صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و یازده - ۰۳ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و یازده - ۰۳ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۲

آیت‌الله رئیسی تأکید کرد

تراژدی غمبار غزه مایه شرمساری دولت‌های سازشکار

 روز گذشته سفرای جدید کشورهای تایلند، عربستان‌سعودی، تونس، اسلوونی و برزیل در دیدارهای جداگانه‌ای استوارنامه‌های خود را تسلیم رئیس‌جمهور کردند. در اکثر این دیدارها مسأله غزه و جنایت‌های رژیم‌صهیونیستی با حمایت امریکا، یکی از موضوعات محور مورد اشاره آیت‌الله رئیسی بود.

امکانات ایران و عربستان درخدمت منطقه
آیت‌الله رئیسی در آیین دریافت استوارنامه «عبدالله بن سعود العنزی» سفیر جدید پادشاهی عربستان‌سعودی، بر ضرورت تلاش‌ دستگاه دیپلماسی دو کشور برای بهره‌گیری هر چه بیشتر از امکانات ایران و عربستان در راستای تقویت روابط سودمند دوجانبه و تأمین منافع ملت‌های منطقه و جهان اسلام تأکید کرد.
رئیس‌جمهور نبود انسجام و موضع واحد از سوی کشورهای اسلامی را موجب تداوم کشتار و تعدی به فلسطینیان طی 8 دهه دانست و افزود: در جریان جنایات بی‌سابقه اخیر رژیم‌صهیونیستی و حامیان غربی‌اش در غزه نیز موضع یکپارچه و واحد جهان اسلام می‌توانست به شکلی مؤثرتر مانع ظلم و تجاوز این رژیم‌ و زیاده‌خواهی‌های حامیان غربی‌اش شود. سفیر جدید پادشاهی عربستان‌سعودی نیز در این مراسم، این را روزی تاریخی توصیف کرد و ضمن تقدیم سلام‌های گرم پادشاه و ولیعهد عربستان به دکتر رئیسی و ملت ایران، گفت: روابط ایران و عربستان بسیار مستحکم است، چراکه پیوندها و اشتراکات دو ملت و کشور بیشتر از اختلاف‌نظرهای فیمابین است.
 
 جنایت‌های صهیونیست‌ها با حمایت امریکا
رئیس‌جمهور در آیین دریافت استوارنامه «عماد الرحمونی» سفیر جدید جمهوری تونس نیز تصریح کرد‌: تراژدی غمبار و جنایات ضدانسانی که این روزها به عاملیت رژیم‌صهیونیستی و با حمایت مستقیم امریکایی‌ها در غزه رقم می‌خورد، مایه شرمساری آن دسته از کشورهایی است که به سمت عادی‌سازی روابط با این رژیم نژادپرست و جنایتکار رفته‌اند.  سفیر جدید جمهوری تونس نیز همگرایی کشورهای اسلامی در تحقق آرمان ملت فلسطین را ضروری و حائزاهمیت دانست و تأکید کرد: تونس هم مانند جمهوری اسلامی ایران تا احقاق کامل حقوق ملت فلسطین در کنار آنها خواهد ایستاد.

 تشریح اولویت‌های امروز غزه
رئیس‌جمهور همچنین در آیین دریافت استوارنامه «ادواردو ریکاردو گرادیلونه نتو» سفیر جدید جمهوری فدراتیو برزیل نیز همکاری‌های گسترده با کشورهای منطقه امریکای‌جنوبی را جزو اولویت‌های اساسی جمهوری اسلامی ایران برشمرد.
آیت‌الله رئیسی همچنین با اشاره به مواضع مشترک جمهوری اسلامی ایران و برزیل در قبال مسأله فلسطین، ضرورت کمک‌های بشردوستانه، پیگیری توقف بمباران غزه، رفع محاصره این منطقه و همچنین احقاق حقوق ملت فلسطین را به‌عنوان اولویت و خواسته‌های مهم در شورای امنیت سازمان ملل یادآور شد و تصریح کرد: استمرار جنایات رژیم‌صهیونیستی علیه مردم بی‌دفاع غزه مسئولیت سازمان‌های بین‌المللی را سنگین‌تر می‌کند.
 ظرفیت‌های ایران، بستر گسترش مناسبات با اسلوونی
آیت‌الله رئیسی پس از دریافت استوارنامه «ایگور یوکیج» سفیر جدید اسلوونی با اشاره به شکست تلاش‌های دشمنان برای توقف پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران گفت‌: ظرفیت‌های گسترده اقتصادی و علمی در ایران، بستر مناسبی برای گسترش مناسبات دو کشور و تأمین منافع دو ملت است و دستگاه‌های مسئول در دو کشور باید برای بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها و ارتقای سطح روابط گام‌های اساسی بردارند. رئیس‌جمهور همچنین وقایع این روزهای غزه را جنایت علیه بشریت دانست و بر مسئولیت سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی برای جلوگیری و توقف این جنایات تأکید کرد.

 درخواست تایلند برای بهره‌مندی از پیشرفت‌های ایران
رئیس‌جمهور در آیین دریافت استوارنامه «پیچیت بونساد» سفیر جدید پادشاهی تایلند هم در واکنش به درخواست سفیر جدید تایلند برای بهره‌مندی از پیشرفت‌ها و توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های علمی و فناوری، ضمن اعلام آمادگی کشورمان برای همکاری با تایلند در زمینه تبادل توانمندی‌ها در عرصه‌های مختلف اقتصادی، تجاری، انرژی، علمی و گردشگری، گفت: آنچه امروز در پارک‌های علم و فناوری و مجموعه‌های دانش‌بنیان ایران به نمایش درآمده مبین این واقعیت است که دانشمندان جوان ایرانی چگونه از تحریم‌ها فرصت‌های درخشان پیشرفت خلق کردند. سفیر جدید تایلند نیز گفت: جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های علمی و دانش‌بنیان بویژه در زمینه تولید دارو و تجهیزات پزشکی پیشرفت‌ها و دستاوردهای چشمگیری داشته است که امیدواریم علاقه‌مند باشد توانمندی‌های خود را در زمینه‌های علمی و اقتصادی با تایلند مبادله کند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی