صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هفده - ۱۰ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هفده - ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱۷

رئیس فدراسیون والیبال از پروسه انتخاب سرمربی تیم ملی گفت

شاید نیمکت به معروف، آلکنو و توتولو برسد

توقف فرصت‌سوزی است/ سرمربی ایرانی با کادر خارجی خوب است

مهری رنجبر
خبرنگار

بعید نیست، این بار مثلث «معروف، آلکنو و توتولو» نیمکت تیم ملی والیبال ایران را تسخیر کند؛ کادری که محمدرضا داورزنی رئیس فدراسیون آن را ترکیب خوبی می‌داند. البته به گفته رئیس فدراسیون، حتی اگر سعید معروف سرمربی شود، حضور مربی روسی و دستیارش، به نظر کاپیتان سابق تیم برمی‌گردد. هرچند او فعلاً منتظر است تا 3 یا 4 مربی خارجی و معروف برنامه‌هایشان را بدهند تا نیمکت تیم ملی والیبال یک ماه دیگر از بلاتکلیفی درآید.
قرار است با سرمربیگری سعید معروف، شایعه پیشنهاد آلکنو برای مثلث معروف، آلکنو و توتولو تحقق پیدا کند؟
هر چیزی ممکن است. اما اینکه با کدام سرمربی به جمع‌بندی برسیم، به برنامه مربی و کادرش بستگی دارد. سرمربی ایرانی باشد با کادر خارجی، ترکیب خوبی می‌شود و این مسأله در آینده مشخص می‌شود. کمیته فنی با بررسی برنامه‌ها، سرمربی تیم ملی را انتخاب می‌کند. حتی اگر سعید معروف سرمربی شود، حضور آلکنو و توتولو در کادر به سرمربی برمی‌گردد و اینکه سرمربی خودش قبلاً با کادرش به توافق رسیده باشد.
با وجود سعید معروف، حضور سرمربی خارجی در تیم ملی کنسل است؟
حضور مربی خارجی کنسل است. البته ما از 3 یا 4 گزینه خارجی برنامه می‌گیریم و باید ببینیم از چه زمانی می‌توانند کارشان را شروع کنند. اکثر مربیان مد نظر ما با قرارداد باشگاهی، امکان حضور کوتاه‌مدت در ایران را دارند. در واقع آنها به خاطر قراردادشان زودتر از سال جدید نمی‌توانند به ایران بیایند و نهایت اردیبهشت‌ماه می‌آیند، در حالی که ما نمی‌خواهیم وقت را از دست بدهیم.
از طرف دیگر شاید یک مربی خارجی ایده خوبی بدهد، اما عدم تسلط به زبان انگلیسی مشکل جدی اوست. در حالی که تجربه ثابت کرده، مربیانی که با مترجم کار کرده‌اند اثرگذاری کمتری دارند و در مسابقه قدرت و سرعت انتقال مسائل و نکته‌ها به بازیکنان پایین می‌آید. هرچند بازیکنان ما حالا فهم نسبتاً خوبی از زبان انگلیسی دارند، اما کار با یک مربی آرژانتینی، برزیلی و ایتالیایی که انگلیسی بلد نیست، سخت می‌شود و باید به این قضیه توجه کرد. نکته مهم دیگر اینکه، ما نمی‌خواهیم سرمربی هر آنچه می‌خواهد را به فدراسیون دیکته کند، در حالی که باید شرایط و انتظارات ما را برآورده کند.
شما با گزینه‌های خارجی دستیاری معروف را مطرح کرده‌اید؟
برای انتخاب کادر خارجی تعامل دو طرف مهم است. سرمربی خودش دستیارانش را انتخاب می‌کند. باید او تعامل داشته باشد، چه ترکیب کادر ایرانی باشد و چه خارجی. دو طرف باید همدیگر را بپذیرند. وقتی سرمربی پیشنهاد داد با هم صحبت می‌کنند. تنها امیدوارم کادر فنی جدید، تیم ملی را به روزهای خوبش برگرداند و شرایطی فراهم کند تا دوباره مردم از بازی زیبای تیم لذت ببرند.
سرمربی تیم ملی والیبال چه زمانی مشخص می‌شود؟
ان‌شاءالله یکی دو هفته آینده کار تمام می‌شود، نه نهایت تا یک ماه آینده و بعد سرمربی باید بلافاصله کارش را شروع کند.
 اما بعضی‌ها معتقدند، انتخاب سرمربی، پایان دوره ریاست شما و برگزاری انتخابات ریاست فدراسیون معادله چندمجهولی شده است.
والیبال که متوقف نمی‌شود، کارش را ادامه می‌دهد، انتخابات هم برگزار می‌شود و رئیس هرکسی باشد کار را دنبال می‌کند. چرا که خردجمعی درباره تیم ملی تصمیم می‌گیرد، اعضای کمیته فنی هم افرادی باسابقه هستند و می‌توانند این اثر را در تیم ملی بگذارند. مهم نیست انتخابات چه زمانی برگزار می‌شود. ما هم تا زمانی که بتوانیم کار می‌کنیم و نمی‌توانیم به خاطر مشخص نبودن تاریخ انتخابات دست روی دست بگذاریم. والیبال ملک شخصی کسی نیست و ایستادن فرصت‌سوزی است. قطار والیبال در ریل خودش ادامه مسیر می‌دهد.

جستجو
آرشیو تاریخی