صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هفده - ۱۰ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هفده - ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۲۰

حماس تأکید کرد عملیات زمینی ارتش رژیم صهیونیستی آغاز شده است‏

مخفی کاری اشغالگران!


ارتش رژیم صهیونیستی که به دنبال ناکامی‌های روزهای اخیر خود برای ورود به نوار غزه‏‏ در تکاپوی ورود جدید به این منطقه است‏، روز گذشته دیگر بار با سد مبارزان فلسطینی روبه‌رو شد. این در حالی است که همزمان گزارش‌ها از حملات موشکی نیروهای مقاومت به شهرک‌های صهیونیستی حکایت دارد.
به گزارش خبرگزاری سما، ‏روز گذشته حازم قاسم‏ سخنگوی جنبش حماس با تأکید بر اینکه رژیم صهیونیستی عملاً عملیات زمینی خود را آغاز کرده‏‏، تأکید کرد: «این رژیم تنها به دلیل برخی ملاحظات امنیتی نمی‌خواهد عملیات زمینی خود را علنی کند.» این در حالی است که به اعتقاد ناظران، ارتش رژیم صهیونیستی نگران شکست‌های احتمالی آتی است‏ و به همین دلیل نمی‌خواهد به طور علنی اذعان به آغاز عملیات زمینی کند تا به این ترتیب پس از شکست خوردن مقابل نیروهای مقاومت غزه، مدعی شود، عملیات اصلی زمینی آغاز نشده است.
حازم قاسم در ادامه سخنان خود همچنین به رژیم صهیونیستی هشدار داد: «کسی که در ضربه اول طوفان الاقصی دشمن را غافلگیر کرد، اکنون نیز غافلگیری‌های زیادی دارد و گردان‌های قسام در آمادگی کامل است.» سخنگوی حماس در ادامه اظهارات خود که ایرنا بخش‌هایی از آن را منتشر کرده، خبر داده است: «نیروهای صهیونیستی تانک‌های خود را وارد مناطقی کرده است که پیشتر آنها را بمباران کرده و به همین دلیل هیچ چیزی در آنها وجود ندارد و از همین رو پیشروی‌های آن در منطقه در واقع دستاورد ویژه نظامی تلقی نمی‌شود.»
همزمان با جدیدترین اظهارات سخنگوی جنبش حماس‏، گردان‌های شهید عزالدین القسام شاخه نظامی این جنبش نیز تصاویری از نبردهای روز گذشته خود با ارتش رژیم صهیونیستی در چند محور در مرز نوار غزه و غافلگیر شدن نظامیان صهیونیست از این مقابله‌ها منتشر کرد. بنا بر گزارش‌ها این درگیری‌ها در منطقه «ایرز» در شمال نوار غزه رخ داده‌اند. گردان‌های القسام بعد از ظهر دیروز همچنین یک تانک رژیم صهیونیستی را که به شرق محله الزیتون غزه یورش برده بود، با راکت «الیاسین ۱۰۵» هدف قرار داده و منهدم کردند و با ایجاد کمین بر سر راه یک یگان از نظامیان رژیم صهیونیستی در منطقه بیت حانون، آنها را هدف قرار داده و چند نفر را کشته و زخمی کردند. در درگیری‌ها در این نقطه یک خودرو نظامی ارتش رژیم صهیونیستی و یک بولدوزر آن نیز منهدم شدند.
به جز این درگیری‌ها، مبارزان فلسطینی در مناطق جنوبی غزه هم با ارتش رژیم صهیونیستی وارد درگیری‌های شدیدی شدند. به گزارش خبرگزاری فلسطینی شهاب، این درگیری‌ها در محورهای جنوب شهر غزه، منطقه التوأم و الکرامه در شمال غرب غزه بودند و تعدادی از خودروهای نظامی صهیونیست‌ها در محورهای شمال و جنوب منهدم شدند. گردان‌های القدس، شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی نیز با خمپاره تجمع خودروهای نظامی رژیم صهیونیستی در منطقه العطاطره را هدف قرار دادند. خبرگزاری شهاب همچنین خبر داده است‏‌، حملات راکتی همزمان مقاومت به شهرک‌های صهیونیست نشین اطراف نوار غزه و تل‌آویو نیز از ظهر تا عصر دیروز با شدت انجام شد طوری که آژیرهای خطر در تل‌آویو، هرتزلیا، کفار سابا و رعنانا به صدا درآمد. گردان‌های القسام که مسئولیت پرتاب این راکت‌ها را به عهده گرفته‏ همچنین از حمله راکتی به مناطق «نیر اسحاق» و «صوفا» در منطقه اطراف نوار غزه خبر داد. رسانه‌های صهیونیستی نیز اعلام کردند که چند صهیونیست در پی اصابت موشک به نقب اشغالی مجروح شده‌اند. گردان‌های القسام همچنین اعلام کرد که صبح دیروز پایگاه هوایی «نیفاتیم» را با چند راکت هدف قرار داده است.
 
تشدید حملات حزب‌الله لبنان
در همین حال در شمال اراضی اشغالی نیز در حالی که نبردها بین مقاومت لبنان و ارتش رژیم صهیونیستی ادامه دارد‏‌‏، حزب‌الله لبنان با انتشار ویدیویی ضمن ارسال پیام هشدار به رژیم صهیونیستی، ‏ بر آمادگی کامل خود برای پاسخ به جنایات این رژیم تأکید کرد. رسانه جنگ حزب‌الله لبنان در این ویدیو که تحت عنوان «علی طریق القدس» (در راه قدس) منتشر شده، مواضع ارتش رژیم صهیونیستی در مناطق مرزی را به تصویر کشیده است که اخیراً هدف حملات آن قرار گرفته‌اند. حزب‌الله لبنان همچنین در بیانیه‌ای از حمله موشکی دقیق به محل تجمع نظامیان رژیم صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی و کشته و مجروح شدن آنها خبر داد و اعلام کرد، ‏ این نیروها، ساعت ۱۲ و ۲۲ دقیقه به وقت محلی و بعد از یک عملیات رصد دقیق یک تیم نظامی اسرائیلی در اطراف موضع نظامی «العاصی» را که کمین کرده بود، با موشک‌های هدایت شونده هدف قرار داد که این حمله منجر به کشته و مجروح شدن تمامی نظامیان صهیونیست شد. شبکه المیادین نیز اعلام کرد، موضع نظامی البیاض ارتش رژیم صهیونیستی از خاک لبنان هدف حمله موشکی قرار گرفته است. خبرنگار المیادین در جنوب لبنان نیز اعلام کرد که ارتش رژیم صهیونیستی مناطق اطراف شهرک «بلیدا» در جنوب لبنان را هدف قرار داده است.
حملات حزب‌الله لبنان به مواضع ارتش رژیم‌صهیونیستی در شمال اراضی اشغالی‏، تاکنون ده‌ها هزار صهیونیست را واداشته است از ترس حملات مقاومت از شهرک‌های مرزی این مناطق خارج شوند. در همین ارتباط شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم‌صهیونیستی اعلام کرده است که تاکنون ۶۵ هزار شهرک‌نشین‌ از این مناطق تخلیه شده‌اند و هزاران نفر نیز بدون کمک دولت‏ به شکل خودجوش در حال ترک کردن منطقه با هزینه‌های شخصی شده‌اند. بنا بر این گزارش، در حال حاضر مسئولان رژیم‌صهیونیستی نگران این هستند که شهرک‌نشینان به مناطق شمالی اراضی اشغالی بازنگردند. در این رابطه بنی گانتس، رئیس حزب اردوگاه دولت در بازدید از شورای منطقه‌ای مبؤوت گفت:«پیروزی ما زمانی خواهد بود که ساکنان بری و المطله به خانه‌های خود بازگردند و بدانند در امنیت و حفاظت هستند.» این در حالی است که داوید آزولای، یکی از فرماندهان جبهه داخلی در المطله تأکید کرده است:«شهرک‌نشینان المطله و تمام شهرک‌های شمال هرگز به شرایط قبل از هفتم اکتبر بازنخواهند گشت، زیرا دست‌کم ۵۰ درصد اسرائیلی‌ها قاطعانه اعلام کردند در صورتی که این معادله تغییر نکند، هرگز به مرزهای شمالی بازنخواهند گشت.»
 
دست رد السیسی به سینه نتانیاهو
بنیامین نتانیاهو که بشدت از سوی افکارعمومی جامعه خود به خاطر ناکامی‌ در جنگ تحت فشار است،‏ در راستای زودتر به نتیجه رسیدن هدف خود برای کوچ اجباری ساکنان غزه و تغییر بافت منطقه‌ای، در پی تطمیع مصر برای کوچاندن مردم غزه است و در همین ارتباط به قاهره وعده داده در صورت پذیرش طرح کوچاندن ساکنان غزه‏ و انتقال زخمی‌ها از نوار غزه به سینا و برپایی یک بیمارستان صحرایی‏، بدهی‌های مصر به بانک جهانی را پرداخت کند. در این رابطه سایت «وای‌نت» نیز گزارش داد که نتانیاهو به این منظور‏ از سران جهان خواست السیسی را متقاعد کنند پناهجویان را در منطقه سینا بپذیرد، اما رئیس‌جمهور مصر این وعده‌ها را رد کرد. بنا بر این گزارش، السیسی در تماس تلفنی که از سوی جو بایدن همتای امریکایی خود دریافت کرد، تأکید داشت که قاهره اجازه نمی‌دهد و نخواهد داد فلسطینی‌ها از سرزمین خود به خاک مصر کوچانده شوند. او گفت:«آنچه اکنون در غزه در حال وقوع است، تلاش برای تشویق شهروندان فلسطینی به یافتن یک پناهگاه و مهاجرت به مصر است و ما هرگز با این مسأله موافقت نخواهیم کرد. مصر مخالف نابودی مسأله فلسطین با سازکارهای نظامی یا هرگونه تلاش برای کوچاندن اجباری فلسطینی‌ها از سرزمین‌شان است.»
جواب رد السیسی به نتانیاهو برای کوچ اجباری فلسطینیان ساکن غزه‏ در حالی است که تل‌آویو جدا از این درخواست‏‌، از قاهره خواسته است‏ برای آزاد شدن اسرای اسرائیلی که در غزه نگهداری می‌شوند نیز تلاش کند. در همین ارتباط  یک منبع ارشد مصری گفت که قاهره برای بررسی بحران نوار غزه، تحولات و ابعاد آن،  تنها از هیأت حماس دعوت نکرده بلکه از رهبران دیگر گروه‌های مقاومت مخصوصاً جنبش جهاد اسلامی فلسطین هم دعوت خواهد کرد تا روند رایزنی و مذاکره در آینده تسهیل شود. لازم به ذکر است‏ برخی مسئولان رژیم‌صهیونیستی به دلیل اختلاف‌نظرها بر سر همکاری با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم در مورد پرونده اسرایی که از زمان آغاز عملیات طوفان‌الاقصی در بازداشت مقاومت فلسطین هستند، استعفا کردند. به نوشته هاآرتص، یکی از مسئولان این هیأت به نام دودی زلمانوویچ پس از اینکه به همکاری با دفتر نتانیاهو متهم شد، استعفا کرد. همچنین داوید میدان، مسئول سابق بازگرداندن اسرا و مفقودی‌ها و یاکوو پری، رئیس سابق شاباک نیز همین اقدام را در پیش گرفتند و از تیم مذاکره‌کننده در هیأت اسرای صهیونیست به دلایل مشابه استعفا دادند.

جستجو
آرشیو تاریخی