صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هفده - ۱۰ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هفده - ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱۷

جوانگرایی چیز بدی نیست؛ ولی تبعات دارد

ساهاکیان: تخریب‌گران یکی از مشکلات بسکتبال هستند

پریسا غفاری
خبر‌نگار

اوشین ساهاکیان یکی از بازیکنان نسل طلایی بسکتبال این روزها در امریکا به سر می‌برد و گاه گاهی هم با صمد نیکخواه بهرامی کاپیتان تیم ملی و حامد آفاق اسلامیه یکی دیگر از بازیکنان این نسل با هم دست به توپ می‌شوند و به یاد روزهای طلایی بازی می‌کنند. هر چند جواد داوری رئیس فدراسیون و هم دوره‌ای این بازیکنان در ایران حق انتقاد را به هم‌تیمی‌های سابقش می‌دهد ولی برعکس آنها مصطفی هاشمی، سرمربی شهرداری گرگان اعتقادی به این نسل ندارد و تنها حامد حدادی را به‌عنوان هدیه خدا مطرح می‌کند. اوشین ساهاکیان بازیکن پست 4 سابق تیم ملی کشورمان از اینکه عملکرد نسل طلایی را زیر سؤال می‌برند، واکنش نشان می‌دهد: «هشت سال است که به تدریج بازیکنان نسل طلایی بجز حامد حدادی کنار رفته‌اند، چرا تیم در این سال‌ها نتیجه نگرفت؟»
او در ادامه می‌گوید: «آدم تا حدی می‌تواند یکسری صحبت‌ها را تحمل کند. نظر ایشان (مصطفی هاشمی) این بوده که خدا، حدادی را با قد ۲۱۸ سانتیمتر هدیه داده است. هشت سال است که بازیکنان نسل طلایی به‌تدریج کنار رفته‌اند. من پنج سال است که بازی نمی‌کنم. چرا تیم دراین سال‌ها نتیجه نمی‌گیرد؟ چرا به عراق، قزاقستان و سوریه می‌بازیم؟ مگر حدادی کل بسکتبال نیست، چرا او را نمی‌گذارید که اصلاً یک به پنج بازی کند؟»
ملی پوش سابق البته منکر توانایی‌های حامد حدادی نمی‌شود: «من هیچ وقت منکر توانایی‌های حدادی نمی‌شوم. اگر او تنهایی تمام بسکتبال ایران است همین الان هم بگذارید که بازی کند. خود آقای هاشمی دو سه ماه مربی بود. چند باخت داشت؟ کسی خودش را نمی‌بیند و نمی‌خواهد ببیند که چه اتفاقی می‌افتد. اصلاً اسم نسل طلایی و اینکه چه کسی در این گروه بوده، مهم نیست. انگار با این قضیه مشکل دارند. یادشان رفته که خودشان در دوران بازی یا مربیگری چطور هنرنمایی کرده‌اند.»
هر چند جواد داوری اجازه انتقاد را فقط به نسل طلایی می‌دهد اما ساهاکیان بیان می‌کند: «اگر کسی انتقاد درست و منطقی می‌کند، چه مثبت یا منفی، آن فرد حق دارد که صحبت کند. اگر کسی واقعاً دنبال این است که خراب کند، فرقی ندارد که دوران رامین طباطبایی، جواد داوری یا محمود مشحون باشد، خب معلوم است که آن آدم نباید حرف بزند.»
این بازیکن از تغییرات زیاد مربیان هم ایراد می‌گیرد: «تا زمانی که استخوان تیم محکم نباشد، هیچ‌وقت برنده نمی‌شود. به نظرم عوض کردن مربی در این مقطع درست نیست. مربی ایرانی یا خارجی که انتخاب می‌شود، باید پای آن مربی ایستاد. دو ماه مصطفی هاشمی بود، بعد سعید ارمغانی و یک سال بعد هم هاکان دمیر انتخاب شد. تیم به این شکل روی هوا می‌رود و عوض کردن مربی کمکی نمی‌کند. در این مدت کم بازیکن عوض نشد. این خودش تأثیرگذار است. جوانگرایی چیز بدی نیست؛ ولی تبعات دارد. فقط باید صبر کنند تا دوباره این بازیکنان به آن حد آمادگی ذهنی و پختگی برسند تا در بازی‌های سنگین و حساس تصمیم‌گیری کرده و درست عمل کنند.»
اوشین ساهاکیان در پایان معتقد است: «به نظرم یکی از مشکلات فعلی بسکتبال این است که پیج‌ها و آدم‌های زیادی برای تخریب داریم. اصلاً در فوتبال اینقدر هستند؟ نمی‌دانم مشکل چیست. یکسری آدم‌هایی اظهارنظر می‌کنند که کار خودشان نیست. اگر هر کسی کار خود را کند، همه چیز بهتر پیش می‌رود. فکرمی‌کنم زمان می‌تواند کمک کند. آن هم به شرطی که برنامه‌ریزی درستی انجام شود و کادرفنی و مدیریت قوی در تیم‌های ملی داشته باشیم، وگرنه چیزی تغییر نمی‌کند.»

 

جستجو
آرشیو تاریخی