صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و یک - ۲۲ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و یک - ۲۲ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۶

معاون وزیر آموزش و پرورش در گفت‌و‌گو با «ایران»:

تلاش می‌کنیم تعداد دانش‌آموزان رشته ریاضی فیزیک را افزایش دهیم

شانس قبولی دانش‌آموزان رشته ریاضی در کنکور بیشتر از سایر رشته‌هاست

غزل رضایی ثانی
خبرنگار

چندی پیش خبری مبنی بر هشدار کاهش تعداد دانش‌آموزان در رشته ریاضی فیزیک منتشر شد. ورودی دانش‌آموزان رشته ریاضی از سال تحصیلی 1391-1392 حدود ۲۷,۱۲ درصد بود که تا سال ۱۴۰۰ به ۱۴,۵۶ درصد (تقریباً نصف) کاهش پیدا کرد. در سال تحصیلی 1401-1402 بعد از ۹ سال روند کاهشی، شاهد روند افزایشی جمعیت دانش‌آموزان رشته ریاضی فیزیک بودیم. گرچه سال‌هاست به این موضوع اشاره می‌شود و لازم است دانش‌آموزان دقیق‌تر رشته‌های تحصیلی را بررسی کنند، اما یکی از دلایل رغبت نداشتن دانش‌آموزان به رشته ریاضی، موضوع بازار کار آن پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه است. بر همین اساس علاوه بر آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سایر دستگاه‌های مربوطه باید برای توسعه و تربیت دانش‌آموزان و دانشجویان رشته ریاضی و استقبال از تحصیل و اشتغال آنها تلاش کنند.
پیش از این، محمدمهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده بود که هدفگذاری معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش این است که تا پایان برنامه هفتم کشور، به سهم واقعی مدنظر رشته‌های علوم پایه در دانشگاه‌ها و توسعه رشته ریاضی فیزیک در آموزش و پرورش برسیم؛  اما وزارت آموزش و پرورش تا کنون چقدر توانسته در افزایش تعداد دانش‌آموزان در رشته ریاضی موفق عمل کند؟
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در این خصوص به «ایران» گفت: طی ۱۳ سال گذشته به رشته ریاضی‌فیزیک توجه چندانی نشده است. ما از سال گذشته تلاش کردیم تعداد دانش‌آموزان در رشته ریاضی‌فیزیک را افزایش دهیم.
کاظمی در این باره که گفته می‌شود تعداد دانش‌آموزان رشته ریاضی امسال افزایش یافته است، گفت: امسال تعداد دانش‌آموزان رشته ریاضی فیزیک در پایه دهم نسبت به سال گذشته افزایش داشت البته که سال گذشته هم روند ما افزایشی بود. بدین صورت که در سال گذشته ۱,۶ درصد سهم دانش‌آموزان در رشته ریاضی افزایش یافت. امسال نیز روند افزایشی خواهد بود اما آمار و سهم دقیق آن طی روزهای آتی که آمارها تجمیع می‌شود، به عنوان یک آمار نهایی قابل ارائه خواهد بود.
وی بر توسعه متوازن رشته ریاضی‌فیزیک تأکید کرد و گفت: سیاست ما توسعه متوازن با رویکرد افزایش سهم رشته ریاضی‌فیزیک و افزایش سهم آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در مدارس است. تلاش شد هم در سال گذشته و هم در سال‌جاری این اتفاق بیفتد. هدفگذاری کرده‌ایم تا سهم ما در پایه دهم رشته فنی وحرفه‌ای و هنرستان‌ها به ۴۱ درصد در سال تحصیلی ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ برسد.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش درباره این موضوع که گفته می‌شود وقتی تعداد دانش‌آموزان در رشته ریاضی در دبیرستان‌ها کم باشد، شانس قبولی آنها در دانشگاه‌ها بیشتر است، گفت: همینطور است، در حال حاضر ظرفیت برخی از رشته‌های ریاضی فیزیک در برخی از کد رشته‌ها همچنان خالی مانده است.  وی درباره آمار ورود دانش‌آموزان رشته ریاضی‌فیزیک به دانشگاه گفت: به تعداد تمام شرکت‌کنندگان رشته ریاضی‌فیزیک در دانشگاه‌ها صددرصد ظرفیت وجود دارد. این ظرفیت برای تمام دانش‌آموزان ریاضی در رشته‌های روزانه، شبانه، پیام‌نور، غیرانتفاعی و آزاد برای جذب صددرصدی موجود است، اما رقابت برای رشته و دانشگاه‌ها وجود دارد و ممکن است یک سری از کدرشته‌ها متقاضیان بیشتری نسبت به سایر کدرشته‌ها داشته باشند.

جستجو
آرشیو تاریخی