آذرپندار از حضور فیلم‌های متنوع در چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران خبر داد

از بلوای سال گذشته تا شاهچراغ

 دومین نشست خبری مهدی آذرپندار، دبیر چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران و مدیر انجمن سینمای جوانان ایران روز گذشته ۲۳ مهرماه در پردیس ملت برگزار شد. آذرپندار در ابتدای نشست گفت: جشنواره فیلم کوتاه تهران یکی از سخت‌ترین ورودی‌ها را نسبت به جشنواره‌های دیگر جهان دارد. شعار جشنواره این است که آیینه ‌تمام‌‌نمای ایران باشد و همه سعی ما بر این بود که بتوانیم از تمام ایران آثاری با حفظ کیفیت بپذیریم. قرار نیست جشنواره با آنکه نام تهران را روی خود دارد فقط میزبان فیلمسازان تهرانی باشد به همین دلیل تعداد آثار پذیرش شده از فیلمسازان استانی بیش از فیلمسازان تهرانی است. معادل ۵۵ درصد آثار پذیرش شده از شهرستان‌ها هستند.
آذرپندار با اشاره به تنوع ژانرها در جشنواره گفت: در سال‌های گذشته با درام‌های اجتماعی زیادی روبه‌رو بودیم و تعداد فیلم‌های مرتبط با ژانر حدود 8-7 فیلم بود اما امسال تعداد ژانرها قابل توجه است. ۸ اثر کمدی، ۱۰ ملودرام، ۱۳ فانتزی، ۳ فیلم دفاع مقدسی، ۳ فیلم معمایی، ۶ فیلم رازآلود، ۲ فیلم علمی-تخیلی، یک درام جنگی، یک فیلم نوآر و ۱۹ فیلم درام در جشنواره داریم. امسال سعی کردیم بخش عکس را هم یک بخش جنبی اما مهم بدانیم که در این بخش استقبال خوبی نیز شده است. ۶۹۱ تک‌عکس و ۴۸ مجموعه عکس به ما ارسال شد که از بین این تعداد ۳۲ اثر شامل ۳۱ تک‌عکس و یک مجموعه عکس انتخاب شدند.
دبیر این رویداد مطرح کرد: امسال بخش‌های جنبی مفصلی داریم. یک بخش استعداد نو مخصوص فیلم‌اولی‌ها هم داریم. یک بخش دیگر کتاب و سینماست. بخش جنبی بعدی «ایران جوان» نام دارد که ۹ اثر به این بخش راه پیدا کرده‌ که موضوع آن درباره جمعیت و فرزند‌آوری است. بخش ویژه بر بال خاطرات را هم داریم که مروری بر برگزیدگان چهار دوره جشنواره می‌شود. یک بخش جنبی شاخه زیتون با محوریت فلسطین و به جهت پاسداشت مقاومت مردم فلسطین نیز خواهیم داشت که به دلیل مسائل اخیر سعی کردیم این باکس ویژه را داشته باشیم. بزرگداشت امسال هم مربوط به داریوش یاری است که از زحمتکشان عرصه فیلم کوتاه هستند. در بخش مرور آثار سعی کردیم فیلمسازان و عوامل فنی را که در استان‌ها ساکن هستند مدنظر قرار دهیم، مثلاً به فیلم‌های آقای وحید بیوته، فیلمبردار سینما توجه می‌کنیم. همچنین در بخش نکوداشت، یادی از مرتضی پورصمدی خواهیم داشت که با انجمن و فیلم کوتاه همکاری خوبی داشتند، روح ایشان شاد باشد. مهدی امامی از فیلمسازان انجمن و مستندساز، امسال در بازگشت از اربعین در سانحه رانندگی درگذشتند و یادی از ایشان هم می‌شود. وی درباره اینکه گفته شده بود آثاری درباره حوادث سال گذشته پذیرش می‌شوند، تصریح کرد: امسال فیلم‌های اینچنینی داریم و خواهید دید. من سعی کردم به وعده‌هایم پایبند باشم؛ ساخت فیلم سیاسی تابو نیست و می‌خواستیم روی این موضوع ثابت‌قدم باشیم. وی درباره اینکه کدام آثار مرتبط با حوادث سال گذشته هستند و اینکه چند اثر در این حوزه به جشنواره رسید، بیان کرد: من همه فیلم‌ها را ندیده‌ام، حدود ۲۵۰ فیلم مشاهده کردم که از بین آنها چهار، پنج فیلم مرتبط با حوادث سال گذشته بود؛ از موضوع شاهچراغ گرفته تا تم اعتراضی.
دبیر این رویداد در پاسخ به این سؤال که آیا فیلمسازی بوده که به دلیل مواضعش در سال گذشته، امسال فیلمش پذیرفته نشود، گفت: واقعاً این دید را نداشتیم. این نگاه نه در این جشنواره و نه دیگر جشنواره‌ها وجود ندارد. بروید ببینید جوایز سال گذشته به چه کسانی رسید و فیلمسازان‌شان چه موضعی داشتند. البته همچنان معتقدم بخشی از واکنش‌های فیلمسازان محصول فشارها بود. کسانی بودند که سال گذشته فیلم داشتند و جشنواره را تحریم کردند، همان‌ها امسال هم فیلم داشتند اما برای ما نفرستادند و این یک تصمیم شخصی است. بازهم تأکید می‌کنم هیچ‌کس به این علت حذف نشده است چون فیلم‌ها دیده شده‌اند و عمدتاً فیلم‌ها خودشان موضوع گفت‌و‌گو بودند.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و سیصد و سه
 - شماره هشت هزار و سیصد و سه - ۲۴ مهر ۱۴۰۲