صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و شانزده - ۰۹ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و شانزده - ۰۹ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۲۱

رژیم صهیونیستی در بن بست

ادامه از صفحه 19

یاکوف امیدورو، کارشناس ارشد مؤسسه امنیت ملی امریکا و مشاور امنیتی سابق رژیم صهیونیستی، حمله محدود اولیه رژیم صهیونیستی را بازتاب تعهد نتانیاهو برای نابودی حماس و پاکسازی نیروهای این گروه در نوار غزه عنوان کرد، اما گفت که اوضاع تاکنون نشان داده این یک هدف بزرگ است که به‌سرعت محقق نمی‌شود. وی اظهار داشت: این تاکتیکی نیست که همین فردا محقق شود و انتظار می‌رود این عملیات بین ۶ ماه تا یک‌سال طول بکشد. این کارشناس افزود: آنچه که اکنون مشاهده می‌کنیم احتیاط درباره سطح این تاکتیک است، چرا باید بیش از حد ضروری نیرو از دست بدهیم؟ باید این موضوع را درک کرد که این هدف بزرگ‌تر از آن است که همین هفته آینده عملی شود.
برخی دیگر از ناظران فکر می‌کنند، دامنه تهاجم اولیه نشانه آن است که اسرائیل به دنبال هدفی کمتر جاه‌طلبانه نسبت به سرنگونی حماس است. طبق تأکید یک دیپلمات غربی، به نظر می‌رسد، هدف رژیم صهیونیستی، پاکسازی کامل حماس در غزه نیست، بلکه می‌خواهد زیرساخت‌های نظامی را تخریب و در عین حال رهبری این گروه را نابود کند. اما پاسخ صادقانه این است که صهیونیست‌ها هنوز هدف نهایی خود را مشخص نکرده‌اند و ممکن است به این خاطر باشد که واقعاً آن را بررسی نکرده‌اند.
ایهود اولمرت، نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی که بر عملیات‌های زمینی بزرگ در غزه و لبنان نظارت داشته، گفت: با توجه به تصاویر ویرانی‌های گسترده از غزه، اسرائیل احتمالاً زمان کمتری نسبت به آنچه کابینه جنگ تصور می‌کند برای تحقق اهداف خود دارد. فایننشال تایمز نوشت: تهاجم اولیه اسرائیل به غزه در نزدیکی بیت حانون در شمال غزه و بوریج در مرکز منطقه انجام شد. تحلیلگران می‌گویند، این تاکتیک نشان می‌دهد که اسرائیل ممکن است تلاش کند به‌‌تدریج شهر غزه را که به ادعای مقامات اسرائیلی پایگاه بسیاری از زیرساخت‌های نظامی حماس است، محاصره کند.
این رسانه به نقل از آموس هارل، خبرنگار نظامی و نویسنده کتابی درباره مناقشه بین صهیونیست‌ها و فلسطینی‌ها، نوشت: نیروهای صهیونیستی تا عمق ۳ تا ۴ کیلومتر در داخل غزه حرکت کرده‌اند، اما هنوز درگیر نبرد شهری نشده‌اند. به نظر می‌رسد ارتش این رژیم به دنبال اعمال فشار، وادار کردن نیروهای حماس به خارج شدن [از تونل‌هایشان] و سپس ضربه زدن به آنهاست. فایننشال تایمز در پایان به نقل از فردی که با طرح‌های جنگی رژیم صهیونیستی آشنایی دارد، نوشت: تا صبح یکشنبه نیروهای صهیونیستی با مقاومت «عمده» مواجه نشدند و مشخص نیست که چرا حماس موشک‌های ضدتانک بیشتری را به سمت خودروهای زرهی ارتش اسرائیل در هنگام ورود به غزه شلیک نکرده است. اما برخی دیگر درباره پیش‌بینی واکنش حماس در این مرحله هشدار دادند و آن را زودهنگام عنوان کردند، بویژه اینکه به زعم آنها دستگاه رژیم صهیونیستی در اوایل ماه جاری ارزیابی درستی از توانایی و مقاصد حماس ارائه نداد.

ترس از گسترش جنگ
در سایه حمله زمینی به غزه
از همان روزهای نخستین جنگ پس از عملیات طوفان الاقصی، گروه‌های مقاومت فلسطینی، لبنانی، سوری و عراقی بارها عنوان داشتند که در صورت حمله زمینی به نوار غزه امکان تسری و گسترش درگیری‌ به دیگر جبهه‌ها وجود دارد و این موضوع باعث شده است که اکنون صهیونیست‌ها در حمله زمینی محتاطانه رفتار کنند. البته تحلیلگران و رسانه‌ها اذعان دارند که بیم گسترش درگیری‌ها به دیگر نقاط سبب شده که عملاً حمله زمینی به نوار غزه، پیچیدگی‌های خاص خود را داشته باشد. در این میان قدرت نمایی حزب‌الله و دیگر جریان‌های مقاومت در منطقه هم شدت این نگرانی‌ها و هراس صهیونیست‌ها از حمله زمینی را بیشتر کرده است.
به خصوص که دیروز دوشنبه حزب‌الله با پرتاب موشک زمین به هوا «مرحله جدیدی» از توان خود را نشان داد. چون برای اولین بار از زمان آغاز جنگ در ماه جاری، حزب‌الله یک موشک زمین به هوا برای سرنگونی یک پهپاد اسرائیلی پرتاب کرد. این خبر را الجزیره داد و پیرو آن الیا مگنیر، کارشناس نظامی به این شبکه قطری گفت «این نشان می‌دهد، حزب‌الله به جای حفظ تبادل آتش در فاصله 2 تا 4 کیلومتری، مرحله جدیدی را در به چالش کشیدن ارتش اسرائیل و گام برداشتن در این جنگ آغاز می‌کند.» در پاسخ به این اقدام، صهیونیست‌ها هم نقاط عمیق‌تری را در داخل خاک لبنان بمباران کردند تا به زعم آنها منابع پرتاب این موشک‌ها را مورد هدف قرار دهند.»
در سه هفته گذشته، درگیری‌ها بین صهیونیست ها و حزب‌الله از نظر گستره و جغرافیا محدود باقی مانده است و عمدتاً مناطق متروک نزدیک به مرز لبین و فلسطین اشغالی را شامل شده است. اما کارشناسان می‌گویند که اکنون به نظر می‌رسد هر دو طرف در حال گسترش مناطق هدف خود هستند. به گزارش رسانه های عبری زبان، روز یکشنبه، راکت‌های پرتاب شده توسط حزب‌الله به شهر کریات شمنا در شمال رسید و به خانه‌ای اصابت کرد.
 
طولانی بودن عملیات زمینی در غزه
در سایه تمام نکاتی که از زبان محافل سیاسی، رسانه‌ای، دیپلماتیک، امنیتی، نظامی، دفاعی و کارشناسی مطرح شد حتی اگر حمله زمینی رژیم صهیونیستی به نوار غزه شکل بگیرد بی‌شک علاوه بر پیچیدگی، یکی از طولانی‌ترین و فرسایشی‌ترین جنگ‌ها برای این رژیم خواهد بود که ضمن افزایش تبعات و هزینه‌های نظامی و لجستیکی می‌تواند تلفات جدی را هم برای نیروهایش به دنبال داشته باشد. در همین خصوص فارس به نقل از وبگاه تحلیلی بلومبرگ گزارش داد مقام‌های رسمی اطلاع داده‌اند عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در نوار غزه علیه فلسطینیان از شش هفته تا شش ماه طول خواهد کشید. بر اساس این گزارش، پیش‌تر، «دانیل هاگاری» سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی گفته بود که ارتش رژیم جعلی، طی روزهای اخیر، عملیات‌های زمینی را در نوار غزه انجام داده و این عملیات‌ها از روز ۲۷ اکتبر (پنجم آبان ماه) در حال گسترش است.
بلومبرگ با اشاره به این موارد گزارش کرد که وزارت جنگ رژیم صهیونیستی به جای حمله زمینی گسترده، تاکتیک‌ پیشروی تدریجی را برگزیده زیرا نگران است که حزب‌الله لبنان به این جنگ و درگیری بپیوندد و احتمالاً عملیات نظامی تل‌آویو در غزه بین شش هفته تا شش ماه به طول خواهد انجامید. این وبگاه تحلیلی ادامه داد که بنا به گفته مقام‌هایی که نامی از آنها برده نشده است، هدف رژیم صهیونیستی این‌بار برای از بین بردن حماس خنثی کردن تمامی تهدیداتی است که از سوی نوار غزه متوجه رژیم موقت است. طبق این گزارش، «عاموس یادلین» رئیس سابق اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی به خبرنگاران گفت هدف تل‌آویو از بین بردن حداقل ۱۰ هزار از ۳۰ هزار نیروی مقاومت حماس است.این گزارش در حالی منتشر شده است که منابع فلسطینی، ظهر دیروز (دوشنبه)، از نفوذ تانک‌های رژیم صهیونیستی به جنوب شهر غزه خبر دادند. شبکه «المیادین» به نقل از خبرنگار خود در اراضی اشغالی فلسطین خبر داد تانک‌های اسرائیلی به جاده «صلاح الدین» در جنوب شهر غزه نفوذ کرده‌اند.

جستجو
آرشیو تاریخی