طی مراسمی دکترای افتخاری دانشگاه تهران به رهبر شیعیان نیجریه اعطا شد

شیخ زکزاکی؛ اندیشمند مصلح

دانشگاه تهران مراسم اعطای دکترای افتخاری به شیخ زکزاکی با حضور خانواده و با استقبال گسترده دانشجویان داخلی و بین‌المللی برگزار شد

شنبه شب در دانشگاه تهران، در آیینی با حضور پرشور دانشجویان ایرانی و خارجی، دکترای افتخاری دانشگاه تهران به عنوان نماد عالی آموزش کشور به شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر جنبش اسلامی نیجریه اعطا شد. عنوان این دکترای افتخاری «اندیشمند مصلح» است که به پاس سال‌ها تلاش در ترویج صلح و آرمان‌های انقلاب و تقریب شیعه و سنی در آفریقا به این روحانی شیعه اعطا شده است. شورای علمی اعطای دکترای افتخاری «مطالعات جهان: صلح و حل منازعه» که از برجسته‌ترین اساتید دانشگاه تهران و سایر دانشگاه‌ها تشکیل شده است، درباره اعطای این دکترای افتخاری به شیخ زکزاکی تصمیم گرفته است. در این مراسم، علاوه بر مسئولان دانشگاه تهران، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، خانواده شیخ زکزاکی هم حضور داشتند. در این مراسم از کتاب «مهتاب زاریا» نوشته زینب ابراهیم همسر شیخ زکزاکی هم رونمایی شد، کتابی که روایتی از سال‌ها مجاهدت این خانواده و نحوه شهادت فرزندان و زندانی شدن این خانواده است.

خسروپناه: شما شهید زنده هستید
حجت‌الاسلام خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این آیین شیخ زکزاکی و همسرش را مجاهد و از آزادگان اسلام خواند و خطاب به شیخ زکزاکی گفت: شما شهید زنده هستید. وی به هنرمندان کشور توصیه کرد زندگینامه شهید زنده شیخ زکزاکی را به تصویر بکشند. محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز گفت: خوشحالم در این ایام که رایحه دل انگیز مقاومت مرزهای سیاسی را پشت سر گذاشته، تمام دنیا خود را کنار مقاومت فلسطین می‌بیند و نقشه‌های استکباری افشا شده است.
علی اکبر صالحی، عضو شورای علمی اعطای این دکترای افتخاری خطاب به شیخ زکزاکی گفت: آنکه به شما عزت داد خداوند متعال است از طرف دیگر آن وقار و آرامشی که در چهره شما بعد از این همه درد و رنج مشاهده می‌شود، نشان از ایمان قوی شما دارد. خداوند شما را برگزیده که یک الگو و اسوه باشید.

مقیمی: علامه زکزاکی الگوی صلح
رئیس دانشگاه تهران هم با بیان اینکه واژه صلح که به عنوان یک فضیلت عمومی در دنیا شناخته می‌شود، اظهارکرد: این واژه دچار تحول و دگرگونی شده و استکبار به این واژه دستبرد زده است و ترجمه دیگری ارائه داده، از این رو امروز اینجا هستیم که بتوانیم الگوی واقعی صلح را به جامعه جهانی معرفی کنیم.
سید محمد مقیمی با بیان اینکه شیخ زکزاکی پرورش یافته مکتب اسلام و امامین انقلاب است، گفت: شیخ زکزاکی بهترین الگو برای صلح است که این روزها قابلیت ارائه هم به محیط‌های دانشگاهی دارد و هم عامه مردم نیز می‌توانند از این الگو استفاده کنند.

عاملی: خداوند شیخ زکزاکی را عزیز کرده است
رئیس شورای علمی دانشگاه تهران هم با اشاره به اینکه همه زورگویان تلاش کردند شیخ زکزاکی را ذلیل کنند اما خداوند به وی عزت داد، تصریح کرد: شیخ زکزاکی در این سال‌ها کارهایی در نیجریه انجام داد که الگوی عمل صالحانه است و با وجود اینکه خواهر و ۶ فرزندش در راه خدا شهید شدند او را با بدنی رنجور به زندان انداختند.
سعیدرضا عاملی با اشاره به اینکه دانشگاه تهران از سال ۱۳۱۶ تاکنون ۶۹ دکترای افتخاری اعطا کرده است، تصریح کرد: بالاترین دکترای افتخاری که در این ۶۹ سال از سوی دانشگاه اعطا شده، دکترای افتخاری‌‌ای است که به دلیل روحیه عدالت‌خواهی و صلح‌طلبی به دکتر زکزاکی داده شد. عاملی افزود: دوران ظهور امام زمان(عج) عدالت فراوان بدون کینه توزی و با صلح فراگیر است، مدرک دکتر شیخ زکزاکی هم به دلیل عدالت و صلح اعطا شده است.

حدادعادل: تلاش زکزاکی در تقریب
غلامعلی حدادعادل عضو شورای علمی اعطای دکترای افتخاری «مطالعات جهان: صلح و حل منازعه» نیز با بیان اینکه دانشگاه تهران به پاس ایمان و استقامت این مرد بزرگ دکترای افتخاری را به ایشان اعطا می‌کند، اظهارکرد: رفتار و سیره او استقامت و دعوت به اسلام نه با شعار و سخنرانی بلکه با عمل است، کسانی که رفتار او را تحسین می‌کنند می‌دانند که اسلام را با عمل معرفی کرد.
وی با بیان اینکه هوشمندی زکزاکی در راستای تقریب شیعه و سنی است که در دام تقابل شیعه و سنی نیفتند، گفت: توجه وی به آموزش و پرورش است، این مرد بزرگ ۳۰۰ مدرسه در نیجریه تأسیس کرده و راه را به دیگران هم نشان داده است و‌طلب توفیق بیشتر برای ایشان داریم.
غلامعلی افروز، استاد ممتاز دانشگاه تهران هم گفت: محبوبان عالم کسانی هستند که شخصیت آنان آمیزه‌ای از عطوفت، محبت، منطق و استواری است و برای تحقق آرمان‌ها و حاکمیت ارزش‌ها بدون منت و بدون توقع تلاش می‌کنند و همه شاخه‌های وجودی‌شان رشد می‌کند. ابراهیم متقی، رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی نیز در توضیح چرایی اعطای این مدرک افتخاری گفت: شیخ زکزاکی، صلح به مثابه مقاومت و خویشتنداری و یک نوع حرکت دائمی را در پیش گرفت و با این رویکرد و بر اساس آنچه که شیوه رفتار شیخ زکزاکی بود، به ایشان دکترای افتخاری اعطا شد. حجت‌الاسلام مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها هم حرکت شیخ زکزاکی در دفاع از مرزهای اسلام را عالمانه و همراه باصبر و بدون ایجاد تنش دانست و افزود: شیخ زکزاکی اسلام ناب را با دستانی خالی اما با باوری ثروتمند در آفریقا آغاز کرد که این مهم شایسته دریافت بالاترین عناوین علمی است.

شیخ زکزاکی: ایران  ابرقدرت آینده دنیا است
رهبر شیعیان نیجریه هم در سخنانی، به سوابق ۵۰ سال علمی و مبارزاتی خود در گذشته اشاره کرد و با بیان اینکه به شناخته شدن و شهرت علاقه‌ای نداشتم، گفت: این افتخار را داشتم که سال ۱۹۸۰ در اولین سالگرد انقلاب اسلامی به ایران سفر کنم و هنگامی که به کشورم بازگشتم اشتیاق دانشجویان و مردم نیجریه که تحت تأثیر افکار امام خمینی(ره) بودند برای شنیدن وضعیت ایران بسیار زیاد بود. شیخ ابراهیم زکزاکی افزود: یک سال بعد به دلیل فعالیت‌های مبارزاتی از سوی دولت مستقر بازداشت و پس از ۶ ماه آزاد شدم و مجدداً برای مقطع طولانی زندانی شدم.  وی با بیان اینکه امام خمینی(ره) در واقع تحت تأثیر افکار آموزه‌های اهل بیت(ع) بودند و ایشان علاوه براین بر کلیت اسلام مسلط بودند و بسیاری فرصت یافتند این حقیقت را با چشمان خود مشاهده کنند، اضافه کرد: اکنون امریکا و جمهوری اسلامی دو ابر قدرت دنیا هستند، ایران در حال حاضر به عنوان قدرت و یک الگوی جهانی مطرح است. ابرقدرتی امریکا رو به افول و ابرقدرتی ایران رو به اوج است از این رو جمهوری اسلامی تنها ابرقدرت دنیا در آینده نزدیک خواهد بود.

رونمایی از کتاب همسر شیخ زکزاکی
در این مراسم کتاب «مهتاب زاریا» نوشته زینب ابراهیم، همسر شیخ زکزاکی رونمایی شد. این کتاب روایت‌هایی درباره نهضت اسلامی نیجریه و گزارش‌هایی از فعالیت‌های همسر شیخ ابراهیم زکزاکی از آغاز نهضت در اوایل دهه ۱۹۸۰ و رویدادهای بنیانی تا قتل عام زاریا در سال ۲۰۱۵ و پیامدهای آن است.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و سیصد و سه
 - شماره هشت هزار و سیصد و سه - ۲۴ مهر ۱۴۰۲