صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هجده - ۱۱ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هجده - ۱۱ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

فضای‌مجازی

شاید هنوز امیدی به ما باشد
علی محمد مؤدب تصویر دختربچه‌ای غزه‌ای را منتشر کرده که بر ویرانه خانه‌اش نشسته و در حالی که عروسکی به بغل دارد، پرچم فلسطین را در دست گرفته است. او برای عنوان این عکس شعری از خودش را منتشر کرده است: «ای زنده‌کننده مردگان،‌ شاید هنوز امیدی به ما باشد، ای عطر کهنه در دهن غنچه‌های نو، از خیال این شهر سربی بگذر، ای شاهد! ای شهید! صدایمان بزن، ای حقیقت رشید، پیدا کن ما را، در همهمه این جهان مجازی، نجاتمان بده! از میان این‌همه سنگ، از محاصره این‌همه نخاله!»

واکنش میرکریمی به اتفاقات تلخ غزه
رضا میرکریمی پوستری از مادری برآمده از ویرانه‌های غزه در ساحل دریای مدیترانه را که کودکی به آغوش کشیده منتشر کرده و این بیت از شعر سعدی را به آن ضمیمه کرده است: «تو کز محنت دیگران بی‌غمی/ نشاید که نامت نهند آدمی»


واحد شمارش شهدا دیگر نفر نیست
فاطمه رایگانی، فعال فرهنگی در صفحه توئیتر خود در واکنش به شهادت خانواده‌های ساکن در غزه نوشته است: «تا امروز ۸۲۵ خانواده در غزه به‌طور کامل شهید شده‌اند و‌ کسی از آنها نمانده… جنایت رژیم‌ صهیونیستی طوری بزرگ و هولناک است که واحد شمارش شهدا دیگر نفر نیست… خانواده است…»

مبارزه مشروع با اشغالگری
علیرضا ملوندی، خبرنگار نیز از مبارزه مشروع با اشغالگری نوشته است: «اگر احیاناً به بی‌سوادهایی برخورد کردید که حزب‌الله رو جنگ‌طلب می‌دونند این نکته رو یادآوری کنید که بر اساس نظر سازمان ملل رژیم صهیونیستی کشتزارهای شبعا در جنوب لبنان رو «اشغال» کرده و مبارزه با این رژیم، مبارزه مشروع با اشغالگریه. مردم لبنان مالک اون سرزمینند و حق مبارزه دارند.»

صدا از دیوار بلند میشه از برندگان نوبل صلح بلند نمیشه
امین میمندیان طنزپرداز نیز درباره سکوت برندگان نوبل صلح در مواجهه با فجایع غزه نوشته است : «حساب کن نوبل فقط و فقط جایزه نوبل رو گذاشت تا عذاب وجدانش بابت ساخت مواد منفجره کم بشه. بعد در دنیایی که روزانه ده‌ها تن مواد منفجره میریزه رو سر مردم بی‌گناه غزه، صدا از دیوار بلند میشه از برندگان نوبل صلح بلند نمیشه. قشنگ مایه عذاب قبرش شدن.»

سلمان هراتی از پیشگامان شعر اعتراض است
کامران شرف‌شاهی بخشی از گفت‌وگوی تازه‌اش را به بهانه سالگرد درگذشت سلمان هراتی، شاعر معاصر منتشر کرده است. او نوشته: «سلمان هراتی معلمی دردمند و نیک اندیش بود که فقر، نابرابری‌ها و حرکت موریانه‌وار ناکسان را خوب می‌فهمید و در شعرهایش نسبت به اینگونه مسائل اجتماعی که به آینده جامعه ارتباط داشت بی‌تفاوت نبود. بی‌تردید سلمان از پیشگامان شعر اعتراض در دوران پس از انقلاب بود و اگر آن تصادف هولناک که به مرگ نابهنگام او منجر شد اتفاق نمی‌افتاد، چه بسا که شعر روزگار ما در مسیر دیگری قرار می‌گرفت.»

خداحافظی با مرداب
پانته‌آ پناهی‌ها که سریال تازه او با عنوان «مرداب» به کارگردانی برزو نیک‌نژاد را در یکی از پلتفرم‌های آنلاین نمایشی در حال پخش دارد با انتشار عکسی از آخرین سکانس حضورش در این سریال نوشته است: «مرداب برای من یکی از به یادموندنی‌ترین کارهامه با عزیزایی که خانوادم شدن که خیلیاشون توی این عکس نیستن و توی روزای سخت مثل کوه پشتم بودن و پشت هم بودیم و دلخوشی هم شده بودیم، سلامت بمونید همتون.»

جستجو
آرشیو تاریخی