صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و ده - ۰۲ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و ده - ۰۲ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۴

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در آیین نکوداشت روز ملی بیمه سلامت خبر داد

خدمات روانشناسی بیمه شد

محدثه جعفری
خبرنگار

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از تحت پوشش قرار گرفتن خدمات روانشناسی خبرداد و گفت: تعرفه خدمات روانشناسی تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته و در سامانه وارد شده است.
دکتر بهرام عین‌اللهی در آیین نکوداشت روز ملی بیمه سلامت همگانی، افزود: طبق مصوبه شورای عالی بیمه، همه بیمه‌ها باید این خدمت را تحت پوشش قرار دهند اما در قدم اول، بیمه سلامت پوشش این خدمت را متقبل شده است، همچنین با حمایت بیمه‌ها بزودی سه خدمت درمان طب ایرانی در شورای عالی بیمه به تصویب خواهد رسید.
وی با اشاره به وجود ۱۸ هزار خانه بهداشت در کشور گفت: متأسفانه بیمه‌های ما عمدتاً درمان‌محور هستند، در حالی که باید به سمت پیشگیری و بهداشت حرکت کنیم. اکنون در اقصی نقاط کشور خدمات بهداشتی را داریم و با برنامه‌های غربالگری در صدد پیشگیری از بیماری‌ها هستیم. ما به دنبال پیشرفت سلامت در نظام نوین تمدن اسلامی هستیم که این امر با افزایش پوشش بیمه‌ای در دولت مردمی سیزدهم اتفاق افتاده است.
وزیر بهداشت با اعلام اینکه 45 میلیون نفر تحت پوشش سازمان بیمه سلامت هستند، گفت: در گزارش‌هایی که به سازمان بهداشت جهانی ارائه شده اعلام کرده‌ایم، ایران امروز با فاصله خوبی نسبت به کشورهای دیگر در حوزه سلامت ایستاده و پیشگیری را سرلوحه برنامه‌های آینده دارد.وی خاطرنشان کرد: در این دولت تا کنون ۱۵ هزار تخت بیمارستانی ایجاد شده و ۷ هزار تخت نیز تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد. ۴۷ مرکز درمان ناباروری جدید در این دو سال راه‌اندازی شده است و امروز استانی نداریم که مرکز درمان ناباروری نداشته باشد.
 
هر ایرانی، یک پرونده سلامت
عین‌اللهی در خصوص اجرای طرح سلامت خانواده در ۹۳ شهرستان عنوان کرد: امسال طرح اصلی ما برنامه سلامت خانواده است و باید برای هر ایرانی با کد ملی یک پرونده سلامت ایجاد کنیم. این طرح اکنون به صورت آزمایشی در حال اجراست و نتایج آن تا سه ماه آینده اعلام می‌شود. اگر افراد از طریق نظام ارجاع تحت درمان قرار گیرند مشوق‌هایی شامل حالشان خواهد شد، به این صورت که دولت تا ۹۵ درصد هزینه‌های درمانشان را متقبل می‌شود و اگر ساکن مناطق محروم باشند این پوشش صد درصدی خواهد بود.
 
پوشش 70 درصدی بیمه برای خدمات روانشناسی
در حاشیه همایش روز ملی بیمه سلامت، دکتر ناصحی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت، در جمع خبرنگاران گفت: نگاه دولت سیزدهم به مقوله بیمه سلامت، مترقی است. در این زمینه مباحثی را به مجلس شورای اسلامی به منظور بیمه رایگان سه دهک پایین جامعه ارائه کردیم که مورد استقبال قرار گرفت. امسال نیز دو دهک دیگر به صورت رایگان بیمه سلامت شده و دهک‌های ۶ تا ۹ جامعه از درصد زیادی از تخفیفات تعرفه خدمات درمانی برخوردار شدند.وی در تکمیل صحبت‌های وزیر بهداشت در خصوص تحت پوشش قرار گرفتن خدمات روانشناسی در بیمه سلامت، اظهار داشت: براساس تعرفه‌های شورای عالی بیمه، خدمات مشاوره روانشناسی و ویزیت با پوشش ۷۰ درصدی تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفت.
وی افزود: خدمات روانشناسی گستردگی دارد که شامل روانشناسی فردی، گروهی و خانوادگی می‌شود که به طور کلی هر سه مورد، تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفت و دارندگان بیمه سلامت می‌توانند از پوشش بیمه خدمات روانشناسی بهره‌مند شوند.
مدیرعامل بیمه سلامت در پاسخ به سؤال خبرنگار «ایران» درباره خبر حذف بند بیمه خدمات سلامت روان از برنامه هفتم توسعه در کمیسیون تلفیق مجلس که پیش از این اعلام شده بود و تأثیر آن در صورت تصویب بر ارائه این خدمت به مردم، گفت: وقتی اعتبارات خدمات از برنامه‌های بلندمدت کشور حذف می‌شود طبق قانون سخت‌تر می‌توانیم از ارائه خدمات دفاع کنیم، اما این خدمت جزو گروه‌های کلی خدمات پزشکی محسوب می‌شود و می‌توانیم تعرفه‌های معمول‌شان را بر اساس مصوبه شورای عالی بیمه پوشش دهیم. آنچه که مسلم است این امر در برنامه فعلی خللی ایجاد نمی‌کند.
 
درمان رایگان برای کودکان زیر 7 سال
ناصحی درخصوص پیگیری درمان رایگان برای کودکان زیر 7 سال توضیح داد: نظام سلامت و قانون جوانی جمعیت بر افزایش تولدها و همچنین افزایش تأمین سلامت خردسالان تأکید دارد. همان طور که می‌دانید مادران باردار و فرزندان آنها تا ۵ سالگی تحت پوشش بیمه هستند و اکنون یک گام به جلو خواهیم رفت تا خدمات کودکان زیر ۷ سال در مراکز دولتی و دانشگاهی تحت پوشش بیمه به صورت رایگان ارائه شود. نظر هیأت دولت در این خصوص مثبت است اما باید مراحل دیگر در شورای عالی بیمه پیگیری شود تا این امر در دستور کار قرار گیرد.
 
پوشش بیمه 90 درصدی هزینه درمان ناباروری
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت درباره خدمات درمان ناباروری هم گفت: در حال حاضر با ۱۹۹ مرکز درمان ناباروری قرارداد داریم که در این زمینه رشد خوبی نسبت به سال ۱۴۰۱ داشتیم. در حوزه درمان ناباروری، خدمات تشخیصی، درمانی و دارویی تحت پوشش قرار دارد و هزینه‌های ما نسبت به سال قبل، ۲۷۰ درصد رشد داشته و نزدیک به ۳۸۰ میلیارد تومان هزینه در ۵ ماهه اول امسال انجام شده است. در زمینه مادران باردار و فرزندان آنها نیز بیش از 2 هزار میلیارد تومان هزینه شد که تلاش کردیم با کنترل هزینه‌ها و منابع در اختیار، وضعیت را اداره کنیم.دکتر ناصحی افزود: در بخش دولتی تا ۹۰ درصد هزینه‌ها و در بخش خصوصی، سقف تعرفه عمومی غیردولتی را پوشش می‌دهیم. در بحث خدمات ناباروری اعتبار مشترکی با سایر بیمه‌ها نداریم. تنها یک نمونه که با سازمان تأمین اجتماعی توانستیم دنبال کنیم موضوع صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج است که بیماران تأمین اجتماعی را هم در این بخش ما پوشش می‌دهیم.
 
کمتر از 200 هزار اتباع تحت پوشش بیمه هستند
وی درباره خدمات بیمه‌ای به اتباع خارجی در ایران گفت: ورود فرد به یک کشور، هزینه‌های اولیه دارد. پیشنهاد ما بر این بود که اگر سازمان حمایتی وجود ندارد، خود فرد بر اساس تعرفه، هزینه بیمه را پرداخت کند یا خیرین اتباع در این خصوص اقدام کنند و حق بیمه را برای افراد فاقد بیمه پرداخت کنند. در حال حاضر علاوه بر بیماری‌های غیرواگیر، بیماری‌های واگیر نیز وجود دارد که حتی برای افراد جامعه ما هم خطرناک است. این افراد باید غربالگری شوند. از یک میلیون و 200 هزار اتباع دارای مجوز حضور در کشور، زیر ۲۰۰ هزار نفر تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند. با توجه به اینکه حق بیمه اتباع دو برابر حق بیمه ایرانی‌ها در نظر گرفته شده است، اتباع افغانستان با توجه به تعداد اعضای خانواده‌شان برای بیمه شدن اقدام نمی‌کنند.
 
17 خدمت دندانپزشکی تحت پوشش بیمه
وی با بیان اینکه اکنون ۱۷ خدمت دندانپزشکی در مراکز دولتی تحت پوشش بیمه قرار دارد، گفت: برای مادران باردار، کودکان زیر ۱۲ سال و کسانی که بیماری خاص و صعب‌العلاج دارند، این خدمات رایگان است. عمده این خدمات، بهداشتی هستند. بیمه سلامت با بیش از 2 هزار مطب در این زمینه در مناطق شهری طرف قرارداد است. ناگفته نماند، طرحی به شورای عالی بیمه بردیم که تقریباً تمام خدمات دندانپزشکی بجز ایمپلنت و ارتودنسی را پوشش دهیم که اگر با آن موافقت شود، اتفاق خوبی رخ خواهد داد.
 
 

 

جستجو
آرشیو تاریخی