صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و بیست - ۱۴ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و بیست - ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱۸

عوارض رونمایی عجولانه از یک پروژه در دولت قبل

چرا قطار اقلید - یزد متوقف شد؟

شیراز - راه‌آهن اقلید - یزد که یکی از مهمترین طرح‌های ریلی کشور است و به عنوان حلقه اتصال کریدور ریلی شمال به جنوب محسوب می‌شود گرچه در هفتم مرداد سال ۱۴۰۰ توسط دولت دوازدهم طی آیینی رسماً افتتاح شد ولی چندی بعد به علت آنچه آماده نبودن زیرساخت‌ها از جمله ایستگاه‌های مسافری نامیده شده است، بهره‌برداری از آن متوقف شد.
عملیات اجرایی راه‌آهن اقلید - یزد سال ۱۳۹۰ توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) به طول ۲۷۰ کیلومتر آغاز شد؛ ۲۴۵ کیلومتر طول مسیر این راه‌آهن در یزد و بقیه در حوزه استحفاظی فارس قرار دارد.
این طرح که با هدف جابه جایی مسافر و همچنین بار و کالا و تکمیل مثلث گردشگری مرکز ایران در استان‌های یزد، شیراز و اصفهان ایجاد شده است در سال اول بهره‌برداری، قابلیت حمل بیش از چهار میلیون تُن بار را دارد و برنامه‌ریزی صورت گرفته برای این طرح هفت میلیون تُن جابه‌جایی بار است.
در حقیقت راه‌آهن اقلید - یزد به دلیل مجاورت با معادن بسیاری که در طول مسیر آن قرار دارد دارای توجیه اقتصادی بالایی است و همچنین بهره‌برداری از این طرح موجب ارتباط مستقیم سه قطب گردشگری شیراز، یزد و اصفهان می‌شود.
در آن زمان اعلام شد که راه‌آهن اقلید به یزد با هزینه بیش از ۶ هزار میلیارد تومانی احداث شده و یکی از پروژه‌های اساسی است که استان فارس را به راه‌آهن شمال شرق کشور متصل می‌کند.

توقف قطارها
اما اعزام قطارهای مسافربری در این مسیر تداوم نداشت و پس از مدتی روند جابه‌جایی بار و مسافر در این خط ریلی متوقف شد.
متوقف شدن این روند این پرسش را به ذهن متبادر کرد که چرا پس از افتتاح این طرح در سال ۱۴۰۰، بهره‌برداری از آن صورت نگرفت و دلیل عدم فعالیت‌ این خط ریلی چه بود؟ چرا از تردد قطار در این راه‌آهن ۲سال پس از افتتاح خبری‌نیست؟
مجری طرح راه‌آهن اقلید یزد در پاسخ به این پرسش‌ها به ایرنا گفت: هفتم مردادماه سال ۱۴۰۰ نخستین قطار مسافربری از مسیر این طرح از شیراز به مشهد مقدس اعزام شد و دومین قطار مسافربری هم ۱۱مردادماه همان سال اقدام به جابه‌جایی مسافر در این مسیر کرد اما پس از تغییر و تحول در شرکت راه‌آهن، مدیرعامل جدید این شرکت معتقد بود که قبل از اینکه بهره‌وری از این طرح ادامه یابد باید کارهای باقی مانده فاز یک این محور نیز به پایان برسد تا سِیر قطار روی این مسیر به صورت مستمر انجام شود.
  محمد منجمی افزود: تحقق این مهم نیاز به تزریق اعتباراتی در حدود ۲۵۰میلیارد تومان داشت که بخشی از این مبلغ در مصوبه سفر سال ۱۴۰۰ رئیس‌جمهور دولت سیزدهم به استان یزد تأمین شد.
 وی اضافه کرد: در حال حاضر منتظر تأمین اعتبارات بیشتری برای ادامه روند عملیات هستیم و امیدواریم بتوانیم بقیه اعتبار را از طریق مصوبات سفر جدید رئیس‌جمهور به استان فارس که در مهرماه سال‌جاری انجام شد، تأمین کنیم.

نگرانی‌ برای هدررفت سرمایه‌ها
 راه‌آهن اقلید- یزد در حالی روی ریل انتظار برای تأمین اعتبار است که اخیراً نیز نگرانی‌هایی برای هدر رفت هزینه‌های پرداخت شده برای ایجاد زیرساخت‌های فعلی این سرمایه ملی به دلیل افتتاح زودهنگام و عدم بهره‌برداری از این پروژه در زمان مقرر وجود دارد.
مدیرعامل راه‌آهن هفته گذشته با اشاره به عوارض افتتاح ناقص طرح‌های ریلی گفته بود: در دولت گذشته شاهد برخی تحویل‌ها با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی از طرف شرکت ساخت بودیم، اما در این دولت سعی شده جلوی افــتتـاح‌هــای زودهنـــگام شـــــرکت ساخت گرفته‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی