مرور

مشمولان متقاضی امریه تا 17 آبان فرصت ثبت‌نام دارند
معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضائیه از آغاز فرایند ثبت‌نام مشمولان اعزام دی ۱۴۰۲ در سامانه امریه قوه قضائیه خبر داد.
به گزارش معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضائیه، در حال حاضر فقط مشمولان اعزامی دی ۱۴۰۲مجاز به ثبت‌نام در این سامانه هستند و زمان ثبت‌نام متقاضیان امریه تا پایان روز چهارشنبه ۱۷ آبان است. متقاضیان واجد شرایط می‌توانند  با مراجعه به سایت معاونت منابع انسانی قوه قضائیه به نشانی qazahrm.eadl.ir برای ثبت‌نام اقدام کنند.


4/27 سال، میانگین سن مادران
در کشور در نخستین فرزندآوری
سازمان ثبت احوال کشور اعلام کرد: براساس آمارهای این سازمان میانگین سن مادر در نخستین فرزندآوری در کل کشور در ۶ ماهه نخست امسال ۲۷.۴ سال است.
به گزارش ایرنا، براساس آمارهای موجود در پایگاه جمعیت سازمان ثبت احوال کشور مقدار شاخص در نقاط شهری ۲۸.۱ سال و در نقاط روستایی ۲۴.۴ سال است. بیشترین میانگین سنی مادران در نخستین فرزندآوری، در بین استان‌ها مربوط به استان تهران با ۳۰.۳ سال و کمترین آن مربوط به استان سیستان‌وبلوچستان با ۲۲.۶ سال است.


رئیس انجمن آلزایمر ایران اعلام کرد
کاهش سن ابتلا به آلزایمر در کشور
رئیس انجمن آلزایمر ایران با بیان اینکه بیش از یک میلیون نفر در کشور به آلزایمر مبتلا هستند، گفت: سن ابتلا به آلزایمر(دمانس و زوال عقل) در کشور بسیار پایین آمده و تشخیص زودهنگام و انجام تست می‌تواند روند پیشروی ابتلا به این بیماری را کاهش دهد.
به گزارش ایرنا، معصومه صالحی افزود: روند آسیب مغزی به علت استرس، اضطراب و همه‌گیری بیماری کرونا در سنین پایین‌تر بیشتر شده است که باعث بروز زوال عقل و آلزایمر می‌شود و حافظه کوتاه مدت را مختل می‌کند. سپس با درگیر شدن قسمت‌های مختلف مغز، طیف وسیعی از علائم متفاوت ایجاد می‌شود. وی اظهار داشت: بارزترین تظاهر زوال عقل اختلال حافظه است که به وقایع و آموخته‌های اخیر محدود می‌شود ولی بتدریج خاطرات قدیمی نیز آسیب می‌بینند. صالحی افزود: در بیش از دو سوم افراد مبتلا به آلزایمر، بیماری تشخیص داده نمی‌شود و تشخیص ندادن بیماری موجب تقویت باورهای غلط مانند نسبت دادن فراموشی به سالمندی و کهولت سن شده است. این باور موجب می‌شود این تصور غلط که کاری نمی‌توان انجام داد پا برجا بماند.
به گفته صالحی، مداخلات درمانی و مراقبتی مانند دارو و روانشناسی حتی در مراحل اولیه بروز بیماری می‌تواند مؤثر و کارساز باشد و موجب بهبود اختلال شناختی، حفظ استقلال فردی و کیفیت زندگی بیمار شود. برگزاری جلسات مشاوره برای مراقبان و سالمندان می‌تواند موجب بهبود خلق و خو و کاهش فشار روانی ناشی از بیماری آلزایمر شود.
انجمن جهانی آلزایمر تخمین می‌زند ۷۵درصد افرادی که با زوال عقل زندگی می‌کنند، هنوز تشخیص داده نشده‌اند و این رقم، در کشور‌های کم درآمد و با درآمد متوسط به ۹۰ درصد هم می‌رسد. باید توجه داشت که موانع جدی بر سر راه تشخیص وجود دارد مانند آگاهی نداشتن از این بیماری و شرم از ابراز بیماری.

جستجو
آرشیو تاریخی