صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و پنج - ۲۶ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و پنج - ۲۶ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۵

تحول در ماهیت و ابعاد راهبرد مبارزاتی «مقاومت»

عملیات «طوفان‌الاقصی» را می‌توان یک نقطه عطف در ماهیت و ابعاد مدل مبارزاتی محور مقاومت ارزیابی کرد که دیگر همچون ادوار گذشته با عملیات شهادت‌طلبانه به پایان نمی‌رسد بلکه می‌تواند با تجهیزات همه‌جانبه خود را آماده رویارویی مستقیم با دشمن کند. اگر چه عملیات طوفانی اخیر سطح بی‌سابقه‌ای از هماهنگی و برنامه‌ریزی استراتژیک، با تکنیک‌های پیشرفته در جنگ الکترونیک، عملیات روانی و تاکتیک‌های چریکی که همگی برتری تکنولوژیکی و قدرت آتش نامتناسب رژیم صهیونیستی را به طور مؤثری نفی می‌کرد، به نمایش گذاشت. پیش‌تر بزرگ‌ترین برگ برنده رژیم صهیونیستی در مواجهه با اعراب از زمان آغاز اشغالگری این رژیم در فلسطین و همچنین عاملی که موجب شکست ارتش کشورهای عربی در جنگ ژوئن 1967 شد، قدرت نیروی هوایی ارتش اسرائیل بود که تحت حمایت کامل امریکا و اروپا قرار داشت. به این ترتیب صهیونیست‌ها همواره می‌کوشیدند از برتری هوایی خود در منطقه که ضامن بقای موجودیت آنهاست، محافظت کنند، اما تغییر توازن قوا و معادلات منطقه از دهه 80 میلادی همزمان با حمله رژیم اشغالگر به لبنان و ظهور مقاومت در این کشور، برتری هوایی رژیم صهیونیستی را به چالش کشید.

پیشرفت چشمگیر موشکی
اصلی‌ترین عامل شکست اسطوره‌ای نیروی هوایی اسرائیل، پیشرفت چشمگیر مقاومت در عرصه موشکی بود که موجب عقب‌نشینی و شکست‌های متوالی این رژیم در جنگ با حزب‌الله شد. بعد از آن گروه‌های فلسطینی نیز که پیش‌تر پیشرفته‌ترین تسلیحات نظامی‌شان، تفنگ به شمار می‌رفت، بتدریج مجهز به فناوری موشکی شدند، چنانکه در ادوار متعددی که در دو دهه گذشته بین مقاومت فلسطین و ارتش رژیم صهیونیستی جنگ رخ داده، جبهه داخلی رژیم صهیونیستی هرگز از موشک‌های مقاومت در امان نبوده است، اما همزمان با توسعه پروژه موشکی مقاومت، پهپادها نیز به عنوان سلاحی مدرن و مؤثر که خطری بزرگ برای جبهه داخلی و مواضع حساس و حیاتی اسرائیل به وجود خواهند آورد، طی چند سال گذشته تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین کابوس‌های رژیم اشغالگر شده است. توسعه قدرت پهپادی ایران و انتقال این قدرت به متحدانش در محور مقاومت منبع اصلی نگرانی صهیونیست‌هاست که بویژه در جنگ چندجبهه‌ای، سناریویی فاجعه‌بار برای اسرائیل رقم خواهد زد. در همین راستا در فوریه 2022 پهپاد «حسان» حزب‌الله در آسمان منطقه الجلیل در شمال فلسطین اشغالی به پرواز درآمد و بعد از 40 دقیقه بدون اینکه سامانه‌های ارتش اسرائیل بتوانند آن را رهگیری کنند به جنوب لبنان برگشت. بعد از آن توان پهپادی حزب‌الله به طرز چشمگیری مورد توجه اسرائیلی‌ها قرار گرفت. مهم آنکه مقاومت لبنان هرگز اطلاعات دقیقی درباره قدرت پهپادی خود منتشر نکرده و همین مسأله اسرائیلی‌ها را وارد چالش می‌کند. این خطر زمانی تشدید می‌شود که شاهد بودیم حزب‌الله پهپادهای شناسایی خود را در نزدیکی اسرائیل مستقر کرده و این پهپادها با هدف جمع‌آوری اطلاعات در آسمان اسرائیل (فلسطین اشغالی) به پرواز درمی‌آیند. هدف حزب‌الله آن است که در جنگ آینده از خلال پهپادها سامانه‌های دفاعی اسرائیل را سردرگم کند.

هماهنگی و دقت بالای محور مقاومت
در همین زمینه مرکز مطالعاتی آلما رژیم صهیونیستی با اشاره به اقدامات حزب‌الله برای تقویت ناوگان پهپادی خود گزارش داد که شمار پهپادهای حزب‌الله به 2 هزار فروند می‌رسد که یک پیشرفت بزرگ برای این حزب در حوزه پهپادی است، چرا که حزب‌الله در سال 2013 تنها 200 پهپاد در اختیار داشت. «یونی بن مناخیم» تحلیلگر صهیونیست نیز در همین راستا در گزارشی تصریح کرد که هماهنگی و دقت بالای محور مقاومت در عملیاتی کردن این سلاح تهاجمی جدید (پهپاد)، آن را به سلاحی بسیار خطرناک در خاورمیانه تبدیل کرده است، بنابراین تحول در راهبرد مبارزاتی گروه‌های مقاومت اسلامی نقاط ضعف و چالش‌های مهم سامانه‌های پدافندی اسرائیل را آشکار و همچنین اثبات کرد که مبارزان فلسطینی در بکارگیری تاکتیک‌های نظامی و آفندی به توانمندی‌های جدید و بزرگی دست یافته‌اند که از سوی تل‌آویو قابل تصور نبود. این چنین است که می‌توان گفت جنگ آینده در چند جبهه خواهد بود و اسرائیل روزانه با هزاران موشک، راکت و صدها پهپاد مورد حمله قرار خواهد گرفت و در نتیجه این حملات، هر روز صدها موضع و مرکز حساس تخریب خواهد شد.

جستجو
آرشیو تاریخی