صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و شانزده - ۰۹ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و شانزده - ۰۹ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱۸

گسترش خشکسالی در پهنه سیستان وبلوچستان

زاهدان - سیستان و بلوچستان در سال آبی گذشته (۱۴۰۱ و ۱۴۰۲) با ۴۰ درصد کاهش بارندگی مواجه شده و اکنون حدود ۹۸ درصد مساحت استان درگیر خشکسالی است.
  «علیرضا قاسمی»، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان، عدم تأمین حقابه حیاتی هیرمند برای چندمین سال متوالی را عاملی برای تشدید مشکلات مردم منطقه سیستان دانست و گفت: این منطقه، طی چند سال گذشته شدیدترین و بیشترین توالی خشکسالی تاریخ خود را می‌گذراند.
وی با اشاره به وضعیت تأمین آب در منطقه سیستان، افزود: با حمایت دولت، تمام تلاشمان را کرده‌ایم تا مردم استان در بحران بی‌آبی گرفتار نشوند. در حال حاضر اندک آب موجود در چاه نیمه‌ها که صرفاً برای شرب در نظر گرفته شده پمپاژ و بعد از تصفیه در شبکه توزیع شهرها و روستاها جاری می‌شود.
 قاسمی افزود: در تابستان گذشته در بازه‌‌های زمانی کوتاه مدت به دلیل بالا رفتن مصرف و کاهش راندمان پمپاژ به دلیل گرمای شدید هوا در نقاطی دچار افت فشار  یا قطع آب شدیم اما به هر نحو ممکن با اصلاح شیرآلات، اتصال خطوط شهری و روستایی و اجرای خطوط اضطراری و حتی آبرسانی سیار با کمک سایر دستگاه‌های استان آبرسانی به ساکنان دشت سیستان متوقف نشد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان، با بیان اینکه برای تأمین آب شهر زاهدان و منطقه سیستان، طرح تأمین آب اضطراری و استفاده از منابع آب زیرزمینی در دستور کار قرار گرفته است، افزود: بر اساس مصوبات صورت گرفته مقرر شد، علاوه بر استفاده از منابع آب زیر‌زمینی دشت حرمک، برداشت آب زیرزمینی از هامون هیرمند، محدوده دشتک تا شیله و دشتک تا لواریاب در دستور کار قرار گیرد. همچنین تعدادی چاه‌ هم به مرور زمان حفر می‌شود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی