برای اولین بار

آزمون استخدامی ویژه افراد معلول برگزار می‌شود

سمیه افشین فر
خبرنگار

رئیس سازمان بهزیستی کشور در نشستی که در رابطه با اولین آزمون استخدامی ویژه افراد دارای معلولیت صورت گرفت، از برگزاری این آزمون تا پایان سال 1402 خبر داد.
علی محمد قادری، در این نشست که با حضور مسئولان سازمان بهزیستی و سازمان برنامه و بودجه کشور برگزار شد، با اشاره به اینکه سازمان اداری و استخدامی عزم جدی برای برگزاری این آزمون دارد، گفت: یک هم‌افزایی و همسویی استراتژیک میان دستگاه‌ها در دولت سیزدهم برقرار شده و مقرر است مشکلات مردم بویژه مسائل جامعه‌ای را که مبتلا به یک‌سری محدودیت‌ها هستند، مدیریت کنند.
وی برگزاری آزمون مستقل را محصول قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت دانست که راهبردها را برای بکارگیری جامعه نخبگانی مشخص می‌کند.
قادری با بیان اینکه حدود ۴۵ دستگاه در جلسه هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت حضور پیدا کرده‌اند، افزود: در چند روز گذشته افرادی که به این امر توجه نکردند، مشمول ترک فعل دستگاه‌های نظارتی قرار گرفتند و چهار معاون وزیر به‌دلیل تخلفات اداری به دادگاه مراجعه کردند و احکام انفصال‌شان صادر شد، زیرا سیستم مطالبه‌گرانه وجود دارد.رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه الزامات قانونی در حوزه‌های مناسب‌سازی، اشتغال، بهداشت، استخدام و... پیگیری و گوشزد شده است، گفت: مقرر شده تا قبل از ۱۲ آذر، با هم‌افزایی که در این جلسه برقرار است، مقدمات جذب حداقل ۴۰۳۳ نفر را در دستگاه‌ها فراهم کنیم.
19 هزار توانمند بیکار
مدیرکل نیروی انسانی و پشتیبانی سازمان بهزیستی کشور نیز در این نشست با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۹ هزار فرد معلول با تحصیلات دانشگاهی بیکار در کشور داریم، به اجرا نشدن برخی مواد قانون حمایت از حقوق معلولان اشاره کرد و گفت: یکی از ماده‌های قانونی حمایت از معلولان، اخذ آزمون اختصاصی برای استخدام معلولان بوده که به‌رغم گذشت ۱۰ سال از قانون قبلی معلولان، این موضوع تاکنون در کشور اجرا نشده و مغفول مانده است.
علی افشاری گفت: در سنوات گذشته ۱۰ آزمون فراگیر توسط سازمان اداری و استخدامی برگزار شده است. براساس قانون سازمان اداری و استخدامی، ۳ درصد از سهمیه استخدامی‌ها باید کسر و به دستگاه‌ها برای جذب معلولان تخصیص داده شود اما بعد از بررسی‌های سازمان و سازمان استخدامی، متوجه شدیم فقط یک سوم از این تعداد (معلولان مشمول) در طول ۱۰ سال گذشته در دستگاه‌ها استخدام شده‌اند، به طوری که از ۵ هزار و ۶۰۰ سهمیه استخدامی، متأسفانه تنها ۱۶۰۰ نفر جذب شده‌اند.
افراد دارای معلولیت، توانایی انجام کار ۳۰ تا ۴۰ درصد پست‌های شغلی را دارند
معاون سرمایه انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور هم در این نشست، با بیان اینکه تقریباً همه مشاغل عمومی دستگاه‌های اجرایی را معلولان می‌توانند انجام دهند، گفت: افراد دارای معلولیت توانمندی انجام کار در ۳۰ تا ۴۰ درصد پست‌های شغلی کشور را دارند.
حسین عرب اسدی درباره اختصاص واقعی 3 درصد سهمیه استخدامی به افراد دارای معلولیت گفت: برای ۴۰۳۳ سهمیه استخدامی که در مجوزهای قبل داده شده و اکنون استفاده نشده باقی مانده است، باید تدبیر شود که این سهمیه‌ها از طبقه معلولان دارای شایستگی پر شود و اگر معلولی در شغلی مهارت ندارد، بهزیستی با همکاری دستگاه‌ها دوره‌های توانمندسازی برگزار کند.

جستجو
آرشیو تاریخی