ضرورت استفاده از مواد غذایی دارای سیب سلامت

 مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو با اشاره به شایع‌ترین تقلبات غذایی در کشور و نحوه مقابله با آنها، بر لزوم پرهیز از مواد غذایی فله و فاقد برچسب و در عین حال استفاده از مواد غذایی دارای سیب سلامت که توسط سازمان‌های غذا و دارو، دامپزشکی یا حفظ نباتات نظارت می‌شوند، تأکید کرد.
به گزارش ایرنا، مهدی انصاری درباره تقلبات رایج در مواد غذایی گفت: وقتی که اصالت ماده غذایی از بین برود و فرآورده، دیگر آن فرآورده اصلی نباشد، تقلب صورت گرفته است؛ این از بین رفتن اصالت می‌تواند مربوط به استفاده از مواد جایگزین یا تغییر بسته‌بندی یا تقلب در اطلاعات معرفی محصول و از این قبیل باشد.
«عسل» از رایج‌ترین تقلبات غذایی
انصاری با بیان اینکه در طول روز با تقلبات زیادی مواجه هستیم، افزود: به عنوان مثال اگر میزان ظرفیت تولید عسل در کشور پنج هزار تن در سال باشد، بالغ بر سه یا چهار برابر آن در کشور عسل در حال عرضه است و مشخص است که بخشی از این عسل‌ها از همین فرایندهای تقلبی وارد بازار می‌شود. «عسل» یکی از تقلبات رایج در کشور به حساب می‌آید و خیلی سخت است که بخواهیم این تقلبات را با روش‌های معمول آزمایشگاهی شناسایی کنیم.
تشخیص سخت زعفران اصیل از تقلبی
مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو با بیان اینکه حیطه تقلبات در مواد غذایی بسیار گسترده است، گفت: این تقلبات از تقلب در ادویه‌جات روزمره تا مواد گران‌قیمت مانند زعفران که جاذبه کافی برای تقلب دارد  را شامل می‌شود؛ موادی که با رنگ و اسانس ترکیب شده، ظاهری شبیه زعفران دارد اما واقعاً زعفران نیست و البته تشخیص زعفران اصیل از تقلبی برای مردم سخت است. در مجموع امروزه رنگ‌ها، طعم‌ها و برخی فرایندهای ساخت آنقدر متنوع است که برای ایجاد تقلب از آن استفاده‌می‌شود.
جستجو
آرشیو تاریخی