صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و شانزده - ۰۹ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و شانزده - ۰۹ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۲۴

فضای‌مجازی

باید در ایمانمان شک کنیم!
صفحه توئیتری منتسب به آیت‌الله مصباح یزدی نوشت:️اگر احساس می‌کنیم نسبت به دشمنان خدا بی‌تفاوتیم باید شک کنیم که خدا را دوست داریم یا نه! نمی‌شود انسان خدا را دوست بدارد و دشمنانش را هم دوست بدارد.اگر نسبت به مصادیق دشمن خدا -مثل جنایتکاران امریکا و اسرائیل- حس کنیم چندان هم از آنها بدمان نمی‌آید، باید در ایمانمان شک کنیم!

این میزان تبحر و تولید نفرت از کجا؟
علیرضا زادبر فعال فرهنگی نوشت:دیروز به شهروند عراقی می‌گفتند: سلیمانی دلار کشورتان را به ایران تحریم شده می‌برد. به شهروند ایرانی می‌گفتند: پولتان خرج عراق می‌شود! امروز به سُنی می‌گویند: حماس شیعه است‌. به شیعه می‌گویند: حماس ناصبی است! هیچ سرویسی به اندازه سرویس انگلستان این تبحر تولید تفرقه را ندارد.

فلسطین مجسمه‌ای از مظلومیت و وقار
علی محمد مودب، مطلبی از احمدرضا رضایی(شاعر) را بازنشر کرده با تصویری ازمسجدِ السوسی فلسطین و در شرح آن نوشته: ما نتوانسته‌ایم راوی شکست‌هایمان باشیم. حتی حکم کردیم که هیچ‌کس نباید نیمه غمبارِ جنگ را بخوانَد. این ظاهرِ پیروزمندانه دائمی، این کم‌ نشدنِ ارزش‌ها در عینِ باخت‌، باعث شده که مظلومیتِ ایران و انقلاب نتواند در جانِ مردم بیخ کند و پا بگیرد.فلسطین، در این هفتاد سال، با قِلَّتِ عدد و حِدَّتِ ظلم، توانسته مجسمه‌ای شود از مظلومیت و وقار، جاذبه‌ای برای حرکت و همنوایی. فلسطین، این بانوی رنجدیده زیبا، به یاری ابزاری زنانه، یعنی ادبیات و موسیقی، توانسته انسان‌های آزاده را برانگیزانَد.یکی از چهره‌های مشهورِ فلسطین، ریم بنّا است. زنی از ناصره، شهرِ مسیح. آثارِ موسیقایی او روایتی است از شکست. او روضه‌خوانِ مقاومت است، نه بلندگویی برای مارشِ نظامی. می‌تواند با صداقت و اخلاص، از لگدمال شدنِ زیبایی بگوید و پوستِ کلفتِ جهانیان را جریحه‌دار کند. او حتی در زندگی شخصی نیز همین‌طور است؛ مظلوم و مُدام.عکسی که برای این پُست انتخاب کردم هم، پیامی این‌ چنین دارد. مسجدِ السوسی در غزه، یک ویرانه نیست، خیشی است که اَراضی مَوات را آفتاب می‌دهد. عَلَمی است که افتادنش عینِ ایستادن است. اگر به من باشد، تا قیامت، همین‌طور شکسته و زیبا، نگه‌اش می‌دارم.

 فرندز ضد خانواده، ضد دین و ضد اخلاقی است
حاتم ابتسام، فعال فرهنگی نوشت: فرندز سریالی سرضرب و خوش‌ریتم با گروه بازیگران بجا و شوخی‌های زبانی، موقعیتی و اجتماعی مؤثر است که نجاست از سر و رویش می‌چکد. جهان دوستی و رفاقتی که فرندز نشان می‌دهد، ضد خانواده، ضد دین و ضد اخلاق است.

 داغستانی‌ها یک قهرمان دارند
فرشته صادقی روزنامه نگار با اشاره به بیرون کردن صهیونیست‌ها توسط اهالی داغستان نوشت: حالا که قضیه ماخاچ قلعه، داغستان آمده عرض کنم که: داغستانی‌ها یک قهرمان دارند به اسم شیخ شامل داغستانی، چند سال پیش یک کتاب در موردش خواندم. این شیخ شامل که مسن هم بود، در قرن نوزدهم رهبری یک قیام بزرگ علیه روسیه تزاری را بر عهده گرفت.خلاصه اینها تاریخ با افتخاری دارند.
موسی و شبان در مسیر اصفهان
پرواز همای در صفحه مجازی‌اش از اجرای اپرای «موسی و شبان» خبر داده که برای بار نخست در شهر اصفهان به روی صحنه می‌رود. این اجرا بیستم آبان است همراه با ارکستر بزرگ به رهبری امین غفاری. پرواز همای در نقش چوپان، حامد فقیهی در نقش موسی و داوود نماینده در نقش راوی همراه بانوازندگان گروه مستان در این اجرا حضور دارند.

جستجو
آرشیو تاریخی