صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و دو - ۲۳ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و دو - ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۲

اخبار

در گفت‌وگوی تلفنی رئیس‌جمهور
با  برخی سران منطقه مطرح شد
ضرورت امدادرسانی به غزه

روز گذشته در سه گفت‌و‌گوی تلفنی جداگانه رئیس‌جمهور اسلامی ایران با امیر قطر، سلطان عمان و نخست‌وزیر عراق، درباره آخرین تحولات مربوط به فلسطین و ضرورت امدادرسانی به مردم غزه، بحث و تبادل نظر شد. به گزارش ایسنا، در بیانیه دیوان امیر قطر با اشاره به اینکه آیت‌الله رئیسی و شیخ «تمیم بن‌حمد آل‌ثانی» امیر قطر درباره اوضاع کنونی فلسطین اشغالی و وضعیت نوار غزه گفت‌وگوی تلفنی داشته‌اند، آمده است: امیر قطر در این گفت‌وگو بر اهمیت تلاش برای کاهش تنش و درگیری‌ها و دور نگه داشتن غیرنظامیان از پیامدهای جنگ تأکید کرد. شیخ تمیم افزود، خواستار ایجاد گذرگاه‌هایی امن در غزه و امدادرسانی به مردم آن و جلوگیری از گسترش دامنه خشونت و درگیری‌ها هستیم. وی عنوان کرد که مواضع کشورش در رابطه با محکومیت هدف قراردادن غیرنظامیان و مجازات دسته‌جمعی و کوچاندن فلسطینیان در غزه ثابت است.  همچنین رفع محاصره غزه، ایجاد گذرگاه‌های امن برای غیرنظامیان فلسطینی و اجازه عبور کمک‌های بشردوستانه به غزه، محور گفت‌و‌گوی تلفنی رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر عراق بود.
به گزارش ایرنا، دفتر رسانه‌ای نخست‌وزیر عراق در بیانیه‌ای نوشت: در این تماس تلفنی که از سوی «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق انجام شد، آخرین تحولات رخ داده در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و وخامت اوضاع انسانی در نوار غزه که بر اثر حملات و تجاوزات مستمر رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین ایجاد شده است، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
این بیانیه افزود: دو طرف در این تماس تلفنی بر اهمیت تحرکات جامعه بین‌المللی به منظور مقابله با حملات شدید اشغالگران صهیونیست که غیرنظامیان در سرزمین‌های اشغالی فلسطین را هدف قرار می‌دهد و رفع محاصره ظالمانه شهر غزه و ایجاد گذرگاه‌های امن برای غیرنظامیان و عبور کمک‌های فوری بشردوستانه به فلسطینی‌ها تأکید کردند.

گفت‌و‌گوی رئیس‌جمهور و سلطان عمان
آیت‌الله رئیسی همچنین عصر دیروز در گفت‌و‌گوی تلفنی با «هیثم بن طارق» سلطان عمان عملیات خودجوش و مبتکرانه طوفان‌الاقصی را شمشیری توصیف کرد که پس از تشدید جنایات رژیم‌صهیونیستی در ماه‌های اخیر از غلاف بیرون آمد و محاسبات صهیونیستی-غربی را به هم ریخت.وی اضافه کرد: امروز رژیم‌صهیونیستی و متحدان آن، با استمرار قطع آب و برق و ممانعت از ورود دارو و غذا به ‌دنبال قتل‌‌عام دسته‌جمعی در غزه و تحمیل کوچ دسته‌جمعی مردم از خانه و کاشانه خود هستند. رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه حمایت نامحدود کشورهای غربی بویژه امریکا از جنایات صهیونیست‌ها شرایط را بیش‌از‌پیش پیچیده و وخیم کرده است، اقدام قاطع و فوری کشورهای اسلامی و آزادگان جهان را برای توقف ماشین کشتار صهیونیستی ضروری دانست.
آیت‌الله رئیسی تأکید کرد: بررسی وضعیت وخیم فعلی در غزه باید به سرعت در دستور کار سازمان ملل، سازمان همکاری اسلامی، اتحادیه عرب و بقیه مجامع بین‌المللی قرار گیرد.
سلطان عمان نیز در این گفت‌و‌گوی تلفنی ضمن قدردانی از مواضع جمهوری اسلامی ایران در دفاع از مردم مظلوم فلسطین اظهار کرد: نباید اجازه دهیم یک ‌بار دیگر سیاست کوچاندن مردم مظلوم فلسطین و تحمیل آوارگی به آنان اتفاق بیفتد. سلطان هیثم با تأیید نظر رئیس‌جمهور ایران مبنی بر توان و ظرفیت امت اسلامی برای توقف روند ظلم و تجاوز جاری در غزه، خاطرنشان کرد: ما با همه طرف‌هایی که می‌توانند در توقف این جنایات مؤثر و نقش‌آفرین باشند در تماس هستیم.

 

مقاومت برگی را رو می‌کند که اسرائیل احتمالش را هم نمی‌دهد

کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل گفت: بستن آب و برق جنایت جنگی بوده و نشانه ضعف آنهاست، اگر به این جنایت ادامه دهند برایشان هزینه بزرگتری خواهد داشت و با چیزی روبرو خواهند بود که احتمالش را هم نمی دهند.
محمدجواد لاریجانی با اشاره به اینکه در فلسطین جنایت جنگی در حال رخ دادن است، تصریح کرد: آنچه در فلسطین رقم می‌خورد جنایت بزرگ جنگی و انسانی بوده و حقوق بشر برای غرب‌ها شوخی‌ای بیش نیست، ادعای حقوق بشر توسط آنها خنده‌دار است.
لاریجانی تأکید کرد: کشورهای جهان اسلام که برعادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی حساب باز کرده بودند معادلات‌شان بهم خورد، حضور آشکار امریکا و غربی‌ها در میدان جنگ و تجاوز علیه فلسطین نیز دردی را درمان نخواهد کرد.
وی با اشاره به اینکه حضور امریکا در عراق و سوریه برایشان هزینه زیادی خواهد داشت، افزود: نیروهای مقاومت از این قضیه درس‌های بزرگی گرفتند و عملیات مقاومت غزه، در بقیه نقاط کشور هم قابل تکرار است. در آینده نه چندان دور حضور امریکا در عراق و سوریه برایشان هزینه زیادی خواهد داشت.
کسی از تهدیدهای امریکا و غرب هم نمی‌ترسد و برای ارعاب مقاومت هم حضور امریکا تأثیری ندارد.

جستجو
آرشیو تاریخی