صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و نه - ۰۱ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و نه - ۰۱ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۶

اسرائیل و احتمال حمله زمینی به غزه!

منصور براتی
کارشناس مسائل اسرائیل

 در حالی که بیش از دو هفته  از جنگ میان اسرائیل و گروه‌های مقاومت فلسطین می‌گذرد، روند تحولات جنگ به نحوی تداوم یافته که حمله زمینی احتمالی اسرائیل به غزه به اصلی‌ترین سؤال ناظران مبدل شده است. در نوشتار حاضر به این سؤال پاسخ خواهیم داد که آیا اسرائیل نیروهای زمینی خود را وارد غزه خواهد کرد یا از این حمله صرفنظر می‌کند؟ پاسخ کوتاه به این سؤال مثبت است؛ یعنی اسرائیل برای حفظ بازدارندگی خود و همچنین حراست از امنیتی که در گذر ایام ایجاد کرده نیازمند حمله زمینی به غزه است.
اگر بخواهیم این موضوع را به صورت تفصیلی مورد بررسی قرار دهیم، باید از منظر هیأت حاکمه اسرائیل و ساکنان سرزمین‌های اشغالی به موضوع بنگریم؛ بدین معنا، تصور اسرائیلی‌ها از جنگ طوفان‌الاقصی این است که یک گروه شبه‌نظامی و تروریست وارد قلمرو اسرائیل شده،  1500 نفر را کشته، حدود 5 هزار نفر را زخمی کرده و دست‌کم 212 نفر را نیز به اسارت گرفته است. در نتیجه واکنش به چنین حمله‌ای قطعاً حمله به قلمرو گروه مورد نظر در همه سطوح هوایی، زمینی و شاید دریایی است.
از این‌رو به نظر می‌رسد اسرائیلی‌ها برای جبران تلفات و غافلگیری خود قطعاً نیاز به حمله زمینی و تنبیه حماس و از بین بردن زیرساخت‌ها و استعداد نظامی این جنبش دارند. بدون تردید هر گونه برنامه‌ای که شامل حمله زمینی به غزه نشود، نمی‌تواند شکست‌‎های اسرائیل را در جریان جنگ جبران کند و بازدارندگی این رژیم را مجدداً احیا کرده و حماس را برای ترتیب دادن حملات بعدی علیه اسرائیل جسورتر خواهد ساخت.
از سوی دیگر تحلیلگران و ناظران نباید تعلل اسرائیلی‌ها در حمله زمینی را حمل بر تردید این رژیم کنند، زیرا اسرائیل در سال 2014 نیز روز بیستم جنگ حمله زمینی خود را آغاز کرد. بدون شک اسرائیلی‌ها می‌دانند غزه زمین حماس است و با ورود زمینی، در برابر تله‌ها و کمین‌های این گروه آسیب‌پذیر خواهند  بود. همچنین خاطره تلخ جنگ تونل‌‌ها در سال 2014 نیز از یاد اسرائیلی‌ها نرفته است ولی تل‌آویو هیچ راهی جز ورود زمینی به غزه برای به اصطلاح پیروزی در جنگ ندارد.
 
از سیف‌القدس تا طوفان‌الاقصی
جنگ سیف‌القدس در سال 2021 نخستین نبرد میان فلسطینی‌ها و صهیونیست‌ها بود که اسرائیل آن را آغاز نکرد. در این جنگ حماس از قفس کوچک نوار غزه خارج شد و در مسائل ملی فلسطین نقش‌آفرینی و اسرائیلی‌ها را وادار به عقب‌نشینی و تخلیه محله شیخ جراح در قدس شرقی کرد. در این جنگ بیش از 1500 موشک و راکت به سوی اسرائیل شلیک شد که به زعم روزنامه اورشلیم پست بین 10 تا 15 درصد از آنها به هدف برخورد کردند.
وقتی اسرائیلی‌ها نتوانستند جز حملات هوایی پاسخ مناسبی به این حمله حماس بدهند، سطح جدیدی از بازدارندگی برای حماس در برابر اسرائیل شکل گرفت و در مقابل، بازدارندگی تل‌آویو در برابر غزه تضعیف شد. در نتیجه شاهد آن هستیم که نیروهای مقاومت فلسطین در جنگ طوفان‌الاقصی یک گام فراتر رفته و بجز حملات موشکی و راکتی به شهرک‌ها و شهرهای اسرائیلی، نیروهای عملیاتی خود را  به صورت زمینی و در سطح گسترده به سوی قلمرو اسرائیل روانه کردند.
به این ترتیب پرواضح است که عدم ورود نیروی زمینی اسرائیل به غزه و دست‌کم تصرف بخشی از آن به معنای پذیرش روند افزایش قدرت حماس و دیگر گروه‌های مقاومت خواهد بود و همچنین باعث خواهد شد در نبرد آینده گروه‌های فلسطینی به صرافت حمله زمینی با ستون‌های پرتعداد نیروهای زمینی بیفتند.
در چنین شرایطی اسرائیل راهی جز راضی کردن متحدان غربی خود برای موافقت با حمله زمینی ندارد. مانورهای دولت امریکا در روزهای نخست جنگ علیه ورود زمینی به غزه بود، اما در روزهای بعد ائتلافی از دولت‌های غربی پشت‌سر اسرائیل قرار گرفت و خواستار تنبیه حماس شدند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی