صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و چهارده - ۰۷ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و چهارده - ۰۷ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۲۱

وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی: نتانیاهو رفتنی است

شاول موفاز، وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی در سخنانی با تأکید بر اینکه «حاضرم همه چیز را به حماس بدهم»، گفت: «بگذارید حماس همه ۶۰۰۰ اسیرش را بگیرد و همه اسرای ما را برگرداند.»
بنا بر گزارش رسانه‌های عبری، موفاز گفت: «زمانی که من رئیس ستاد ارتش و بعداً وزیر دفاع بودم، رهبران حماس، شیخ یاسین، رنتیسی و یک لیست بلندبالا را مورد حمله قرار دادیم. باید همیشه با حماس جنگید. ما از یک عملیات گسترده برای اشغال نوار غزه اجتناب کردیم. اما بازدارندگی خود را نیز حفظ کردیم. اما اکنون دو نیروی رزمی، در مرزهای ما اردو زده‌اند، یکی در شمال که بسیار قوی است، یعنی حزب الله؛ دیگری که کوچک‌تر و ضعیف‌تر است، در جنوب که حماس است. هر دو به یک اندازه دشمن اسرائیل هستند.»
او سپس با انتقاد از سیاست‌های جنگی نتانیاهو گفت: «به نظر من آنها باید قبل از هر چیز یک کمپین علیه حزب‌الله آغاز می‌کردند و بهترین اقدامات را علیه حماس انجام می‌دادند تا اکنون اسرا را آزاد کنند. من حاضرم همه چیز را به آنها بدهم. بگذارید همه ۶۰۰۰ اسیر را بگیرند. اگر من بودم، همه آنها را به نوار غزه برمی گرداندم و اول از همه اسرای خودمان را آزاد می‌کردم. یکی دوتا نیست تا امروز ۲۲۹ نفر هستند. این یک عدد غیرقابل باور است.»
 او با برشمردن سایر اشتباه‌های دولت نتانیاهو گفت: «دومین اشتباهی که این دولت مرتکب شد، بازکردن کریدور بشردوستانه بود. من شدیداً مخالف این کار بودم .چرا شما ناگهان یک خط بشردوستانه باز می‌کنید؟ بیایید اول از همه از صلیب‌سرخ بخواهیم از اسرا بازدید کند، صورت آنها را ببیند، نام آنها را بداند و بدانیم در چه وضعیتی هستند. اما امریکایی‌های خوش‌شانس آن را به ما تحمیل کردند. سفر بایدن به اینجا بسیار موفقیت‌آمیز بود، اما قبل از هر چیز در خدمت منافع امریکا بود. بنابراین نباید گیج شویم، چرا بدون اینکه بدانیم اسیران و مفقودان ما چه کسانی هستند، به آنها گذرگاه بشردوستانه می‌دهیم؟ امیدوارم هنوز زمان داشته باشیم که بتوانیم این موارد را اصلاح کنیم.»
 او اشتباه بعدی را اعتماد به عملکرد رهبری نتانیاهو دانست و گفت: «من به ارتش اسرائیل ایمان دارم، ارتش در اطلاعات شکست خورد، اما خیلی سریع به خود آمد، سازماندهی شد و اکنون آماده جنگ است، من به وزیر جنگ ایمان دارم، رئیس ستاد ارتش، سربازان، رزمندگان، به همه ایمان دارم. اما در عین حال، یک نقض اعتماد بین دولت و نیروهای امنیتی آن و شهرک‌نشینان نیز وجود دارد. ما در تمام این سال‌ها گفته‌ایم که امنیت و شهرک‌سازی با هم هستند. این بخشی از جهان‌بینی ماست، بخشی از استراتژی اسرائیل و فقط مختص آن است. به آنها گفتیم: اینجا خانه بسازید، بچه‌هایتان را اینجا بزرگ کنید، روی زمین کار کنید، ما از شما محافظت می‌کنیم. اما این اتفاق نیفتاد. این اعتماد تنها زمانی برمی‌گردد که بدانیم چگونه هر دو تهدید را از بین ببریم، هم تهدیدات حماس در نوار غزه و هم حزب‌الله در شمال، و البته بازگرداندن ساکنان، تا شرایطی را برای آنها فراهم کنیم که بتوانند به توسعه نسل‌های آینده ادامه دهند.»
او همچنین دولت نتانیاهو را بی‌مسئولیت خواند و گفت: «فضا، فضای سختی است. من مردم را می‌شناسم، آنها بهترین افرادی هستند که دولت اسرائیل دارد اما آنها شکست خوردند، کاری برای انجام دادن وجود ندارد، آنها مسئولیت را به عهده گرفتند. این کلمه «مسئولیت» در دولت نتانیاهو وجود ندارد، جایی که آنها نمی‌دانند چگونه مسئولیت را بر عهده بگیرند، قطعاً کسی که در رأس آن است معنی این کلمه را نمی‌فهمد. نتانیاهو به ما اطمینان داد که دیگر اشتباه‌هایش تکرار نمی‌شود، اما این اتفاق در دوره او افتاد؛ او از ابتدا تا انتها مسئول آن است. از نخستین لحظه‌ای که در مورد استراتژی خود تصمیم گرفت و تا روزی که این رویداد اتفاق افتاد، مسئولیت آن بر عهده او است. اما او می‌گوید که اکنون وقت آن نیست که پاسخ‌ بدهد. بله، اما نمی‌توان اعتماد مردم را در روزهایی که به سمت حرکت‌های بسیار سخت می‌رود، جلب کرد. برخورد با نوار غزه و حماس، یا به عبارت دیگر حزب‌الله، قدم زدن در طبیعت نیست. سخت است، طولانی است، تلفات دارد. شما باید بایستید و در تصمیماتی که می‌گیرید اعتماد عمومی را جلب کنید. من فکر می‌کنم که تاکنون تصمیمات دولت درست نبوده است.»
موفاز با ابراز امیدواری نسبت به آزاد شدن اسرای صهیونیست گفت: «به نظر من، این بالاترین مأموریت دولت اسرائیل است. زندگی دشوار خواهد بود وقتی بدانید که ۲۲۹ نفر در حال حاضر در دست حماس هستند و ما نتوانسته‌ایم آنها را به خانه‌ها و خانواده‌هایشان برگردانیم. داستان شکستن توان نظامی حماس نیز یک وظیفه است ولی هرچند فکر می‌کنم هر دو ممکن است، اما صددرصد موفقیت نخواهد داشت. از بین بردن حماس و تفکر آن غیرممکن خواهد بود. اما برای از بین بردن توانایی‌های موشکی، تونل‌ها، مقادیر سلاح و مواد منفجره‌ای که ذخیره کرده است، و مهمتر از همه برای آسیب رساندن به نیروهای آن می‌توان کار کرد. نتانیاهو فعلاً «گانتز» و «ایزنکوت» را کنار خود گذاشته تا شریک جرم داشته باشد و هر اتفاقی بیفتد بگوید دوژنرال ارشد در کنارم بودند. اما روزی که این جنگ تمام شود، نمی‌تواند نخست‌وزیر بماند. نسل فوق‌العاده‌ای از جوانان در این کشور رشد می‌کنند. آنها نمی‌گذارند این اتفاق بیفتد. همان‌طور که علیه کودتای قضایی بیرون آمدند، در مقابل این حکومت و شکست‌هایش چیزی برای توجیه نخواهد بود. این حکومتی است که برای همیشه در یادها باقی خواهد ماند. به خاطر شکست‌هایشان در طول سال 2023 و به‌ویژه در ماه‌های گذشته.»

 

جستجو
آرشیو تاریخی