صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و نه - ۰۱ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و نه - ۰۱ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۶

«ایران» به بهانه حمایت شرم آور واشنگتن از جنایات رژیم صهیونیستی در حملات خونین اسرائیل گزارش می‌دهد

فروپاشی انگاره‌های حقوق‌‌بشری غرب با نسل کشی در غزه

آنچه امروزه در سرزمین‌های اشغالی می‌گذرد، گونه‌ای از خشونت عریان است که امریکا و هم‌پیمانش، با هر بهانه‌ای بخواهند آن را توجیه می‌کنند و هر نامی بخواهند بر آن بنهند، نمی‌توان ماهیت غیرانسانی و خشونت‌مدار آن را نادیده گرفت

حضور سراسیمه «جو بایدن»، رئیس‌جمهور امریکا در اتاق جنگ سران رژیم صهیونیستی درست یک روز بعد از حمله جنایتکارانه و خونین اسرائیل به بیمارستان «المعمدانی» برکشیدن نقاب حقوق‌بشر از نمایی بود که امریکا از دهه‌ها پیش برای خود ساخته بود؛ کشوری که در ماه‌ها و سال‌های اخیر در بیرون مرزهایش در حلقه تکمیلی از زنجیره نقض سیستماتیک حقوق بین‌الملل توسط حاکمان تل‌آویو قرار گرفته که مراحل قبلی آن در پروژه ماجراجویانه شهرک‌سازی، مخالفت با عضویت فلسطین در سازمان ملل و پشتیبانی نظامی از دیگر جنایت‌های تل‌آویو پدیدار شده بود. جنگ ویرانگر صهیونیست‌ها در باریکه غزه و سرزمین‌های اشغالی که محور و مدار معادلات صلح و حقوق‌بشر است، واقعیت پشت صحنه طراحان جنگ که خود را پشت شعارهای حقوق‌بشری پنهان کرده‌اند، بر ملا کرده است.

افشای واقعیات پشت صحنه
آنچه امروزه در سرزمین‌های اشغالی می‌گذرد، گونه‌ای از خشونت عریان است که امریکا و هم‌پیمانش، با هر بهانه‌ای بخواهند آن را توجیه می‌کنند و هر نامی بخواهند بر آن بنهند، نمی‌توان ماهیت غیرانسانی و خشونت‌مدار آن را نادیده گرفت. امریکا در حالی که از پشت تریبون‌های رسمی از آرمان‌های اصیل انسانی و ترویج اندیشه‌های اقناع‌کننده انسانی دفاع می‌کند، در صحنه تحولات میدانی کمترین ابایی از ارتکاب جنایات سبعانه ندارد؛ همچون حمایت از حمله موشکی رژیم صهیونیستی به بیمارستانی که پناهگاه پناه‌جویانی بود که از جنگ به آن گریخته بودند اما از آتش کینه جنگ‌افروزان در امان نماندند. بنابراین جنگ غزه،فقط جنگ یک کشور نیست بلکه جنگ علیه ارزش‌های نهادینه ‌شده جهانی همچون صلح، تمامیت ارضی و استقلال کشورها‌ و دموکراسی است. چه زمانی که منافع ایجاب کند، دفاع از حقوق‌بشر اهرمی برای فشار بر دیگران تبدیل می‌شود. از این‌رو آنچه این روزها در پایتخت‌های امریکا و کشورهای اروپا نسبت به جنگ غزه می‌گذرد، افشاکننده این واقعیت بوده است. این چنین است که «بایدن»، رئیس‌جمهور امریکا در بحبوحه حمله خشونت‌بار اسرائیل علیه مردم غزه راهی اسرائیل می‌شود و طی آن حمایت کامل خود را از تروریسم این رژیم در مقابله با مردم فلسطین اعلام می‌کند.
رئیس‌جمهور امریکا، اسرائیل را از قتل‌عام بیمارستان «المعمدانی» در غزه که صدها تن را به خاک و خون کشید، تبرئه کرد و در دیدار چند ساعته خود با اسرائیلی‌ها گفت: «می‌خواهم بدانید که تنها نیستید» و «هر چیزی را که بخواهید به‌دست خواهید آورد». این در حالی بود که «ریشی سوناک» نخست‌وزیر این کشور نیز همچون همپیمان امریکایی خود، با اعلام حمایت لندن از رژیم موقت صهیونیستی راهی فلسطین اشغالی شد. سفرها و حمایت‌هایی که نشان می‌داد وقتی منافع ایجاب کند، ریختن خون هزاران بی‌گناه هیچ جایی در مفاهیم حقوق‌بشری مورد‌نظر غرب ندارد.
 
 مواجهه غربگرایان با چهره عریان غرب
تردیدی وجود ندارد که جنگ اسرائیل علیه مردم غزه، جنگ علیه ارزش‌های نهادینه شده جهانی و انسانی است که از سوی مدعیان دفاع از حقوق‌بشر در بالاترین سطح به وقوع پیوسته است و می‌تواند جریان‌های غربگرای داخلی را که همواره معیار و شاخص خود از مفاهیم و ارزش‌های بنیادین انسانی و حقوق‌بشری را با اساسنامه‌های این کشورها تراز می‌کردند، با بحران گفتمانی و هویتی روبه‌رو سازد؛ کسانی که همواره سفیدشویی امریکا و متحدان اروپایی‌اش را در همه عرصه‌ها بویژه دموکراسی و حقوق‌بشر به‌عنوان یک دستور کار در رأس اقدامات سیاسی و رسانه‌ای خود قرار داده بودند و روایت‌کننده گفتمانی بودند که غرب در آن به نقطه آمال و شاخص و ارزش‌های متعالی انسانی و سیاسی تبدیل شده بود. حامیان ایدئولوژی موهوم غرب، اینک در مواجهه با آنچه این روزها در غزه می‌گذرد، پاسخ خود را گرفته و با واقعیت پشت صحنه‌ای روبه‌رو شده‌اند که سال‌هاست در دفاع از آن تا سر حد مقابله با نهادهای حاکمیتی کشور خود نیز برخاسته‌اند.
همسویی بی‌بدیل واشنگتن و تل‌آویو
همسویی واشنگتن و تل‌آو‌یو در جنگ اخیر غزه علی‌رغم تیرگی رابطه‌ای که رهبران دو طرف در ماه‌های اخیر از سر گذرانده‌اند، نشان داد که سطح رابطه ایالات‌متحده و اسرائیل از چنان عمق و پیچیدگی برخوردار است که باوجود اختلافات بزرگ، واشنگتن همچنان به حمایت نظامی، مالی و دیپلماتیک گسترده خود از اسرائیل ادامه می‌دهد. سیاستمداران امریکایی بارها به تعهد ایالات‌متحده در قبال اسرائیل تأکید کرده‌اند و هرگونه انتقاد از اسرائیل را «یهودستیزی» می‌خوانند. هری ترومن، رئیس‌جمهور اسبق امریکا، نخستین رهبر جهانی بود که اسرائیل را در سال 1948 به رسمیت شناخت؛ تحولی که باعث شد رؤسای‌جمهور بعدی نیز موضعی حمایتی از اسرائیل اتخاذ کنند.
تداوم حمایت‌های راهبردی از رژیم صهیونیستی در عین تلاش برای مدیریت رویکردهای آن، تقریباً در همه ادوار دولت‌های امریکا جریان داشته است و این رابطه را از دوره جنگ سرد تاکنون، متناظر بر بالاترین سطح همکاری‌های راهبردی به پیش رانده است. از منظر واشنگتن، اسرائیل نقش حیاتی در روند تحقق منافع امریکا دارد و متحدی قابل اعتماد و باثبات به‌شمار می‌آید. در کیفیت و نوع روابط  دو طرف، جریان‌های حامی اسرائیل یا لابی‌های یهودی نقش بسزایی دارند. «نوام چامسکی»، نظریه‌پرداز مطرح امریکایی در این رابطه معتقد است که نباید دامنه حمایت امریکا از اسرائیل را کم‌اهمیت دانست.
این اتحاد نزدیک و تنگاتنگ در سطح منطقه‌ای مهم‌ترین پیامد خود را در زمینه کمک‌های گسترده نظامی امریکا به رژیم صهیونیستی نشان داده است. چنانکه واشنگتن در سال ۲۰۲۲ بیش از 6 میلیارد دلار کمک نظامی به اسرائیل ارائه کرد که بیش از یک میلیارد دلار آن با هدف پرکردن انبارهای رهگیر موشکی این رژیم برای سامانه‌های گنبد آهنین بوده است. چه ایالات‌متحده خود را نسبت به برتری کیفی این رژیم در نبرد با دشمنانش متعهد می‌داند و می‌کوشد بسترهای لازم را برای اجرای دکترین امنیتی تل‌آویو که بر پایه سه رویکرد تقویت بازدارندگی متقابل، راهبردهای دفاعی و اتحادهای منطقه‌ای است، فراهم کند. حمایت همه جانبه‌ای که امریکا در روزهای اخیر در بحبوحه جنگ خونین غزه از رژیم صهیونیستی از خود نشان داده است، ثابت می‌کند این پیوند راهبردی از چه عمقی برخوردار است که رئیس‌جمهور امریکا پس از یکی از خونین‌ترین حملات اسرائیل علیه مردم بی‌گناه غزه، «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را به آغوش می‌کشد و ابایی از این ندارد که چه تصویری از این همدستی جنایتکارانه به جهان مخابره می‌کند.

جستجو
آرشیو تاریخی