صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و بیست - ۱۴ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و بیست - ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱۸

شهردار اهواز از اعمال جرایم سنگین برای قطع درخت خبر داد

تهدید به اقدام قضایی علیه قطع‌کنندگان «کنوکارپوس»

ایران زمین - زمان گرده‌افشانی «کنوکارپوس» در اهواز آغاز شده است و باز بحث‌ها و خبرها درباره آلرژی‌زا بودن این درخت پرحاشیه در زمان گرده‌افشانی، مهاجم بودن آن و آسیب به زیرساخت‌های شهری، مسدود شدن کانال‌ها توسط ریشه‌های درخت و... آغاز شده است. هر چند هنوز هیچ پژوهش علمی و ثابت شده‌ای درباره ارتباط مستقیم کنو‌کارپوس با آلرژی وجود ندارد اما چند سالی است که این درخت دشمنان زیادی پیدا کرده و خبرها درباره قطع شبانه این درخت توسط افراد و گروه‌های غیرمسئول کم نیست. روز گذشته شهردار اهواز، افرادی را که اقدام به قطع این درخت می‌کنند تهدید به شکایت قضایی کرد و گفت: در اهواز، برداشت اشتباه از رفتار گونه گیاهی کنوکارپوس موجب شده است که تمام درختان مورد بی‌مهری قرار بگیرند و از کف قطع شوند.
رضا امینی با اشاره به روند قلع و قمع درختان اهواز افزود: در این راستا در قانون، کمیسیونی ذیل خدمات شهری شهرداری و سازمان پارک‌ها پیش‌بینی شده و جرایم سنگینی بابت قطع درختان در نظر گرفته شده است که این مجازات‌ها، بازدارنده هستند.
 وی افزود: افرادی که به صورت سرخود اقدام به قطع درختان می‌کنند باید بدانند که این رفتار خطرناک است و منجر به جزای قضایی می‌شود. مهم‌تر از آن این است که باید فرهنگ حفظ درخت بیشتر شده و اطلاع‌رسانی در این زمینه بیشتر شود تا مردم اهمیت درخت را بدانند. سال‌ها طول می‌کشد تا یک درخت به سن و اندازه مؤثر و مفید برسد و قطع آن، تنها قطع یک درخت نیست بلکه قطع زمینه‌های سالم‌سازی هوا و زیبایی خیابان‌ها است.
 شهردار اهواز گفت: از شهروندان می‌خواهیم حتی اگر قرار است درختی به دلیل مزاحمت یا هر علتی جابه‌جا یا هرس شود، موضوع را به شهرداری منطقه یا سازمان پارک‌ها اطلاع دهند تا کار به صورت تخصصی انجام شود.
وی بیان کرد: چند سالی است که یک گونه غیربومی به نام درخت کنوکارپوس در اهواز کشت شده که مورد اختلاف سلیقه برخی از مدیران و اساتید دانشگاهی قرار گرفته است و تعابیر مختلفی در مورد این درخت به کار گرفته می‌شود اما آنچه مسلم است نگرانی مردم از رشد بی‌رویه این درخت نباید قابل توجه باشد زیرا اگر این درخت به صورت صحیح آبیاری شود و نیاز آبی آن تأمین شود، رشد فراگیر ریشه آن محدود می‌شود و آسیبی به ساختمان‌ها یا تأسیسات شهری وارد نمی‌کند.
امینی با بیان اینکه اگر یک درخت بر اثر ساخت و ساز مورد تهدید واقع شود، آثار جبران‌ناپذیری در حوزه محیط زیست خواهد داشت، عنوان کرد: در حال حاضر مشاهده می‌شود در پیاده‌روهای شهر اهواز بدون ایجاد طوق یا تشتکی برای درختان، تا منتهی‌الیه تنه درخت را بتون یا موزاییک ایجاد می‌کنند بنابراین طبیعی است که این درخت به آب دسترسی نداشته باشد و بعد از مدتی خشک شود.
 امینی در خصوص برخورد با افرادی که اقدام به قطع درختان می‌کنند، بیان کرد: گشت‌های اجرائیات شهرداری در مناطق باید قطع درختان را به سازمان پارک‌ها گزارش دهند و مردم نیز می‌توانند از طریق تماس با سامانه ۱۳۷ این مسأله را به همکاران ما گزارش دهند تا مراحل برخورد قضایی با این افراد انجام شود.
جستجو
آرشیو تاریخی