صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هفت - ۲۹ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هفت - ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۸

مشعل گاز ۹۲روستا با اعتبار۶۰ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال افروخته شد

گازرسانی به خراسان‌شمالی در ایستگاه پایانی

افروختن مشعل گاز در ۹۲روستای استان خراسان شمالی و تصویب ۶۰ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار در دولت سیزدهم، ضریب نفوذ گاز در بخش روستایی استان را تا پایان سال به 100درصد رسانده و نام این استان را در ردیف مناطق سبز قرار خواهد داد. آنگونه که مدیر عامل شرکت گاز خراسان شمالی می‌گوید چهار هزار انشعاب گاز شهری و روستایی در استان نصب شده و بزودی برخورداری همه شهرها و روستاهای خراسان شمالی از نعمت گاز، جشن گرفته خواهد شد.
سال‌ها پیش، قطع درختان جنگلی برای تأمین سوخت در مناطق دوردست و مرزی خراسان شمالی، تهدیدی عمده برای امنیت و سلامت اقلیم منطقه محسوب می‌شد. آن زمان‌ها، کمتر کسی فکر می‌کرد که روستای مرزی «سوخسو هاشم» در دورترین نقاط مرزی شهرستان راز و جرگلان و روستاهای صعب العبور «قره نوده» و «پسرکانلو» در شهرستان بجنورد با جمعیت حدود ۶۰۰ نفری، روزی گازرسانی شود؛ ولی حالا همه مناطق مرزی خراسان شمالی با همت جهادی دولت از این نعمت بهره‌مند شده و بخش زیادی از مشکلاتشان مرتفع گردیده است. این در حالی است که 840 روستای استان خراسان شمالی، با جمعیتی بالغ بر ۴۴۰هزار نفر، اقتصاد استان را به سمت کشاورزی و دامپروری سوق داده و با رسیدگی به آنها، چرخ استان نیز خواهد چرخید.دولت سیزدهم تاکنون 76 روستا را گازرسانی کرده و مابقی را نیز تا پایان سال‌جاری از این نعمت برخوردار خواهد کرد. با این حساب، ضریب نفوذ گاز در بخش روستایی تا پایان سال‌جاری به 100 درصد خواهد رسید.

نصب ۴۰۰۰ انشعاب گاز شهری و روستایی
طبق گفته «سید محمود هاشمی» مدیرعامل شرکت گاز خراسان شمالی، هم‌اکنون ۲۵ شهر و قریب به ۸۰۰ روستا و یک هزار و ۶۹ واحد صنعتی در دورترین نقاط استان از نعمت گاز برخوردار هستند.
هاشمی افزود: ابتدای دولت سیزدهم ۱۰۲ روستای فاقد گاز در خراسان شمالی وجود داشت که با تخصیص اعتبارات لازم، اراده دولت برای تکمیل گازرسانی به همه روستاهای دارای سکنه و آبادی‌های دارای کد، محقق شد و آخرین روستاهای استان نیز تا پایان آذر ماه گازرسانی می‌شود.
وی گفت: با اتمام گازرسانی به همه روستاهای دارای سکنه خراسان شمالی، برخورداری ۱۰۰ درصدی مردم خراسان شمالی از نعمت گاز محقق می‌شود.
تقویت شبکه شهری و روستایی
مدیرعامل شرکت گاز خراسان شمالی گفت: امسال ۶۰ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال، بودجه سرمایه‌ای برای اجرای طرح‌های زیربنایی، تقویت شبکه، بازسازی، هوشمند‌سازی و بهینه‌سازی گاز در این استان مصوب شد.
وی افزود: اجرای پروژه‌های گازرسانی و تقویت شبکه شهری و روستایی با پیــش‌بــینی اعـــتبــار ۴۰ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال، گازرسانی به صنــایع بــا اعـــتبار ۱۴۰ میــلیــارد ریــال و مقاوم‌سازی شبکه با پیش‌بینی اعتبار ۳۵۰ میلیارد ریال از پروژه‌های در دست اجرا است.
طبق گفته این مقام مسئول، همچنین اجرای پروژه‌های هوشمندسازی با هزار و ۷۰ میلیارد ریال اعتبار، خطوط انتقال با ۲۲۰ میلیارد ریال اعتبار و احداث ساختمان با پیش‌بینی اعتبار ۲۴۰ میلیارد ریال توسط این شرکت در دستور کار قرار دارد.
تکمیل گازرسانی تا دهه فجر
مدیرعامل شرکت گاز خراسان شمالی، افزود: سال گذشته گازرسانی به ۱۰۲ روستای استان تعهد شد و اینک گازرسانی به ۹۲ روستا در دست اجرا است و درصددیم تا تمامی روستاهای دارای سکنه فاقد گاز در سال‌جاری از این نعمت برخوردار شوند. وی گفت: تکمیل عملیات گازرسانی به ۹۲ روستا، پیش‌بینی نصب چهار هزار انشعاب در حوزه‌های شهری و روستایی و جذب بیش از ۹ هزار مشترک شهری و روستایی در برنامه سال‌جاری شرکت قرار دارد.
هاشمی خاطرنشان کرد: جشن بهره‌برداری ۱۰۰ درصدی جمعیت استان از نعمت گاز طبیعی با اتمام عملیات گازرسانی به تمامی روستاهای دارای سکنه با جمعیت کمتر از ۲۰ خانوار استان در دهه مبارک فجر امسال برگزار می‌شود.
این مسئول ادامه داد: تداوم و پایداری گازرسانی، رعایت دستورالعمل‌ها و استانداردهای ملی و بین‌المللی، ایمنی در اجرا و بهره‌برداری شبکه‌های گازرسانی، اقتصادی و مقرون به صرفه بودن طرح‌ها، حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی و افزایش طول عمر شبکه‌های گازرسانی از دیگر برنامه‌های مدنظر این شرکت است.

گازرسانی به 76 روستا
مدیر عامل شرکت گاز خراسان شمالی گفت: ۷۶ روستای این استان با سه هزار میلیارد ریال در نیمه نخست امسال از نعمت گاز برخوردار شدند و بهره‌مندی خانوارهای روستایی این خطه از این سوخت به ۹۹.۹ درصد رسید. وی افزود: عملیات گازرسانی به ۲۰ روستای باقیمانده فاقد گاز نیز در مراحل پایانی قرار دارد و این روستاها تا آذرماه سال‌جاری از این نعمت برخوردار می‌شوند.
مدیر عامل شرکت گاز خراسان شمالی ادامه داد: بررسی روند اجرای پروژه‌ها حاکی از گام‌های پایانی شرکت برای گازرسانی به تمامی روستاهای دارای سکنه و دارای کد آبادی و همچنین توزیع عادلانه رفاه در تمامی روستاهای دارای قابلیت گازرسانی در استان است.

کاهش آمار مهاجرت روستاییان
وی به سفر پر خیر و برکت مقام معظم رهبری و گام‌های ارزشمندی که در سال ۹۱ برای توسعه و پیشرفت استان برداشته شد اشاره‌ای کرد و افزود: در سفر مقام معظم رهبری به خراسان شمالی ۲ هزار و ۹۵۶ میلیارد ریال اعتبار از محل منابع داخلی شرکت ملی گاز ایران به این استان اختصاص یافت.
هاشمی خاطرنشان کرد: با اجرای مصوبه‌ها و پروژه‌ها در حوزه گازرسانی و با تلاش مجموعه شرکت گاز استان ضریب پوشش گاز مناطق روستایی از ۴۸ درصد در سال ۹۱ به ۹۹.۹ درصد در پایان نیمه اول سال‌جاری افزایش یافته است.
وی اظهار کرد: در سفر با برکت مقام معظم رهبری چهار مصوبه در بخش گازرسانی به تصویب رسید که سه مصوبه زیر ساختی شامل احداث خط انتقال گاز صفی آباد- بام، احداث خط انتقال گاز راز- غلامان و تقویت شبکه گاز استان، به صورت ۱۰۰ درصد با اعتبار ۲۷۶ میلیارد ریال اجرا شد که موجب تداوم و پایداری شبکه گاز و همچنین فراهم شدن امکان گازرسانی به ۱۷ هزار و ۱۸۱ خانوار روستایی شده است.
مدیرعامل شرکت گاز خراسان شمالی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: مصوبه آخر با عنوان گازرسانی به ۴۱۰ روستا با اعتبار ۲۶۶ میلیارد ریال طی سال‌های گذشته به طور کامل اجرا شده و مردم استان از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند هستند که موجب توسعه رفاه در روستاها و کاهش آمار مهاجرت روستاییان به شهر شده است.

بهره‌مندی روستاییان از نعمت گاز
شایان ذکر است جمعیت شهری تحت پوشش گاز در خراسان شمالی به ۱۰۰ درصد و جمعیت روستایی به ۹۹.۹ درصد افزایش یافته و در حال حاضر ۲۵ شهر، ۷۶۴ روستا و یکهزار و ۶۹ واحد صنعتی در استان از نعمت گاز طبیعی برخوردار هستند. سال گذشته گازرسانی به ۱۰ روستا و ۵۴ واحد تولیدی و صنعتی با اجرای ۱۷۸ کیلومتر شبکه تغذیه و توزیع، نصب چهار هزار و ۴۳۲ عدد انشعاب و نصب و راه‌اندازی ۱۵ ایستگاه صنعتی انجام و منجر به اشتراک پذیری ۱۱ هزار و ۷۲۶ مشترک شد.تاکنون هفت هزار و ۷۰۹ کیلومتر شبکه تغذیه و توزیع و ۱۸۶ هزار و ۷۶۸ انشعاب در استان اجرا و منتج به برخورداری بیش از ۳۵۹ هزار مشترک از گاز طبیعی در بخش شهری، روستایی و صنایع شده است. خراسان شمالی یک میلیون نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آن در روستاها سکونت دارند.

 

بــــرش

مصوبه آخر با عنوان گازرسانی به ۴۱۰ روستا با اعتبار ۲۶۶میلیارد ریال طی سال‌های گذشته به طور کامل اجرا شده و مردم استان از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند هستند که موجب توسعه رفاه در روستاها و کاهش آمار مهاجرت روستاییان به شهر شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی