صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هفت - ۲۹ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هفت - ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۸

از توقف 9 ساله ساخت‌و‌ساز مسکن در یزد تا افزایش آمار مهاجرت به این شهر

افزایش اجاره‌بهای مسکن در یزد با وجود هزاران خانه خالی

حمیرا حیدریان
خبرنگار

 
افزایش اجاره‌بهای مسکن در حالی موجب شکایت‌ها و گلایه‌های بی‌شمار مستأجران یزدی شده است که استاندار یزد از شناسایی 20 هزار خانه مسکونی خالی در شهرهای این استان خبر می‌دهد. با اینکه بر اساس مصوبه دولت حد افزایش اجاره‌بها باید در تهران حداکثر ۲۵ درصد، در سایر کلانشهرها حداکثر ۲۰ درصد و دیگر شهرهای کشور حداکثر ۱۵درصد باشد، طبق بررسی‌های انجام شده این مصوبه در شهر یزد شکل اجرایی به خود نگرفته است.
برخی از مستأجران ساکن شهر یزد در مناطق مختلف این شهر در پاسخ به میزان اجاره‌بهای خانه اعلام کردند طی 3 سال گذشته میزان اجاره‌بها بیش از 3 برابر شده است.
محمد داوودی یکی از مستأجران در خیابان صفاییه شهر یزد است که در این خصوص گفت: مدت 7 سال است که مستأجر هستم و به دلیل میزان افزایش اجاره‌بها تاکنون 3 بار مجبور به تغییر مکان شده‌ام. در حال حاضر برای یک آپارتمان 150 متری 400 میلیون ودیعه و ماهانه 12 میلیون اجاره پرداخت می‌کنم که مالک برای ماه آینده که موعد تمدید قرارداد است 100 میلیون اضافه برای ودیعه می‌خواهد که اگر نتوانم پرداخت کنم مجدد مجبور به اسباب‌کشی خواهم بود.
وی به افزایش قیمت سالانه اجاره‌بها اشاره کرد و افزود: این میزان افزایش در تمام مناطق شهر یزد صادق است و بخشی از آن به مالک و به بنگاه‌های مسکن و بخشی به دولت بازمی‌گردد.
افسانه پناهی نیز یکی از ساکنان خیابان مطهری شهر یزد است. وی در این خصوص گفت: مدت 3 سال است که برای یک واحد 100متری 300 میلیون ودیعه و ماهانه 8 میلیون تومان اجاره پرداخت می‌کنم و صاحبخانه هر ساله آن را افزایش می‌دهد و اعلام کرده برای دو ماه دیگر که وقت تمدید است مبلغ اجاره را 11 میلیون تومان می‌کند که چون قادر به پرداخت نیستم باید خانه را تخلیه کنم. از طرفی به هر بنگاه مسکنی که مراجعه می‌کنم قیمت‌ها بسیار بالا و از توانم خارج است. البته نسبت به تابستان که فصل جابه‌جایی برای مستأجران است قیمت‌ها کمی پایین‌تر آمده اما با وجود این برای ما مستأجران اجاره مسکن یک کابوس شده است.
علی منصوری‌زاده که از بنگاه‌داران در یکی از خیابان‌های شمال شهر یزد است، یکی از دلایل افزایش اجاره‌بها در این شهر را عدم تمایل اجاره دادن مالکان به افراد مهاجر به این شهر عنوان کرد و گفت: بخش زیادی از خانه‌هایی که در شهر یزد خالی مانده در بافت قدیم همچون گازرگاه، ، آب‌شور، آب‌شاهی، شادان، شاهدباز، شیخ‌دار و... قرار دارد که بخش عمده آن ویلایی و به‌عنوان میراثی است که خانواده‌ها از پدران و مادران خود به ارث برده‌اند و طی سال‌های اخیر کمتر کسی در آنجا زندگی می‌کند و اکثر شهروندان تمایل دارند در خانه‌های نوساز و مدرن زندگی کنند، به همین دلیل این خانه‌ها بلااستفاده مانده‌اند و مالکان آن حاضر به اجاره دادن به مهاجران هم نیستند. از این‌رو نرخ اجاره‌بها هر سال نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است.
وی یکی دیگر از دلایل افزایش اجاره خانه در یزد را خود مالکین دانسته و افزود: مالکان یکی از عمده‌ترین دلایل افزایش نرخ اجاره‌بها هستند و هر ساله به بهانه اینکه قرار است فرزندان خودشان در واحدها ساکن شوند، مستأجر را مجبور به تخلیه می‌کنند و بلافاصله با یک قیمت دوبرابری آن را برای اجاره آگهی یا به بنگاه اعلام می‌کنند که خود این موضوع به یک چالش بین مالک و بنگاه‌دار تبدیل شده است، چراکه قیمت‌های درخواستی صاحبخانه‌ها غیرواقعی است و تناسبی با ملکشان ندارد. همچنین برخی از بنگاه‌داران غیرمجاز که فاقد مجوزهستند نیز به این فضا دامن زده و باعث افزایش قیمت خرید و اجاره‌بها می‌شوند.
محمود مجاهد، کارشناس دفتر معاونت عمرانی استاندار یزد در گفت‌و‌گو با «ایران» گفت: یکی از دلایل افزایش نرخ اجاره‌بها در سال‌های اخیر استان یزد افزایش نرخ مهاجرت از سایر استان‌ها و اتباع خارجی به این استان است. ضمن آنکه عدم تغییر حریم شهر از سال 1386 تاکنون را می‌توان به‌عنوان دیگر عامل افزایش اجاره‌بها دانست، بدین معنی که طی 16 سال اخیر بافت‌های حریم شهر بدون تغییر مانده و تبدیل به بافت فرسوده شده است.
وی با بیان اینکه یکی دیگر از دلایل گرانی قیمت اجاره‌بها به فرهنگ مردم استان یزد بازمی‌گردد، افزود: مردم شهر یزد علاقه زیادی به خریدن ملک و زمین دارند و طی این سال‌ها کسانی که دارای تمکن مالی خوبی هستند زمین و ملک‌های متعددی خریداری کرده‌اند و بلااستفاده گذاشته‌اند و همین باعث تورم و افزایش قیمت در اجاره‌بها شده است.
این کارشناس عمران یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت اجاره‌بها در این استان را افزایش قیمت مصالح ساختمانی و هزینه‌های شهرداری عنوان کرد و اظهار داشت: استان یزد جزو کلانشهرهایی است که در 4 سال اخیر شاهد تعداد مهاجران زیادی از سوی دیگر استان‌ها و شهرها همچون سیستان و بلوچستان، خوزستان، لرستان و حتی افغانستان به این استان بوده که این میزان مهاجرت نسبت به سال‌های گذشته حدود 3 برابر شده است.
مجاهد به رصد بنگاه‌ها و املاک مسکن در یزد اشاره و عنوان کرد: یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت اجاره‌بها، توقف تولید مسکن در طول یک دهه گذشته و برهم خوردن تعادل عرضه و تقاضاست که منجر به افزایش قیمت مسکن و اجاره‌بها شده است.
 وی به تشدید نظارت‌ها بر بازار اجاره‌بها و مشاورین املاک در ماه‌های گذشته اشاره و با ابراز امیدواری تصریح کرد: بهره‌برداری از پروژه‌های نهضت ملی مسکن که یک طرح کارشناسی شده است، می‌تواند در کنترل قیمت مسکن و نیز افزایش نظارت‌ها بر بازار اجاره‌بها اثر‌گذار باشد که امیدواریم آرامش نسبی به بازار مسکن بازگردد.
پیش‌تر نیز مهران فاطمی، استاندار یزد با بیان اینکه یکی از دلایل افزایش اجاره‌بها در استان بیشتر بودن تقاضا نسبت به عرضه در برخی نقاط است، گفت: اقدامات صورت گرفته در حوزه طرح نهضت ملی مسکن، عرضه زمین برای ساخت مسکن و ارائه تسهیلات  در راستای مرمت و بازسازی خانه‌های فرسوده، در نهایت باعث افزایش تولید مسکن شده و در کاهش اجاره‌بها نقش خواهد داشت.
وی توقف 9 ساله ساخت‌و‌ساز و تولید مسکن در استان یزد و مسکن مهر را از دیگر دلایل این افزایش قیمت عنوان کرده است.

 

بــــرش

مردم شهر یزد علاقه زیادی به خریدن ملک و زمین دارند و طی این سالها کسانی که دارای تمکن مالی خوبی هستند زمین و ملک های متعددی خریداری کرده اند و بلااستفاده گذاشته اند و همین باعث تورم و افزایش قیمت در اجاره بها شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی