا کمتر خواهد شد چراکه امروز امریکا با اتکا به قدرت دلار است که کشورها را تحریم می‌کند.

جستجو
آرشیو تاریخی