صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و شانزده - ۰۹ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و شانزده - ۰۹ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱۸

ابلاغ مصوبه تأمین اعتبار شورای‌اقتصاد برای تکمیل یک پروژه ناتمام

قطار سریع‌السیر اصفهان- قم-تهران وارد ریل اجرا شد

در حال حاضر تمرکز اصلی پروژه  بر مسیر قم - اصفهان است.  کل مسیر این طرح 245 کیلومتر است که 70 درصد پیشرفت زیرسازی داشته است  و آماده روسازی و ریل‌گذاری است

حمیرا حیدریان
خبرنگار

اواخر مهرماه امسال استاندار اصفهان خبراز ابلاغ مصوبه شورای‌اقتصاد درخصوص استفاده از تسهیلات مالی خارجی(فاینانس) به‌منظور تکمیل قطار سریع‌السیر اصفهان-قم-تهران داد. سیدرضا مرتضوی گفت: خوشبختانه با مساعدت وزیر راه و شهرسازی و با پیگیری‌های مجری طرح‌های زیربنایی وزارت راه و شهر‌سازی در استان و تعدادی از نمایندگان اصفهان در مجلس شورای‌اسلامی، مصوبه شورای‌اقتصاد درخصوص اصلاح مصوبه موضوع استفاده از تسهیلات مالی خارجی (فاینانس) برای احداث قطار سریع‌السیر اصفهان-قم-تهران توسط معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور ابلاغ شد.
 سابقه کلان پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان-تهران به 10 سال قبل برمی‌گردد. در توجیه این طرح تصریح شده است که باتوجه به گذشت نزدیک به یک قرن ازعمر راه‌آهن و افزایش حجم مسافر بین اصفهان، قم و تهران به‌عنوان متراکم‌ترین کریدور مسافری کشور ضرورت دارد قطار پر سرعت در این مسیر احداث شود. برآورد می‌شود با بهره‌برداری از این طرح تا سقف ۲۰ میلیون مسافر در سال و در این مسیرریلی جابه‌جا شوند و دسترسی استان‌های هم‌جوار مانند چهارمحال‌وبختیاری، یزد و فارس به پایتخت بسیار تسهیل شود. هرچند قرار بود این طرح در دولت یازدهم اجرا و به بهره‌برداری برسد اما دلایلی چون تعیین مسیر اجرای طرح و اختلاف‌نظر برسر آن، تأمین نشدن فاینانس خارجی و اعتبارات لازم، باعث شد تا این طرح هم به فهرست بلند پروژه‌های نیمه‌تمام به ارث رسیده به دولت سیزدهم اضافه شود.
مهران زینلیان، معاون عمرانی استاندار اصفهان در گفت‌و‌گو با «ایران» درخصوص وضعیت این طرح گفت: باتوجه به مطالعات انجام‌شده توسط مشاورین پروژه زیرساخت‌های پروژه مهیا و پروژه در مرحله اجرا قرار دارد. درحال حاضر تمرکز اصلی پروژه بر مسیر قم-اصفهان است. کل مسیر این طرح 245 کیلومتر است که 70درصد پیشرفت زیرسازی داشته و آماده روسازی و ریل‌گذاری است. درواقع زیرسازی 150 کیلومتر از مسیر تاکنون انجام شده است، همچنین 85 درصد معارضات تأسیساتی و ملکی در کل مسیر برطرف شده و یکی از دو تونل مسیر به پایان رسیده است.
وی با بیان اینکه بااجرایی شدن این طرح کریدور جاده‌ای نوارساحلی جنوب تکمیل می‌شود افزود: اجرای این پروژه دارای مزایای بسیار زیادی از جمله اتصال هسته مرکزی و جنوب کشور به مرکز و شمال است. پیش‌بینی شده 35 درصد مسافران اصفهان-تهران با بهره‌برداری از این طرح به سیستم ریلی جذب شوند. با بهره‌برداری از این پروژه زمان سفر اصفهان به تهران به کمتر از دوساعت می‌رسد و در صنعت حمل‌ونقل کشور تحول عظیمی رقم خواهد خورد.
وی با بیان اینکه در ۲۰ کیلومتر انتهایی مسیر این طرح در شهرستان برخوار مشکلاتی به‌وجود آمده بود و برخی نگران دو قسمت شدن شهرستان بودند اظهار داشت: تصورات ایجادشده اشتباه است و مبنای علمی ندارد. عرض ریل این قطار سریع‌السیر ۳۴ متر و در حد یک خیابان معمولی است همچنین مسیر این محدوده در زمین‌های کشاورزی است و همه حقوق قانونی ذی‌نفعان نیز پرداخت خواهد شد.
وی به کاهش مسافت و زمان سفر با اجرایی‌شدن این طرح اشاره کرد و بیان داشت: با بهره‌برداری از این طرح مسیر حدود ۴۱۰ کیلومتری اصفهان تا تهران با سرعتی بالغ‌بر 250 تا 300 کیلومتر بر ساعت، در کمتر از دو ساعت و بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ دقیقه طی می‌شود.
وی در پاسخ به زمان اجرایی‌شدن کامل طرح و میزان اعتبارات لازم این طرح عظیم بیان کرد: درصورت تأمین اعتبار و رفع مشکلات اجرایی، این پروژه در برنامه‌ زمان‌بندی چهار سال تکمیل می‌شود. کل اعتبارمورد نیازپروژه حدود۳۷میلیارد یوان است برای فاز اول این طرح ۱۳/۶ میلیارد یوان از طریق فاینانس پیش‌بینی شده که در مرحله‌ بازگشایی از طریق فاینانس است. گفتنی است کارفرمای پروژه وزارت راه و شهرسازی است و پیمانکار خارجی آن یک شرکت چینی است و پیمانکاری داخلی آن را قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) برعهده دارد.
 معاون عمرانی استاندار زمان اجرایی کار را 4 سال عنوان و تصریح کرد: در صورت تأمین اعتبار و رفع موانع، اجرایی‌شدن این طرح۴ سال در نظر گرفته شده است که امیدواریم فاز اول آن در دولت به بهره‌برداری برسد و خبر این موفقیت طی دو سه ماه آینده اعلام خواهد شد.
این مسئول افزایش اشتغال، کاهش مصرف سوخت و توسعه گردشگری و سفرهای زیارتی را از جمله تأثیرات اقتصادی این طرح خواند و افزود: کاهش مصرف انرژی، آلایندگی، تغییرات مرتبط با اثرات محیط‌زیستی، کاهش تصادفات و سوانح رانندگی از دیگر پیامدهای مثبت اجرای این طرح است.
همچنین ورود فناوری‌های نوین در موضوعات ایمنی، مدیریت ساخت و بهره‌برداری و بومی‌سازی مراحل طراحی و ساخت از دیگر مزایای اجرایی شدن این طرح خواهد بود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی