گزارش «ایران» از سیاسی‌کاری‌های برگزارکنندگان نمایشگاه کتاب فرانکفورت؛ از دعوت از نویسنده مرتد تا حمایت از رژیم اشغالگر قدس

حاکم‌شدن تروریسم فرهنگی در اروپا

برگزارکنندگان نمایشگاه کتاب فرانکفورت با حمایت از رژیم غاصب اسرائیل برای مرتبه‌ای دیگر ثابت کردند که بیش از تلاش برای پیشبرد اهداف فرهنگی در صدد گسترش سیاست‌های استکبار جهانی هستند؛ مسأله‌ای که واکنش کشورهایی همچون ایران و سوریه را در تحریم حضور در این رویداد بین‌المللی نشر به دنبال داشته است.

حمایت‌های ادامه‌دار از نویسنده مرتد!
اعلام مواضع سیاسی مجریان برپایی نمایشگاه کتاب فرانکفورت در شرایطی است که مدیریت اجرایی‌اش سال‌هاست اصرار بر آن دارد که یکی از مهم‌ترین اهداف‌ آنان تلاش برای گسترش روابط فرهنگی بین‌المللی است. از نمونه‌های بارز آن می‌توان به ماجرای اقدام تحریک‌آمیز مدیریت این نمایشگاه در دعوت از سلمان رشدی، نویسنده مرتد کتاب «آیات شیطانی» اشاره کرد؛ اتفاقی که هشت سال پیش سبب صرف‌نظر کردن نمایندگان نشر کشورمان از حضور در فرانکفورت شد. با این حال ماجرا به همین جا ختم نشد و آن‌طور که در خبرها آمده، در برپایی نمایشگاه کتاب سال میلادی جاری هم، مدیریت نمایشگاه کتاب فرانکفورت قرار به دعوت از سلمان رشدی به عنوان میهمان ویژه مراسم افتتاحیه آن گذاشته‌؛ آنچنان که به تازگی علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران در واکنش به این اقدام گفته: «این کار نشان می‌دهد برخلاف آن چیزی که بیان می‌شود، نگاه‌ها در این نمایشگاه کاملاً سیاسی است.»
سال گذشته نیز همزمان با شروع ناآرامی‌ها در تهران و برخی شهرهای کشورمان در اقدامی مداخله‌جویانه در امور داخلی کشورمان و در اتفاقی بی‌سابقه دست به جابه‌جایی غرفه ایران زدند. بهانه‌شان هم این بود که قادر به تأمین امنیت غرفه از پیش تعیین شده برای نمایندگان کشورمان نیستند؛ اتفاقی که نه تنها واکنش ناشران، بلکه متولیان فرهنگی کشورمان از جمله یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را به دنبال داشت. او سال گذشته گفته بود: «مسئولان برگزاری نمایشگاه فرانکفورت با اعلام جابه‌جایی غرفه ایران گفتند نمی‌توانیم امنیت غرفه شما را تضمین کنیم و در کنار معترضان ایرانی هستیم. ما نیز مراتب اعتراض‌مان را برای جابه‌جایی اعلام کرده و گفتیم ورود نمایشگاه فرانکفورت به سمت و سوهای سیاسی به صلاح حوزه فرهنگی نیست.» در نهایت هم مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مواجهه با این بدعهدی خبر انصراف ایران را از حضور در نمایشگاه کتاب فرانکفورت سال 2022 اعلام کردند.
 در پی این تصمیم‌گیری‌ها، اواسط مرداد ماه سال‌جاری متولیان فرهنگی کشورمان خبر از انصراف مجدد ایران برای شرکت در این نمایشگاه بین‌المللی کتاب دادند؛ یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در توضیح چرایی این انصراف با اشاره به بدعهدی سال گذشته مجریان برپایی این نمایشگاه در جابه‌جایی غرفه ایران گفت: «سال گذشته به تصمیم نمایشگاه کتاب فرانکفورت اعتراض کردیم و پاسخ کتبی مسئولان این نمایشگاه این بود که «از فعالیت و اعتراضات ایران حمایت می‌کنیم.» در واقع موضعگیری سیاسی در این کار داشتند و اعلام کردند که امنیت غرفه را نیز نمی‌توانیم تضمین کنیم؛ به هر حال رفتار غیرمتعارف و غیرحرفه‌ای آنها زمینه تجدید نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای شرکت در نمایشگاه را موجب شد.»
 
 ناشران سوری هم نمایشگاه کتاب فرانکفورت را تحریم کردند
 با این حال موضعگیری‌های سیاسی برپاکنندگان نمایشگاه کتاب فرانکفورت در حمایت از استکبار و همچنین اقدامات مداخله جویانه در امور داخلی کشورمان گویا تمامی ندارد؛ طی روزهای اخیر نیز در شرایطی که جهانیان از کشتار مردم فلسطین به دست رژیم غاصب اسرائیل بهت زده‌اند، مدیریت این نمایشگاه دیگر دست از تظاهر به اینکه فرهنگ برای آنان در اولویت است برداشته و درباره این مسأله نیز مواضع سیاسی خود را علنی اعلام کرده است.
در پی این موضعگیری اتحادیه ناشران سوریه حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت را به دلیل موضع مدیریت نمایشگاه و تعصب آشکار نسبت به مواضع مردم عرب و فلسطین تحریم کرد. این اتحادیه در بیانیه‌ای که منتشر کرده، اقدامات رژیم اشغالگر صهیونیستی، تجاوزات ناعادلانه به مردم غزه و نقض مقدسات کشورهای عربی حامی آرمان فلسطین را بشدت محکوم کرد و خواستار لزوم اتحاد اعراب برای توقف جنایات «اسرائیل» علیه مردم فلسطین شد. هیثم الحافظ، رئیس این اتحادیه در تشریح چرایی این تصمیم‌گیری گفته: «تصمیم برای تحریم نمایشگاه و خودداری از شرکت در آن تصمیمی است برای ایستادن در کنار مردم عرب، ما و مسائل ملت عرب در همه جا بویژه ملت فلسطین و محکوم کردن موضع آلمان که مدعی است.»آن‌طور که ایبنا اطلاع‌رسانی کرده، اتحادیه ناشران عرب پس از لغو مراسم تجلیل از نویسنده فلسطینی «ادنیا شبلی»، نویسنده رمان «یک جزئیات ساده» از سوی نمایشگاه فرانکفورت، با ابراز تأسف از موضع این نمایشگاه در قبال مسأله فلسطین، تصمیم به لغو حضور در نمایشگاه کتاب فرانکفورت 2023 گرفته است.

 

بــــرش

دست دیزنی هم به خون کودکان فلسطینی آلوده است
از موضعگیری اخیر متولیان برگزاری نمایشگاه کتاب فرانکفورت و حمایت علنی آنان از رژیم اسرائیل که بگذریم؛ کمپانی امریکایی چند ملیتی والت دیزنی هم حمایت خود را از کشتار فلسطینی‌ها با انتشار خبراختصاص دو میلیون دلار به حمایت از اسرائیل را رسانه‌ای کرده‌ است.
 نکته قابل تأمل در این حمایت آن است که عمده فعالیت‌های این کمپانی به ساخت انیمیشن‌ برای کودکان اختصاص دارد و این در شرایطی است که بخش زیادی از تصاویر کشته شده‌های حملات اسرائیل به نوار غزه را کودکان فلسطینی تشکیل می‌دهند! در همین رابطه پرستور علی‌عسگرنجاد، نویسنده و منتقد دست به انتشار گزارشی تحلیلی در فضای مجازی زده، در بخشی از نوشته‌اش آمده: «شرکت انیمیشن‌سازی والت دیزنی دو میلیون دلار را به حمایت از اسرائیل اختصاص داد. این خبر را در سایت رسمی والت دیزنی می‌بینید، جایی که از تلاش همه اعضای شرکت برای جمع‌آوری کمک‌های بیشتر به این دولت جعلی گفته‌اند.چرا؟ به چه بهانه‌ای؟ «حملات تروریستی حماس و خطر ناامنی برای کودکان اسرائیل»آن‌طور که پرستور علی‌عسگرنجاد هم نوشته حمایت کمپانی دیزنی از رژیم صهیونیستی در شرایطی است که بزرگ‌ترین شرکت انیمیشن‌سازی جهان صد سال است ادعا می‌کند سفیر صلح کودکان است! آن هم در شرایطی که دو میلیون دلار در جیب کودک‌کش‌ترین رژیم عالم ریخت تا بچه‌های فلسطینی بیشتری قربانی شوند!

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و سیصد و سه
 - شماره هشت هزار و سیصد و سه - ۲۴ مهر ۱۴۰۲