صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و دو - ۲۳ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و دو - ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

موتورسوارانی که به استقبال مرگ می روند

گروه حوادث/  رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ نیمی از تصادفات مرگبار تهران را مربوط به موتورسواران دانست.
  سرهنگ رابعه جوانبخت درباره علت تصادفات رخ داده برای موتورسیکلت‌سواران گفت:‌ بررسی آمار نیمه اول امسال نشان می‌دهد ۵۰ درصد از تصادفات فوتی شهر تهران به موتورسواران اختصاص دارد که عدد بالایی است. اگر بخواهیم این تصادفات را به صورت دقیق‌تر بررسی کنیم، می‌بینیم که ۴۴ درصد از این تصادفات به ناتوانی در کنترل وسیله نقلیه مربوط است و این یعنی موتورسوار با وسیله‌ای که سرعت بالایی دارد و بسیار ناپایدار است تردد می‌کند و چون نمی‌تواند موتورسیکلت خود را کنترل کند و بموقع ترمز بگیرد واژگون می‌شود یا با وسایل دیگر برخورد می‌کند.
جوانبخت افزود: ۲۱ درصد از تصادفات نیز به خاطر بی‌توجهی به جلو از سوی راکبین موتورسیکلت است. در بسیاری از اوقات مشاهده شده راکب موتورسیکلت با یک دست موتور را گرفته و با دست دیگر با تلفن همراه صحبت کرده یا پیام می‌دهد که این موضوع بسیار خطرناک و حادثه‌ساز است. علت سوم تصادفات موتورسواران به تغییر مسیرهای ناگهانی اختصاص دارد، همین موضوع احتمال تصادف را افزایش می‌دهد. در بسیاری از مواقع موتورسیکلت‌سواران بین خطوط حرکت نمی‌کنند و تصور می‌کنند هر فضایی که بین خودروها باشد می‌توانند از آن تردد کرده و سریع‌تر به مقصد برسند اما گاهی هرگز به مقصد نمی‌رسند.
وی ادامه داد:‌ حرکت خلاف جهت که سهم آن هفت درصد است، توسط برخی راکبین موتورسیکلت انجام می‌شود. بررسی محورهایی که موتورسواران بیشترین تصادفات را در آنها داشته‌اند نشان می‌دهد ۵۱ درصد از تصادفاتی که متوفیان آن موتورسوار بوده‌اند، در بزرگراه‌های شهر تهران اتفاق افتاده و ۴۹ درصد دیگر در سایر معابر بوده است. در این میان بزرگراه امام علی(ع) رتبه اول تصادفات موتورسیکلت را داراست چون هم در مسیر جنوب به شمال و هم در مسیر شمال به جنوب بسیار پرتردد است. بزرگراه آزادگان نیز که کمربندی محسوب می‌شود و خودروهای سنگین در آن بسیار تردد می‌کنند در رتبه دوم و بزرگراه شهید چمران در رده سوم تصادفات فوتی است. تونل توحید، از مسیرهای پرخطر برای موتورسواران محسوب می‌شود.
جستجو
آرشیو تاریخی