صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و نوزده - ۱۳ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و نوزده - ۱۳ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۲۵

در ادامه جنایات رژیم صهیونیستی در کرانه باختری 9 نفر کشته شدند

آوارگی هزار نفر در کرانه باختری

گروه جهان/ رژیم صهیونیستی بامداد دیروز در ادامه درگیری‌ها با فلسطینیان در کرانه باختری 9 نفر را به شهادت رساند. این در حالی است که کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز خبر داد، حدود یکهزار نفر در کرانه باختری به خاطر افزایش خشونت‌های شهرک‌نشینان صهیونیست آواره شده‌اند.
به گزارش ایرنا، براساس گزارش منابع محلی، نیروها و خودروهای نظامی ارتش رژیم صهیونیستی پنجشنبه شب و بامداد جمعه به شهر جنین یورش بردند .مبارزان مقاومت در واکنش به این اقدام در مسیر ادوات نظامی رژیم صهیونیستی چندین بمب منفجر کردند که در نتیجه آن دو دستگاه بولدوزر، یک خودرو زرهی و یک نفربر ارتش این رژیم از کار افتاد .در همین حال گزارش‌ها حاکی است، اشغالگران اسرائیلی در حمله به جنین با پهپاد چند خانه را هدف قرار دادند .در نتیجه این حملات که علیه جنین، نابلس، اردوگاه قلندیا و الفوار صورت گرفت، ۹ شهروند فلسطینی به شهادت رسیدند. نظامیان رژیم صهیونیستی در این یورش‌ها همچنین اقدام به تخریب گسترده زیرساخت‌های عمومی و شهری این مناطق کردند.
رژیم صهیونیستی علاوه بر حملاتی که منجر به کشتار و نابودی زیرساخت‌ها در کرانه باختری شده، اقدام به بازداشت گسترده مبارزان فلسطینی در این منطقه کرده است. به گزارش برخی منابع فلسطینی در ادامه بازداشت گسترده فلسطینی‌ها در شهر قدس اشغالی و کرانه باختری با احتساب شمار افراد بازداشت شده روز گذشته، تعداد ۱۸۳۰ شهروند فلسطینی از ۲۶ روز پیش تاکنون بازداشت شده‌اند. بنا بر اطلاعاتی که هیأت اسرا و باشگاه اسیران فلسطینی ارائه کرده است، شمار بازداشت شدگان طی روز پنجشنبه و بامداد جمعه در کرانه باختری به 70 نفر رسید. این بازداشت‌ها حاکی از نگرانی مقامات صهیونیستی از افزایش عملیات ضدصهیونیستی فلسطینی‌ها در کرانه باختری و قدس اشغالی در پاسخ به جنایت‌ها و کشتار تل‌آویو در نوار غزه نشأت می‌گیرد.
در همین ارتباط صلیب سرخ جهانی هم با ابراز نگرانی از افزایش خشونت در کرانه باختری تأکید کرد: «از ابتدای سال ۲۰۲۳ بیش از ۳۶۰ نفر در کرانه باختری اشغالی کشته و بیش از ۲۰۰۰ نفر زخمی شده‌اند که این مرگبارترین سال در بیش از یک دهه اخیر است.» در بیانیه این سازمان جهانی نوشته شده است: «افزایش ناامنی منجر به مرگ، جراحت و آوارگی غم‌انگیز شده است. بسته شدن کامل برخی شهرها و روستاها تردد مردم و کالاها را به میزان قابل توجهی محدود کرده است. تشدید خشونت‌ها و مسدود شدن جاده‌های دسترسی کشاورزان به مزارع آنها و به‌ویژه باغات زیتون را به‌شدت محدود کرده است که این موضوع بر منبع اصلی امرارمعاش آنها تأثیر می‌گذارد.»
به گفته فابریزیو کاربونی، مدیر منطقه‌ای صلیب سرخ در خاورمیانه و نزدیک، گفت: «افزایش شدید تعداد بازداشت‌ها برای کمیته بین‌المللی صلیب سرخ نگران‌کننده است.»
در همین حال بر اساس گزارش کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد حدود یکهزار نفر در کرانه باختری به خاطر افزایش خشونت‌های شهرک‌نشینان صهیونیست آواره شده‌اند. به گزارش الجزیره، کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد دیروز در بیانیه‌ای با اعلام این آمار افزود: اوضاع کرانه باختری و قدس نیز با افزایش نقض حقوق بشر، نگران‌کننده است و به بالاترین سطح خود رسیده است.
تداوم جنایات ارتش صهیونیستی در نوار غزه
همزمان جنایت صهیونیست‌ها در مناطق مختلف غزه نیز متوقف نشده است. براساس گزارش سخنگوی وزارت بهداشت فلسطین این رژیم دست به ۱۵ جنایت زد که در جریان آن ده‌ها فلسطینی شهید و مجروح شدند.
در یکی از این جنایت‌ها یک باب منزل مسکونی در خان‌یونس در جنوب نوار غزه هدف قرار گرفت که در جریان آن ۱۱ تن شهید شدند .از جمله این شهدا یکی از خبرنگاران تلویزیون فلسطین بود که به همراه ۱۰ تن دیگر در حمله به منزل وی در خان‌یونس شهید شده است. در جنایت دیگری نیز یک واحد مسکونی هدف حمله هوایی صهیونیست‌ها قرار گرفت و در نتیجه آن ۶ فلسطینی به شهادت رسیدند.
تداوم بمباران غزه و کشتار زنان و کودکان فلسطینی دیروز در حالی برای بیست‌وهشتمین روز متوالی ادامه یافت که کشورهای غربی حامی رژیم صهیونیستی تاکنون هرگونه قطعنامه آتش‌بس در شورای امنیت را وتو کرده و یا به جای تلاش برای توقف کشتار و بمباران فلسطینیان به دنبال تصویب قطعنامه‌هایی در حمایت بیشتر از تل‌آویو هستند. بنا بر گزارش سخنگوی وزارت بهداشت فلسطین تا عصر دیروز شمار شهدای غزه به ۹ هزار و ۶۱ نفر از جمله سه هزار و ۷۶۰ کودک و ۲ هزار و ۳۲۶ زن و شمار مجروحان نیز به ۳۲ هزار نفر رسیده است.
این درحالی است که نگرانی‌های جهانی به فاجعه انسانی و کشتار بی‌ترحم مردم غزه و درخواست‌ها برای متوقف کردن ماشین کشتار اسرائیل روبه افزایش است اما رژیم صهیونیستی همچنان بی‌وقفه بر حملات خود ادامه داده و سخنگوی ارتش این رژیم می‌گوید که اصلاً مسأله آتش‌بس مطرح نیست و در واقع همه برنامه‌ها و طرح‌های این رژیم برای جنگ، کشتار و ویرانی بیشتر است.

جستجو
آرشیو تاریخی