صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و دو - ۲۳ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و دو - ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۲

روز گذشته مردم شهرهای مختلف جهان در محکومیت جنایات صهیونیست‌ها به خیابان آمدند

تداوم حمایت‌ها از غزه در سه قاره دنیا

اروپا، امریکا و آفریقا؛ روز گذشته در چندین پایتخت و شهر مهم جهان، حامیان مردم و آرمان فلسطین به خیابان‌ها آمدند. این حضور خیابانی که اغلب خودجوش و با برنامه‌ریزی نهادها و تشکل‌های مدنی این کشورها صورت گرفت، درحالی برگزار شد که برخی کشورهای غربی مانند فرانسه و انگلیس، تظاهرات در حمایت از مردم مظلوم فلسطین را ممنوع اعلام کرده بودند. اما به رغم این حمایت‌های سنگین سیاسی و پوشش وسیع رسانه‌ای به نفع رژیم صهیونیستی، باز هم ملت‌های بیدار، حصارهای سیاسی و رسانه‌ای را نادیده گرفتند و از جبهه مظلوم، یعنی فلسطین و غزه حمایت کردند. شاید حتی برای صهیونیست‌ها و حامیان غربی آنها هم قابل تصور نبود که باوجود تبلیغات سنگین به نفع این رژیم و انتشار دروغ‌های شاخدار درباره قتل کودکان به دست مجاهدان فلسطینی، باز هم شاهد چنین حمایت‌های مردمی نسبت به فلسطین در قلب پایتخت‌های خود باشند. حمایت از مردم مظلوم و آرمان کشور فلسطین و نیز محکومیت جنایت‌های بی‌حد و مرز صهیونیست‌ها در سرزمین‌های اشغالی، بویژه نوار غزه، مهم‌ترین محورهای این راهپیمایی‌ها بود.

حمایت از غزه در سه قاره
روز گذشته، شهرهای مهم در سه قاره جهان شاهد برپایی تظاهرات گسترده مردمی در حمایت از آرمان فلسطین و محکومیت جنایت‌های صهیونیست‌ها علیه غزه بود. در لندن، پایتخت انگلیس تظاهرات باشکوهی در حمایت از فلسطینیان ساکن غزه برپا شد. این تظاهرات درحالی برگزار شد که سه روز پیش از آن، سوئلا بریورمن، وزیر کشور انگلیس اعلام کرده بود که حتی اهتزاز پرچم فلسطین در این کشور هم می‌تواند جرم باشد! این مقام انگلیسی در مسیر همتایان فرانسوی خود رفته بود که برپایی تظاهرات به نفع فلسطینی‌ها را ممنوع کرده بودند، اما فرانسوی‌ها به رغم درگیری با پلیس، این محدودیت‌ها را نادیده گرفتند. بارسلون یکی از مهم‌ترین شهرهای اسپانیا، دیگر شهر اروپایی بود که در آن مردم در حمایت از مردم فلسطین و در محکومیت جنایت صهیونیست‌ها در غزه به خیابان‌ها آمدند. در تونس، این کشور آفریقایی هم برخی شهرها شاهد برپایی راهپیمایی خودجوش مردم در حمایت از فلسطین بود. روز گذشته در استانبول ترکیه نیز مسلمانان به خیابان‌ها آمدند و جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها در غزه را محکوم کردند.
در یکی از رویدادهای مهم، تجمع حامیان فلسطین در قلب نیویورک برگزار شد. روز گذشته در میدان تایمز اسکوئر منهتن نیویورک حامیان مردم فلسطین گردهم آمدند و از فلسطینی‌ها بویژه در غزه حمایت کردند. این تجمع، در حالی برگزار شد که پس از عملیات طوفان الاقصی مجاهدان فلسطینی، جهان شاهد حمایت‌های سیاسی، رسانه‌ای و نظامی بی‌سابقه امریکا نسبت به رژیم صهیونیستی بود. فرود هواپیماهای باری نظامی امریکا در تل آویو و اعزام ناوهواپیمابر به مدیترانه، تنها بخشی از حمایت‌های امریکا از این رژیم است. اما تجمع روز گذشته حامیان فلسطین در قلب نیویورک نشان داد که این حمایت‌های دولت امریکا نتوانسته است مردم این کشور را فریب داده و مانع تحرک سیاسی و اجتماعی آنان شود.

ایران، پایه‌گذار حمایت از فلسطین
اما این حمایت‌های مدنی، اجتماعی و سیاسی از آرمان فلسطین و محکومیت جنایت‌های صهیونیست‌ها، چگونه شکل گرفت و اساساً تحت چه فرایندی، به چنین همبستگی جهانی تبدیل شد که در یک روز، شهرهای مهم جهان شاهد یک تظاهرات فلسطینی باشد؟ واقعیت این است که آنچه تا امروز مسأله فلسطین را به عنوان مسأله‌ای اسلامی و انسانی، زنده نگه داشته، بیش از هرچیز ناشی از اهتمام جمهوری اسلامی و مردم ایران نسبت به این آرمان است. نقطه عزیمت این اهتمام ملی و جهانی، ۱۶ مرداد ۱۳۵۸ بود. در این روز، امام خمینی(ره) در پیامی، آخرین جمعه ماه رمضان را روز قدس نامید و از مسلمانان جهان و دولت‌های اسلامی خواست برای کوتاه کردن دست دولت اسرائیل و پشتیبانان آن به هم بپیوندند. امام‌خمینی در سال ۱۳۵۸ در سخنرانی برای اقشار مختلف مردم، روز قدس را روز احیای اسلام، روز تجهیز و مقابله مستضعفان با مستکبران و ابرقدرت‌ها و روز تعیین سرنوشت ملت‌هاى مستضعف و غلبه مستضعفان بر مستکبران و در نهایت روز همت مسلمانان برای نجات قدس نامیدند. نخستین راهپیمایی به مناسبت روز قدس، در ایران و دیگر کشورها ۲۶ مرداد ۱۳۵۸ برگزار شد که سخنران این مراسم در تهران، آیت‌الله خامنه‌ای از اعضای وقت شورای انقلاب بودند. آن پیام و آن راهپیمایی، پایانی بود برای فراموشی آرمان فلسطین. به عبارت دیگر، این جمهوری اسلامی ایران و ملت ایران بودند که پایه مقاومتی همه جانبه را بنا نهادند؛ مقاومتی که بنابه خصلت آن، تنها مربوط به یک ملت و یک فرهنگ نیست و می‌تواند همه ملت‌ها و فرهنگ‌ها را در بر بگیرد.
از این رو، اینکه روز گذشته در شهرهای مهم جهان تظاهرات حامیان فلسطین برگزار شد، آن هم به رغم حمایت‌های سنگین رسانه‌ای غربی از رژیم صهیونیستی بعد از عملیات طوفان الاقصی، نشان می‌دهد که آن تلاش به بار نشسته است. نه تنها آرمان فلسطین فراموش نشده، بلکه همچنان زنده است و شعاع اثرگذاری این آرمان، محدودیت‌های پلیسی، مانند آنچه در لندن و پاریس وضع شد را نیز در می‌نوردد.

جستجو
آرشیو تاریخی