حواس تیم ملی از رفع نقاط ضعف پرت نشود

جامی برای فتح جام مهم‌تر

حامد جیرودی
خبرنگار

تیم ملی فوتبال کشورمان در حالی در فینال تورنمنت اردن برابر قطر قرار گرفت که امیر قلعه‌نویی در این بازی علیرضا بیرانوند، شجاع خلیل‌زاده، رامین رضاییان، مرتضی پورعلی‌گنجی، میلاد محمدی، سعید عزت‌اللهی، علیرضا جهانبخش، محمد محبی، سامان قدوس، مهدی طارمی و سردار آزمون را در ترکیب اصلی تیم ملی قرار داده بود تا به این ترتیب، تغییراتی را نسبت به بازی با اردن در جمع نفرات اصلی تیمش ایجاد کرده باشد. به این صورت که پورعلی‌گنجی جانشین محمد حسین کنعانی‌زادگان در دفاع میانی شده بود و میلاد محمدی هم جایگزین احسان حاج‌صفی در دفاع چپ شده بود. ضمن اینکه در خط میانی هم قدوس به‌جای احمد نوراللهی به میدان رفته بود. نیمه اول تقابل ایران و قطر گلی در بر نداشت تا اینکه پس از گذشت دقایقی از نیمه دوم پورعلی‌گنجی آسیب دید و جای خود را به کنعانی‌زادگان داد و این بازیکن هم روی ارسال رضاییان و با ضربه سر، دروازه قطر را در دقیقه 69 باز کرد. پس از این گل، ملی‌پوشان راه دروازه شاگردان کارلوس کی‌روش را پیدا کردند و در ادامه جهانبخش (73) روی یک شوت زمینی فنی از روی خط محوطه جریمه و آزمون (76) با یک ضربه چکشی تماشایی در داخل محوطه جریمه، گل‌های دوم و سوم ایران را زدند. در ادامه کنعانی‌زادگان که از گلزنی برابر کی‌روش به وجد آمده بود، در دقیقه 79 گل چهارم را با ضربه سری تماشایی زد تا ایران 4-0 به پیروزی برسد و سرمربی پرتغالی سابق تیم ملی شکست سختی را برابر شاگردان سابقش متحمل شد.
هشتمین پیروزی متوالی قلعه‌نویی
بازی با قطر از چند جهت برای قلعه‌نویی مهم بود. جدال با کی‌روشی که در زمان حضورش در ایران همواره یکی از منتقدان او بود و شکست دادن کی‌روش برایش اهمیت زیادی داشت. علاوه بر جدال حساس با کی‌روش، قلعه‌نویی با شکست قطر توانست به هشتمین پیروزی متوالی خود با تیم ملی دست پیدا کند که این اتفاق با خواباندن مچ کی‌روش رخ داد تا شیرینی رسیدن به این مهم دوچندان شود. ضمن اینکه این برد باعث شد او به رکورد دراگان اسکوچیچ که 10 برد پیاپی با تیم ملی کسب کرده بود، نزدیک شود. ژنرال تنها در بازی اولش روی نیمکت تیم ملی برابر روسیه مساوی کرده و بقیه را برده است.
 
دومین پیروزی امیر برابر قطر
با این نتیجه دومین پیروزی قلعه‌نویی در تیم ملی برابر قطر به دست آمد. او چهارم فروردین 1386 و در دوره اول مربیگری‌اش در تیم ملی در یک بازی دوستانه در دوحه برابر قطر قرار گرفت که ایران آن بازی را 1-0 و با گل علیرضا نیکبخت‌واحدی به پیروزی رسید. ایران و قطر تاکنون 24 بار به مصاف هم رفته‌اند که حاصل آن 16 پیروزی برای ایران، سه پیروزی برای قطر و پنج مساوی بوده است. در این بازی‌ها 57 گل به ثمر رسیده است که سهم ایران 41 گل و سهم قطر 16 گل بوده است.

اولین بازی ملی حسین‌نژاد
در این دیدار، محمد جواد حسین‌نژاد  پدیده جوان سپاهان که کوتاه کردن موهایش در اردوی تیم ملی هم سوژه شده بود، اولین بازی ملی‌اش را برابر قطر تجربه کرد و از دقیقه 86 به جای قدوس به میدان آمد. با این‌حال، انتظار می‌رود که قلعه‌نویی به بازیکنان جوان‌تر بیشتر میدان دهد تا میانگین سنی تیم ملی پایین‌تر بیاید.
دومین قهرمانی تیم ملی
با قلعه‌نویی
تیم ملی با این برد به قهرمانی تورنمنت اردن رسید تا دومین قهرمانی‌اش در زمان مربیگری قلعه‌نویی را در این دوره به‌دست آورد. با این‌حال، نکته مهمی که باید به آن توجه داشت این است که تیم ملی نباید به این قهرمانی و قهرمانی تورنمنت کافا توجهی داشته باشد و باید تمام حواس خود را معطوف به جام ملت‌های آسیا کند. تورنمنتی که به قهرمانی در آن می‌تواند مباهات کند وگرنه جام تورنمنت اردن تنها برای ویترین افتخارات تیم ملی و فدراسیون فوتبال زیباست! این تورنمنت و به‌خصوص بازی با اردن، نشان داد که خط دفاع تیم ملی دچار ضعف‌های آشکاری است که اگر فکری به حال آن نشود، در جام ملت‌ها به مشکل خواهیم خورد و باید دید کادرفنی تیم ملی برای رفع آنها چه راهکاری دارد.

 

اعتراف قطری‌ها به توفان ایران
نشریه قطری «الوطن» به تحلیل باخت سنگین تیم ملی این کشور با هدایت کی‌روش مقابل ایران پرداخت و نوشت: «کارلوس کی‌روش مثل بازی با عراق با تاکتیک دفاعی وارد زمین بازی شد. تاکتیک مربی پرتغالی در نیمه اول جواب داد اما در نیمه دوم توفان تیم ملی ایران باعث شد تا کی‌روش نتواند در مقابل این توفان طاقت بیاورد و تسلیم شد و به زانو درآمد. در این بازی تیم ملی قطر تلاش زیادی کرد تا روزنه‌های نفوذ را مقابل حملات ایران ببندد. در نیمه اول خیلی خوب این کار را کرد ولی در نیمه دوم حملات برق آسای ایران باعث شد تا خط دفاع عنابی‌ها به‌هم بریزد و این نتیجه رقم خورد.»
پیام رئیس فدراسیون
برای ملی‌پوشان
مراسم اهدای جام قهرمانی تورنمنت اردن به دلیل حمله وحشیانه رژیم صهیونیستی به بیمارستانی در غزه برگزار نشد. با وجود این مسئولان برگزاری مسابقات کاپ قهرمانی را به مهدی محمد نبی، سرپرست تیم ملی و امیر قلعه‌نویی تقدیم کردند. همچنین مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال نیز پس از کسب این قهرمانی با صدور پیامی، گفت: «تیم ملی با بهره‌مندی تام و تمام از ظرفیت‌های امیر قلعه‌نویی عزیز و همکاران شایسته و با دانش در کادر فنی و بازیکنان همدل و توانمند گام بلند دیگری در تداوم موفقیت و ظهور و بروز شایستگی هایش برداشت. بی‌تردید، در ادامه این مسیر و برای تداوم روزهای درخشان، 80 میلیون ایرانی در کنار تیم ملی کشورشان خواهند بود و این روند موفق در درون و بیرون زمین و در فن و اخلاق با قدرت و جدیت ادامه خواهد داشت.»
 
تمجید ایتالیایی‌ها از سردار
سردار آزمون در شب پیروزی ایران برابر قطر، موفق شد چهل و هفتمین گل ملی‌اش را در هفتاد و سومین بازی‌اش برای تیم ملی به ثمر برساند. در این میان، روزنامه کوریره دلواسپرت از این مهاجم رم تمجید کرد و نوشت: «آزمون موفق شد بار دیگر خود را ثابت کند و یک سوپرگل برابر قطر به ثمر برساند. بازیکنی که سال 2014 اولین بازی ملی‌اش را برای ایران انجام داد، از آن زمان تا کنون توانسته درخشش خوبی در تیم ملی ایران داشته باشد. سردار پس از عملکرد خوب برابر اردن مقابل قطر نیز درخشید و گل سوم ایران را به نام خود ثبت کرد. تمام گل‌های ایران در نیمه دوم و فقط در عرض هفت دقیقه به ثمر رسیدند!»
 
طارمی و جهانبخش
مانع خوشحالی کنعانی!
محمدحسین کنعانی زادگان در فینال تورنمنت چهارجانبه اردن موفق شد دو مرتبه دروازه قطر را باز کند تا تعداد گل‌های ملی‌اش در چهل و دومین بازی‌اش برای ایران به عدد چهار برسد. او در حالی موفق به گلزنی در این دیدار شد که در جام جهانی با نظر کی روش فرصت زیادی برای بازی پیدا نکرد و تنها در نیمه دوم بازی با انگلیس به میدان رفت. در این شرایط، کنعانی زادگان بعد از رفتن کی‌روش از تیم ملی در کامنتی خطاب به او نوشت: «او نه تنها به کنعانی و شجاع، بلکه به [تیم] ایران خیانت کرده است!» حالا کنعانی زادگان که انگیزه زیادی برای نشان دادن خودش دارد، پس از زدن گل اول ایران، ظاهراً برنامه ویژه‌ای برای کی‌روش داشت که مهدی طارمی، میلاد محمدی و علیرضا جهانبخش کاپیتان تیم ملی جلوی او را گرفتند و هنگامی که خود را برای شادی پس از گل آماده می‌کرد، ابتدا طارمی و سپس جهانبخش و میلاد محمدی با جملات «حسین ولش کن» باعث شدند تا خوشحالی عجیبی انجام ندهد و احترام سرمربی سابق تیم ملی ایران حفظ شود. کنعانی زادگان نیز همان خوشحالی همیشگی خود را به سبک دیگری انجام داد تا حاشیه جدیدی خلق نشود!»

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی