صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و سیزده - ۰۶ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و سیزده - ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

دویست و نود و هفتمین بازی بارسلونا و رئال مادرید از راه رسید

جنگی برای صدرنشینی

حامد جیرودی
خبر‌نگار

ال‌کلاسیکویی دیگر از راه رسید. مسابقه‌ای حساس و جذاب میان بارسلونا و رئال مادرید که معمولاً توجه بیشتر علاقه‌مندان به فوتبال در سراسر جهان را به خود جلب می‌کند و بسیاری آن را مهم‌ترین مسابقه باشگاهی دنیا می‌دانند. دیداری که ریشه‌های سیاسی، اجتماعی و تاریخی زیادی دارد و برای همین آن را از سایر مسابقات باشگاهی در جهان متمایز کرده است. بازی‌ای که دویست و نود و هفتمین تقابل آنها در رقابت‌های مختلف به شمار می‌رود. در 296 بازی گذشته دو تیم، 108 برد سهم رئال و 124 برد هم سهم بارسا بوده و 64 بازی هم مساوی شده است. 479 گل کهکشانی‌ها زده‌اند و 519 گل هم کاتالان‌ها به ثمر رسانده‌اند. اما این دیدار قرار است در چهارچوب هفته یازدهم لالیگا برگزار شود. در مسابقات باشگاهی لیگ اسپانیا، 77 برد برای رئال و 74 برد برای بارسا ثبت شده و 35 بازی هم مساوی شده است. این در حالی است که در لالیگا، مادریدی‌ها با 299 گل، یک گل بیشتر از بارسلونای 298 گله زده‌اند. آخرین بازی دو تیم جولای امسال در دالاس بود که بارسا با سه گل آن دیدار دوستانه را برد ولی در آخرین بازی رسمی دو تیم، رئال 0-4 بارسا را در بازی برگشت نیمه‌نهایی کوپا دل‌ری در نیوکمپ شکست داد. حالا اما بارسا در حالی از ساعت 17.45 به وقت تهران از رئال مادرید میزبانی خواهد کرد که نیوکمپ برای بازسازی تخریب شده و بارسلونا مدتی است که در ورزشگاه مونتجویک از حریفان خود پذیرایی می‌کند. استادیومی که برای المپیک 1992 بارسلون ساخته شد و حالا میزبان بازی‌های خانگی کاتالان‌هاست. نکته‌ای که درخصوص این دیدار وجود دارد، این است که شرایط دو تیم از لحاظ امتیازی تقریباً برابر است. در حال حاضر، رئال با 25 امتیاز در صدر لالیگا قرار دارد و بارسا با 24 امتیاز و پس از خیرونای 25 امتیازی در رده سوم جدول قرار دارد و برای همین می‌توان گفت که این بازی، ال‌کلاسیکویی برای صدرنشینی لالیگاست. شاگردان ژاوی هرناندز در آخرین بازی‌شان در لیگ قهرمانان اروپا برابر شاختار دونتسک به پیروزی 2-1 رسیدند و شاگردان کارلو آنچلوتی هم با نتیجه مشابه در این رقابت‌ها مقابل براگا به برتری دست یافتند.

کدامیک از مصدومان بارسا می‌رسند؟
بارسلونا از نظر تعدد مصدومان بدون شک این روزها در رنج است و باید دید از شش مصدوم این تیم، چند نفر شرایط بازی خواهند داشت. هرچند مصدومیت ژوائو فلیکس ستاره این روزهای بارسا مقابل شاختار جدی نبود و او برای ال‌کلاسیکو در دسترس خواهد بود اما پدری، فرانکی دی یونگ، ژول کنده، سرخی روبرتو، روبرت لواندوفسکی و رافینیا گروه مصدومان بارسا را تشکیل می‌دهند که غیر از روبرتو همه جزو بهترین‌های این فصل تیم‌شان بوده‌اند و غیبت هر کدام از آنها در بازی بزرگ لالیگا دست کادر فنی بلوگرانا را خالی خواهد گذاشت. رسانه‌های کاتالونایی خبر داده‌اند ژاوی نسبت به بازگشت دو نفر از مصدومان تیمش برای این بازی خوشبین است اما سرمربی بارسا در مصاحبه‌های خود اعلام کرده همه چیز به احساس خود بازیکن بستگی دارد و اگر بازیکنی احساس کند که می‌تواند به تیم کمک کند در ترکیب قرار می‌گیرد. رسانه‌های نزدیک به بارسا خبر داده‌اند به احتمال زیاد حضور پدری و دی یونگ در ال‌کلاسیکو منتفی است و کنده و روبرتو قطعاً به این بازی نخواهند رسید ولی به نظر می‌رسد ژاوی نسبت به بازگشت لواندوفسکی و رافینیا خوشبین است.

تغییرات آنچلوتی در ترکیب رئال
اما در رئال شرایط بهتر است و به غیر از تیبو کورتوا و ادر میلیتائو که در ابتدای فصل رباط دادند و ماه‌ها دور از میادین هستند، اکثر بازیکنانش غیر از گولر و سبایوس در دسترس هستند. نکته دیگر درباره رئال این است که آنچلوتی در آستانه ال‌کلاسیکو، تغییراتی در ترکیب به‌وجود آورده است. مارکا معتقد است که او بیشتر ترکیب خود را مشخص کرده است، رودریگو در جلو کنار وینیسیوس جونیور بازی می‌کند و تونی کروس در کنار اورلین شوامنی، جود بلینگام و فده والورده به زمین خواهد رفت. همچنین اعلام شد که کاماوینگا در پست دفاع چپ بازی بازی خواهد کرد اما مارکا ادعا کرده که آنچلوتی می‌خواهد فرلاند مندی، هموطن این بازیکن را در ترکیب اصلی به زمین بفرستد. همچنین جود بلینگام ستاره انگلیسی رئال که در فصل جاری موفق به زدن 11 گل و ارسال سه پاس گل نیز شده اما هواداران این تیم بابت مصدومیت او در پایان بازی با براگا نگران شده بودند، گفت: «جای نگرانی نیست و در ال‌کلاسیکو بازی خواهم کرد.»

 

برش

داور خوش‌یمن برای رئالی‌ها

خسوس خیل مانزانو داور اهل اچرمادورا قضاوت بازی را به‌عهده خواهد داشت و کوادرا فرناندز نیز سرپرست اتاق داور ویدیویی خواهد بود. خیل مانزانو تاکنون دو ال‌کلاسیکو را سوت زده که برای رئالی‌ها خوش‌یمن بوده است. اولین قضاوت او به فصل 15-2014 برمی‌گردد که رئال مادرید با گل‌های کریستیانو رونالدو، په‌په و بنزما در مقابل تک‌گل نیمار در سانتیاگو برنابئو با نتیجه 3-1 پیروز شد. او در فصل 21-2020 نیز قضاوت ال‌کلاسیکو را به‌عهده داشت که رئال مادرید با گل‌های کریم بنزما و کروس در ورزشگاه آلفردو دی استفانو با نتیجه 2-1 به پیروزی رسید و مینگزا تک‌گل کاتالان‌ها را ثبت کرد. خیل مانزانو تاکنون 47 بار برای رئال مادرید قضاوت کرده که حاصلش 37 برد، پنج تساوی و پنج شکست برای این تیم بوده است. رئال مادرید دو سال است که با قضاوت او نباخته است اما خیل مانزانو البته در بازی رئال مادرید و والنسیا در فصل 21-2020 به اولین داور تاریخ فوتبال اسپانیا تبدیل شد که در یک بازی، سه پنالتی علیه رئالی‌ها گرفت. او تاکنون 36 بار برای بارسلونا قضاوت کرده که حاصلش 22 پیروزی، هفت تساوی و هفت شکست برای این تیم بوده است. سال گذشته این داور، لواندوفسکی را در بازی بارسلونا و اوساسونا اخراج کرد که اعتراض مهاجم لهستانی به او باعث شد تا سه جلسه محروم شود.

جستجو
آرشیو تاریخی