صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و نه - ۰۱ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و نه - ۰۱ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۶

نکبتی که اسرائیل به راه انداخت، دامن خودش را می‌گیرد

راضیه خوئینی
مترجم

جنگ اخیر غزه برخلاف آنچه که رژیم صهیونیستی وعده داده است، واقعیت استراتژیک خاورمیانه را تغییر نخواهد داد .
«دیوید هرست»، سردبیر میدل ایست‌آی که مفسر موضوعات مرتبط با منطقه و تحلیلگر مسائل عربستان سعودی است، در یادداشتی به وعده واهی «نتانیاهو» اشاره کرده که در لحظات نخستین پس از عملیات حماس در غزه، مدعی شده است: «پاسخ اسرائیل، خاورمیانه را تغییر خواهد داد.»

نکبت اول
وقتی نتانیاهو این حرف را می زد باید یادآوری کرد که او پیشتر چه خواسته‌هایی را در ذهن می‌پرورانده است. نخست وزیر افراطی اسرائیل چندی پیش از حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران سخن به میان آورده بود و همواره به دنبال ریشه‌کن کردن محور مقاومت و متحدانش از جمله ایران بوده است. از زمان حمله مبارزان فلسطینی، یعنی پس از «طوفان الاقصی» او از عباراتی استفاده کرده است که یادآور واکنش «جرج دبلیو بوش»، رئیس جمهور سابق امریکا به حملات 11 سپتامبر 2001 است. با حمله امریکا به القاعده در افغانستان، «دیک چنی»، معاون سابق رئیس جمهور وقت از قبل به حمله بزرگتر به عراق فکر می‌کرد. آیا نتانیاهو نیز قصد دارد از کشتار مردم در غزه برای هدفی بسیار بزرگ‌تر سوء‌استفاده کند؟

نکبت دوم
ادعاهای رژیم صهیونیستی چه خطراتی برای کل منطقه خواهد داشت؟ اولین و واضح‌ترین مورد، نکبت دوم یا اخراج دسته‌جمعی بخش قابل توجهی از 2.3 میلیون ساکن غزه است. ادعاهای مقامات تل آویو و رفتار آنها نشان می‌دهد مهاجرت دسته‌جمعی دقیقاً همان چیزی است که اسرائیل می‌خواهد در حال حاضر در غزه انجام بدهد. این احتمال وجود دارد که مصر مجبور شود به سیل پناهجویان از غزه اجازه ورود بدهد؛ آنطور که پس از جنگ اعراب و اسرائیل در سال 1948 و جنگ شش روزه 1967 اتفاق افتاد. آیا پشت درهای بسته، بحث امکان مهاجرت دسته جمعی جدید مطرح شده است؟
فلسطینیان در غزه از «نکبت دوم» بیم دارند، زیرا اسرائیل به اجبار آنها را آواره می‌کند و در همین زمینه «ام‌کی ریویتال گوتلیو» نماینده کنست از اسرائیل خواسته گزینه استفاده از بمب هسته‌ای در غزه را در نظر بگیرد: «تنها انفجاری که خاورمیانه را به لرزه درآورد، شکوه سابق را به این سرزمین باز می‌گرداند».
همچنین«گیورا ایلند»، ژنرال سابق، سپس اعلام کرد که اسرائیل باید «فاجعه انسانی بی‌سابقه‌ای را در غزه به راه بیندازد» و تهدید یک نکبت جدید را عملی کند. ارتش رژیم صهیونیستی به فلسطینی‌های ساکن شمال غزه دستور داده تا آنجا را ترک کنند و تصریح کرد که آنها تنها زمانی می‌توانند به کشور بازگردند که«اعلامیه دیگری مبنی بر صدور مجوز» صادر شود اما حماس از آنها دعوت کرد که «استوار بایستند» و «در خانه‌های خود بمانند.»

آغاز نکبت دوم
یکی از مقامات ارتش اسرائیل به کانال 13 گفته است که غزه با خاک یکسان می‌شود و به یک شهر چادرنشین تبدیل می‌شود که به صراحت پس از تهاجم حماس، هر شب شاهد بمباران‌های بی‌وقفه آن هستیم .قتل عام مردم بی‌گناه هر شب در غزه اتفاق می‌افتد. کل خانواده‌ها با بمب‌ها نابود می‌شوند. محله‌ها فقط یک بار بمباران نمی‌شوند، بلکه به طور سیستماتیک کاملاً تخریب می‌شوند.
کشتارهای شبانه عمل تصادفی خلبانان بی‌انضباط نیست که به دنبال انتقام از حماس در جنوب اسرائیل باشند بلکه تعمدی است. با محروم کردن بیش از دو میلیون نفر از برق، آب و غذا و بمباران شبانه آنها، هدف قطعی، فراری دادن آنهاست. هیچ مکانی در غزه از این نوع نسل‌کشی در امان نیست. پس از بیانیه اسرائیل برای تجمع زنان و کودکان در یک بیمارستان آنجا هم بمباران شد. تاکنون دست‌کم هزار کودک طی بمباران‌های اسرائیل در غزه جان باخته‌اند.
بنابراین، اگر اسرائیل متوقف نشود، تنها به دنبال کشتن 2251 مرد، زن و کودک در غزه نیست، بلکه هدف کشتار ده‌ها هزار نفر و افزایش تلفات انسانی است تا باعث ایجاد یک نکبت جدید (مهاجرت کامل فلسطینی‌ها) شود. این سیاست می‌تواند دو احتمال را در پی داشته باشد: ایجاد جنگ داخلی در اسرائیل بین شهروندان فلسطینی و یهودی و آغاز جنگ منطقه‌ای با حزب‌الله و در نهایت با محور مقاومت. احتمالاً نتانیاهو همه اینها را در ذهن دنبال می‌کند. سرکوب حماس قطعاً خاورمیانه را تغییر نمی‌دهد، اما خنثی کردن حزب‌الله و ایران شاید.

طراحی همه سناریوها
در مرزهای اسرائیل، احتمال آغاز جنگ منطقه‌ای در غزه هرگز تا این حد بالا نبوده است. همه پایتخت‌های عربی در آشوب هستند. امروز رهبران گروه‌های مقاومت همه سناریوها را طراحی کرده‌اند و دست همه روی ماشه شلیک است. در صورت تعلل جامعه جهانی و سازمان ملل متحد و کنشگران حامی رژیم صهیونیستی پاسخ در زمان مناسب از سوی محور مقاومت انجام خواهد شد.

دومین اهرم فشار
دومین اهرم فشار از سوی ایالات متحده است. آیا جو بایدن واقعاً می‌خواهد وارد جنگی منطقه‌ای شود که همه گروه‌های مقاومت از جمله حوثی‌ها در یمن را درگیر کند؟ جنگی که کشورش کاملاً برای آن آماده نیست. آیا آغاز یک جنگ منطقه‌ای برنامه‌ریزی نشده در خاورمیانه که توسط یک متحد نامتعادل ایجاد شده است، برای امریکا منطقی است؟ قطعاً منطقی به نظر نمی‌رسد. در حالی که بایدن با ارائه حمایت صریح از اسرائیل به نتانیاهو سیگنال روشنی داد، اما به نظر نمی‌رسد که رئیس‌جمهور امریکا پیامدهای ویرانگر بالقوه آنچه اکنون در غزه اتفاق می‌افتد را محاسبه کرده باشد.

اثر بومرنگی حمله به غزه
در سواحل لبنان، یک ناوگان جنگی غربی برای بازدارندگی حزب‌الله اعزام می‌شود .
این بازیگران قبل از نقش‌آفرینی باید به یاد داشته باشند که چهل سال پیش در بیروت چه اتفاقی افتاد؛ زمانی که یک کامیون مملو از مواد منفجره وارد پادگانی شد که تفنگداران امریکایی در آن قرار داشتند و چند دقیقه بعد، یک گروه چترباز فرانسوی قربانی حمله مشابهی شدند و حدود 300 سرباز کشته شدند. «رونالد ریگان»، رئیس‌جمهور وقت امریکا و «فرانسوا میتران»، همتای فرانسوی وی قصد داشتند حملات هوایی مشترکی را انجام دهند.
در نهایت، هیچ حمله تلافی جویانه‌ای جز بمباران‌های دریایی صورت نگرفت، زیرا «کاسپار واینبرگر»، وزیر دفاع ایالات متحده و «جورج شولت»، وزیر امور خارجه نتوانستند درباره اینکه چه کسی مسئول بمباران‌هاست به توافق برسند.
طراحی یک کمپین و لشکرکشی در غزه با هدف تغییر خاورمیانه، قطعاً می‌تواند اثر بومرنگی خطرناکی برای طراحان آن داشته باشد و اثرات این طرح دامن آنها را خواهد گرفت. این طرح قبل از اینکه خیلی دیر شود، باید متوقف شود.
بنابراین، این هشدار «بایدن» به «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور سابق درباره شروع جنگ‌هایی که نمی‌توان آنها را به پایان رساند در گوش خودش زنگ خواهد زد؟

جستجو
آرشیو تاریخی