صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و نوزده - ۱۳ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و نوزده - ۱۳ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۲۱

«زنجان» بیشترین مشارکت نیروی کار و کمترین نرخ بیکاری را در بین استان‌های کشور دارد

پایداری اشتغال با حمایت از کسب و کارهای کوچک


پرداخت تسهیلات به کسب و کارهای خرد و کوچک، راهکاری مناسب برای ایجاد فرصت‌های شغلی جدید بویژه فعالیت‌های خوداشتغالی و مقابله با فقر و توانمندسازی افراد در مناطق کم‌درآمد است. دولت سیزدهم از بدو شروع فعالیتش ایجاد اشتغال را در اولویت‌های مهم خود قرار داده و برای تحقق آن، برنامه‌های مختلفی را تدوین و عملیاتی کرده است. طرح‌ها و برنامه‌های اشتغالزایی در استان زنجان، همواره جزو مسائل اولویت‌دار بوده و دستگاه‌های مختلف اجرایی هر یک بنا به زمینه فعالیت و کارکردشان، برای تحقق آن گام‌هایی برداشته‌اند.
بر اساس اعلام اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان، در سال‌جاری مطابق برنامه ابلاغی در راستای سیاست‌های اشتغالزایی دولت، ایجاد ۱۴ هزار و ۶۴۹ شغل در استان، هدفگذاری شده است. این در حالی است که سال گذشته سهم زنجان از هدفگذاری ایجاد اشتغال، ۱۴ هزار و ۱۷۰ فرصت شغلی تعیین شده بود که بر اساس اعلام مسئولان بر پایه آمارهای ثبتی دستگاه‌های اجرایی در سامانه رصد، این هدفگذاری به میزان ۱۱۶ درصد یعنی بیشتر از هدف تعریف شده تحقق یافت. بر اساس گزارش نتایج آمارگیری نیروی کار برای تابستان سال ۱۴۰۲ توسط مرکز آمار ایران، ‌زنجان بیشترین مشارکت نیروی کار، بیشترین نسبت اشتغال در فعالیت‌های اقتصادی و کمترین نرخ بیکاری را در بین استان‌های کشور کسب کرده است.

حمایت از کسب و کارهای کوچک
«محسن افشارچی» استاندار زنجان، با بیان اینکه به موضوع رونق گرفتن کسب و کارهای کوچک و متوسط باید از محل تحقق عدالت نگاه کنیم، اظهار داشت: نظام جمهوری اسلامی منادی عدالت است و از محل توسعه کسب و کارهای خرد و کوچک امکان شکوفا شدن استعداد افراد فراهم می‌شود.
استاندار زنجان با بیان اینکه در حوزه برنامه‌های مربوط به اشتغال تیم مدیریتی استان هماهنگ و منظم است، گفت: زمینه و ساختارها برای شکل‌گیری، حمایت و توسعه کسب و کارهای کوچک در استان فراهم است.
افشارچی با اشاره به وضعیت مناسب اشتغال در استان زنجان، به ایرنا گفت: حمایت از اشتغال‌های خرد از طریق تسهیلات قرض‌الحسنه نقش مهمی در تحقق هدفگذاری‌های ایجاد اشتغال در کنار طرح‌های کلان تولیدی و صنعتی دارد.

ارائه تسهیلات اشتغالزایی
در همین حال، «جمشید مقدم‌پناه» مدیر صندوق کارآفرینی امید استان زنجان نیز گفت: از سال ۱۳۸۴ تا پایان سال گذشته بیش از 7 هزار میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی از طریق این صندوق به ۲۷ هزار متقاضی در استان پرداخت و برای ۲۹ هزار نفر شغل ایجاد شده است. وی افزود: سال گذشته بیش از یک هزار و ۵۴۹ میلیارد ریال تسهیلات به هزار و ۱۷۹ متقاضی در استان پرداخت شد که در نتیجه آن هزار و ۳۴۲ نفر صاحب شغل شدند.
مقدم‌پناه با بیان اینکه می‌توان رونق هر چه بیشتر اشتغال را از طریق طرح‌های خرد و کوچک نیز محقق کرد، اظهار داشت: ایجاد اشتغال با سرمایه‌گذاری کم، انعطاف‌پذیری در برابر تغییرات بازار، رقابت‌پذیری، تمرکززدایی، توسعه مناطق کم‌برخوردار و توانایی در تولید کالاهای مورد نیاز شرکت‌ها و واحدهای بزرگ از مزیت‌های کسب و کارهای کوچک است.

کاهش نرخ بیکاری
«خلیل قاسملو» معاون هماهنگی برنامه‌ریزی و بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان نیز گفت: بر اساس گزارش نتایج آمارگیری نیروی کار برای تابستان سال ۱۴۰۲ توسط مرکز آمار ایران، ‌زنجان بیشترین مشارکت نیروی کار، بیشترین نسبت اشتغال در فعالیت‌های اقتصادی و کمترین نرخ بیکاری را بین استان‌های کشور کسب کرد. وی افزود: بر اساس نتایج منتشر شده مرکز آمار ایران، استان زنجان با ۶,۲ درصد نرخ بیکاری در جایگاه اول برای ۲ فصل متوالی سال‌جاری در بین استان‌های کشور قرار گرفت. همچنین نرخ بیکاری استان زنجان در تابستان سال ۱۴۰۱ معادل ۵.۵ درصد بود که ۰,۷ درصد افزایش در نرخ بیکاری استان را شاهد هستیم.
وی تصریح کرد: نرخ مشارکت نیروی کار در فعالیت‌های اقتصادی استان زنجان در تابستان سال ۱۴۰۱ معادل ۴۹,۴ درصد اعلام شده که معادل ۲,۱ درصد در تابستان سال‌جاری افزایش پیدا کرده است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی