صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هفده - ۱۰ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هفده - ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۲۰

انصارالله با تأکید بر حملات پهپادی و موشکی علیه تل‌آویو، هشدار داد به راه خود ادامه می‌دهد‏

سیلی مقاومت یمن به صهیونیست ها

فائزه سادات یوسفی
خبرنگار

یکی از وجوه بازدارندگی و تهدید علیه رژیم صهیونیستی پس از عملیات طوفان‌الاقصی، اعلام آمادگی همزمان گروه‌های مقاومت منطقه‌ای دوشادوش با مقاومت فلسطین بود که توانسته جبهه واحدی را در مقابل رژیم صهیونیستی و همپیمانان غربی آن به سرکردگی ایالات متحده به تصویر بکشد. در این بین انصارالله یمن به دلیل موقعیت ژئوپلیتیکی و ژئواستراتژیکی خود نقش عمده‌ای  در جورچین تهدید علیه محور عبری-غربی ایفا می‌کند.
روز گذشته انصارالله یمن طی بیانیه‌ای به منظور تحکیم تهاجمات موشکی و پهپادی از سوی خود به مواضع منطقه‌ای رژیم صهیونیستی همزمان با تشدید تهاجم زمینی مقطعی ارتش این رژیم، تأکید کرد که همچنان این فعالیت‌های خود را ادامه خواهد داد.
سرتیپ یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن در همین راستا گفت: «تعداد زیادی موشک بالستیک و کروز و تعداد زیادی پهپاد را به سمت اهداف مختلف دشمن صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین پرتاب کردیم. ما تأیید می‌کنیم که این عملیات سومین عملیات در حمایت از برادران مظلوم‌مان در فلسطین است.»
او ادامه داد: «نیروهای مسلح یمن این آمادگی را دارد که دست به عملیات بیشتری علیه اشغالگران در فلسطین اشغالی بزند. در مقابل آنچه که مردم فلسطین در نوار غزه در معرض تجاوزات وحشیانه امریکا و اسرائیل قرار گرفته‌اند، باید با توکل به خدا و پیروزی بر ظلم و ستمی که بر مردم عزیز فلسطین روا داشته شده، به وظیفه خود عمل می‌کردیم.»
سخنگوی نیروهای مسلح یمن با برشمردن عامل بی‌ثباتی در منطقه ادامه داد که آنچه دایره درگیری را گسترش می‌دهد، ادامه جنایات و کشتارهای رژیم اسرائیل علیه مردم نوار غزه و سراسر فلسطین است.

توانمندی‌های کنونی دولت یمن
یمن در محاصره و نبرد چندین ساله و چندجانبه، توانسته به خودکفایی در زمینه تسلیحات و توان رزمی برسد و با برخورداری از تسلیحات پیشرفته بومی‌سازی شده نیز به بازوی استراتژیکی در مقاومت منطقه مبدل گردد. همچنین یمنی‌ها توانمندی ویژه خود را در نبرد دریایی با دشمن به اثبات رسانده و معادله دریایی خود را به ائتلاف متجاوز تحمیل کرده‌اند.
البته تنها نیروی سخت‌افزار یمن نیست که مورد هراس رژیم صهیونیستی واقع گشته بلکه تجربه پیروزی یمن در نبرد سال‌های گذشته با ائتلاف متجاوز به رهبری سعودی نشان داده که آنها دارای توان محاسباتی بالایی برای برنامه‌ریزی رزمی و دفاعی هستند و می‌توانند در میدان نبرد دست برتر داشته باشند.
مجموع این ویژگی‌ها، اکنون یمن را یکی از تهدیدات راهبردی علیه رژیم و ایالات متحده و از اضلاع سرنوشت ساز نبرد کنونی قرار داده که می‌تواند ضربات امنیتی را بر پیکره آنها وارد نماید.
البته سابقه پیروزی یمن بر رژیم صهیونیستی به پیش از این برمی‌گردد. کارنامه نبرد اشغالگران، یکی از متحدان نیمه‌پنهان ائتلاف متجاوز یمن، در همان جنگ حدود 9 ساله مردود شده بود و از این رو نبرد کنونی را نمی‌توان نقطه شروع یک رویارویی با رژیم صهیونیستی دانست. اثبات توانمندی‌های میدانی یمن در همان سال‌ها موجب شد که سرویس‌های اطلاعاتی و مطالعاتی رژیم صهیونیستی همواره ملت یمن را به عنوان یک خطر احتمالی ضدرژیم خود قلمداد کنند. اکنون نیز تعدد جبهه‌ها به صورت همزمان یکی از منابع اصلی نگرانی اسرائیل برای آغاز جنگ جدید در منطقه شده است. در همین رابطه روزنامه یدیعوت آحارونوت روز گذشته نوشت که ارتش اسرائیل معتقد است جنگ در چندین جبهه انجام خواهد شد. علاوه بر میدان نبرد نوار غزه، درگیری در مرز با لبنان از سمت شمال و بن‌بست کرانه باختری از سمت شرق، اکنون یمن نیز به عنوان یک تهدید دیگر در قسمت‌های جنوبی سرزمین‌های اشغالی در حال ظهور است. این امر مستلزم آمادگی است که در وزارت دفاع در حال انجام است.
با وجود این، اما مقامات رژیم اشغالگر برای کاستن از بار روانی موجود، دچار لکنت زبان در بیان اقدامات مقاومت و میزان تلفات خود شده‌اند که البته بی‌شک تحرکات یمن بخشی از آنهاست. در همین رابطه، روزنامه مذکور روز گذشته اذعان داشت که مقامات رژیم اخبار درگیری‌ها و حوادث را تحت سانسور خبری منتشر می‌کنند.

بخش مهمی از اقدامات تهاجمی یمن
پس از طوفان‌الاقصی
روز گذشته رژیم اشغالگر مدعی رهگیری و انهدام یک موشک زمین به زمین و چند پهپاد در آسمان مناطق جنوبی فلسطین اشغالی شد که از سوی دریای سرخ شلیک شده‌اند. یکی از مراکز اعلامی درگیری ایلات بوده که بخش قابل توجهی از اهمیت خود را از کشتیرانی در باب المندب دریافت کرده و خطر جدیدی برای صهیونیست‌ها محسوب می‌شود. یک مسئول امنیتی رژیم نیز در واکنش به این اقدامات اعلام کرد که در حال بررسی شیوه پاسخ به این حملات هستیم.
در مقابل نیز «عبدالله بن عامر» یکی از مقامات بلندپایه وزارت دفاع در دولت نجات ملی یمن، در پاسخ به این ادعاها به آمادگی مقاومت اشاره کرد و ابراز داشت: «زمانی که وارد این نبرد شدیم از قبل منتظر پاسخ بودیم و آماده و هماهنگ با نیروهای محور مقاومت هستیم.»
پیش از این نیز پنتاگون مدعی شد که ناوشکن یو اس اس کارنی مستقر در دریای سرخ آن سه موشک و چند پهپاد شلیک شده از سوی یمن را رهگیری کرده است.
همچنین طی هفته‌های گذشته منابع نظامی در اریتره اعلام کردند که نیروهای رژیم صهیونیستی در اریتره همزمان با عملیات طوفان الاقصی در معرض دو حمله قرار گرفتند که در اثر این حملات یک افسر صهیونیست کشته شد.

تاریخچه تهدیدات مقاومت یمن و تجهیزات
مرتبط با هدف قرار دادن رژیم
اما تاریخچه تهدیدات یمن به قبل از طوفان الاقصی برمی‌گردد و صنعا پیش از این نیز با حریف‌طلبی رژیم صهیونیستی خطاب به ملت فلسطین گفته بود: «عزم خود را تقویت و صفوف خود را متحد کنید و ما نیز با شما هستیم و رژیم اشغالگر صهیونیستی در تیررس موشک‌های مبارزان یمنی قرار دارد.» نیروهای مقاومت یمن در جریان جنگ حدود 9‌ساله توانستند موشک‌ها و پهپادهای خود را از همه نظر ارتقا داده و برد آنها را افزایش دهند. توانمندی‌های تسلیحاتی و موشک‌های انصارالله یمن یکی از کابوس‌های رژیم صهیونیستی و ایالات متحده بود که از زمان رونمایی و استفاده آن در جنگ با ائتلاف متجاوز در محافل سیاسی و رسانه‌ای آن بازتاب ویژه‌ای پیدا کرد. زیرا آنها می‌تواند سرزمین‌های اشغالی، تل‌آویو و دیگر پایگاه‌های رژیم و کاخ سفید را در خلیج فارس و پیرامون آن مورد هدف قرار دهد.
بر اساس گزارش‌های مراکز تحقیقاتی، گروه انصارالله یمن از نظر تعداد پهپادها پس از حزب‌الله لبنان در منطقه در رتبه دوم قرار دارد.
آنها در طول جنگ حدوداً ده سال، اهدافی مانند ریاض، رأس تنوره در استان شرقی عربستان سعودی و ابوظبی را مورد هدف قرار دادند. سال 2022، سرتیپ حوثی ژنرال عبدالله الجفری به این توانایی اشاره کرد و به رژیم اشغالگر هشدار داد که «همان موشک‌ها و پهپادهایی که امروز به امارات رسیده‌اند به تل‌آویو و بندر ایلات خواهند رسید. همچنین موشک‌ها و پهپادهای دیگری با برد بیشتر - برد ۲۵۰۰ کیلومتر - وجود دارند که می‌توانند فراتر از رژیم صهیونیستی حرکت کنند.» حوثی‌های یمن در رژه نظامی 21 سپتامبر 2023، از قابلیت‌های جدید موشک‌های دوربرد خود به شرح زیر رونمایی کردند:

موشک‌های انصارالله
موشک‌های بالستیک دوربرد طوفان با برد 1350 تا 1900 کیلومتر،  موشک‌های کروز قدس-4 و قدس Z-0 که می‌توانند مواضع زمینی و دریایی را مورد هدف قرار دهند.
سامانه بازدارنده دریایی(موشک‌های ضدکشتی) آصف و فلق به ترتیب با برد 200 و 300 کیلومتر.
 
تسلیحات با قابلیت حمله میان‌برد و دوربرد
پهپادهای صماد 2/3/4 که به ترتیب دارای برد 1200 تا 1500 کیلومتر، 1300 تا 1700 کیلومتر و 2000 کیلومتر هستند.
پهپادهای وعید با برد گزارش شده 2500 کیلومتر.
موشک‌های کروز قدس-2 با برد گزارش شده تا 1350 کیلومتر.
 موشک‌های بورکان 3/2H که به ترتیب 1000 و 1200 کیلومتر برد دارند.
 
با وجود آنکه ائتلاف متجاوز تلاش می‌کرد با نبرد علیه حوثی‌های یمن و محاصره و تحریم‌های شکننده آن را در انزوا قرار داده و به زانو در آورد اما پایداری و عزم راسخ آنها با اتکا به قدرت درونی، مردمی و مبانی ایدئولوژیک، توانست آن را به بازیگر فعال منطقه‌ای مبدل کند. اکنون نیز در میدان نبرد بازدارندگی میان جبهه مقاومت و جبهه غربی- عربی به سرگردگی امریکا، انصارالله یمن دوشادوش دیگر نیروهای مقاومت در غرب آسیا، اما به طور همزمان علیه نیروهای اشغالگر و امریکا تاخته است.
بر همین اساس بود که سرتیپ بن عامر طی مصاحبه روز گذشته با المیادین، مقرهای دریایی امریکا را تهدید کرد و گفت: خارجی‌ها در این شرایط از آب‌های ما دوری کنند. او اراده ملی و دعوت مردم را دلیل ورود یمن به این درگیری دانست و تأکید کرد: نبرد مقاومت اکنون در مرحله محک‌های تکنیکی است و موشک‌های ما از سامانه‌های پدافندی امریکایی و اسرائیلی پیشی خواهند گرفت.
مجموع این موضعگیری‌ها و تحرکات مقاومت یمن، موجب شده که اراده سیاسی آن اکنون نقش تعیین‌کننده‌ای را در معادلات منطقه‌ای دارا باشد و موقعیت ژئوپلیتیکی آن را ارتقا دهد.
از طرفی، می‌توان گفت که اقدامات گروه‌های مقاومت و همچنین انصارلله یمن، از عوامل فشار بر تهاجم زمینی رژیم صهیونیستی به غزه است. البته کاخ سفید واسطه این فشار است که حملات به پایگاه‌های آن موجب تردید در ادامه حمله زمینی شده است.
در نهایت با افزایش درگیری‌ها در فلسطین و افزایش تنش‌ها در منطقه، دامنه نبردها و آتش جنگ کم‌کم در حال پخش در تمام منطقه است؛ جنگی چندلایه که عواقب آن مشخصاً برای امریکا، اسرائیل و غرب بسیار ناخوشایند خواهد بود.

جستجو
آرشیو تاریخی