صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و چهار - ۲۵ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و چهار - ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۸

آب سد شیرین دره از مدار مصرف خارج شد

آب شرب بجنورد با بارانی شدید قطع می‌شود

آب مورد نیاز شهر بجنورد و ۱۴ روستای اطراف آن، ۸۰۰ لیتر بر ثانیه است که نیمی از این میزان از سد شیرین دره در شهرستان مانه و سملقان تأمین می شود

ایران زمین/ بارندگی‌های هفته گذشته و ورود سیلاب به سد شیرین‌دره واقع در شهرستان سملقان، سبب شد آب این دریاچه به خاطر بالا بودن کدورت، دوباره از مدار مصرف شهروندان بجنوردی خارج شده و مشکلاتی نظیر قطعی و افت فشار آب را برای نیمی از مردم بجنورد و 14 روستای اطراف آن ایجاد کند. این اتفاق مسبوق به سابقه بوده و هر بار با بارش‌های سیل آسا، آب سد کدورت پیدا کرده و برای حفظ سلامتی مردم، از مدار بهره‌برداری خارج می‌شود.
آن‌گونه که قائم مقام شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی می‌گوید: تاکنون مشکل برطرف نشده اما با اقدامات انجام شده شاهد کاهش موارد افت فشار و قطعی آب شرب مشترکان هستیم. طبق گفته «منصور درتومی»، آب مورد نیاز شهر بجنورد و ۱۴ روستای اطراف آن، ۸۰۰ لیتر بر ثانیه است که نیمی از این میزان از سد شیرین دره در شهرستان مانه و سملقان تأمین می‌شود که با وجود سیلاب، آب شرب به میزان ۴۰۰ لیتر بر ثانیه کاهش یافته است.حال با خروج این ظرفیت از مدار، شهروندان با اُفت فشار و گاه قطعی آب شرب مواجه شدند.

افت فشار آب ادامه دارد
وی افزود: پیش‌بینی می‌شد که آب سد طی روز گذشته زلال شود تا بتوانیم آن را تصفیه و به شبکه توزیع آب شرب منتقل کنیم اما این اتفاق رخ نداد. به همین دلیل طی روزهای گذشته برای جبران این کمبود، آب چاه‌های اطراف بجنورد را وارد مدار کردیم تا آب شرب مردم قطع نشود.
همچنین طی اقدامی جهادی، سه حلقه چاه نیز طی ۴۸ ساعت گذشته با تلاش نیروهای این شرکت تجهیز و وارد مدار شد که بهبود وضعیت آب شرب مشترکان را به دنبال داشت. این در حالی است که مشکلی در تأمین آب مورد نیاز شهروندان بجنوردی تا ۴۰ ساعت پس از قطعی آب سد وجود نداشت و افت فشار آب محسوس نبود؛ اما به تدریج افت فشار آب در مناطق مختلف شهر ایجاد شده است.
قائم مقام شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی تأکید کرد: تاکنون امکان برداشت از آب سد وجود نداشت؛ اما از آبگیر سد مقدار کمی معادل ۱۱۰ لیتر برثانیه در حال برداشت هستیم. مجموع اقدامات انجام شده طی این چند روز سبب شده است که میزان اُفت فشار و قطعی آب مشترکان ما از ۵۰ درصد به 3 درصد کاهش یابد که امیدواریم این تعداد نیز برطرف شود.

مردم در مصرف آب صرفه‌جویی کنند
در همین حال، «رضا نعیمی» مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان‌شمالی نیز گفت: در شرایط فعلی، آب روزانه شهروندان بجنوردی از محل چاه‌های اطراف در حال تأمین است که باعث قطع آب در برخی نقاط این شهر یا کاهش فشار شد که تلاش می‌شود با رفع مشکل سد، بار دیگر آب شرب سد شیرین دره در مدار قرار گیرد. وی با اشاره به افزایش مصرف آب مشترکان در سطح شهرستان بجنورد از شهروندان خواست برای جلوگیری از قطع یا کاهش فشار باید صرفه‌جویی آب را در دستور کار خودشان قرار دهند.

قطعی مکرر آب در بجنورد
این اولین بار نیست که جاری شدن سیلاب و ورود گل و لای به مخزن سد شیرین دره، شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی را ناگزیر به خارج کردن آب این سد از مدار آشامیدنی شهر بجنورد می‌کند. دو سال پیش (13 تیر 1400) کاهش 50 درصدی آبگیری سد شیرین دره در سال آبی جاری باعث شد تا ورود گل و لای ناشی از سیلاب، آب این مخزن را برای شرب در رده ناسالم قرار داده و برای حفظ سلامت شهروندان، این سد از مدار آب آشامیدنی شهر بجنورد خارج شود. شرکت آب و فاضلاب نیز ناگزیر شد آب روزانه شهروندان بجنوردی را از محل چاه‌های اطراف تأمین کند. همین امر باعث قطع آب در برخی نقاط شهر یا کاهش فشار شده و مشکلاتی عدیده برای مردم ایجاد کرد. مردادماه سال 1399نیز این حادثه دوباره تکرار شده و بارش‌های سیل آسا و ورود سیلاب و گل و لای به آب سد، تأمین آب را از مدار مصرف شهر بجنورد خارج کرد. با کاهش ذخیره مخازن آب، بخش‌هایی از شهر که در نواحی مرتفع قرار داشتند، با افت فشار آب مواجه شدند. شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی ناگزیر شد آب جریان یافته در شبکه شرب شهری را از چاه‌ها تأمین کند اما این میزان نیز برای تأمین نیاز شهر کم بود. همزمان مشکل برقی در یکی از چهار ایستگاه پمپاژ در مسیر انتقال آب سد به بجنورد، تأمین آب شهر را دچار مشکل کرده و در نهایت با ورود گل و لای سیلاب به مخزن سد، آب سد را از مدار خارج کرد.

 

بــــرش

سد شیرین دره در شهرستان سملقان و در ۶۵ کیلومتری شمال غربی شهر بجنورد واقع شده و این دریاچه بزرگترین سد خراسان شمالی است که روی رودخانه‌ای به همین نام از سرشاخه‌های رود اترک ساخته شد

 

جستجو
آرشیو تاریخی