صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و یک - ۲۲ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و یک - ۲۲ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۸

نوید رونق اقتصادی شهرستان سملقان با اجرای موفقیت‌آمیز یک طرح

تولید ماهی خاویاری در خراسان شمالی

ایران زمین- از آنجایی که سدها و رودخانه‌های زیاد، اقلیم بسیار مناسبی را برای تولید انواع آبزیان در خراسان شمالی فراهم کرده‌اند، در تیرماه ۱۴۰۰ در ابتدا این طرح در بجنورد اجرا شد اما به موفقیت نرسید. به همین خاطر کارشناسان بعد از بررسی تصمیم گرفتند در شهرستان سملقان که در غربی‌ترین نقطه استان واقع شده و از لحاظ دمایی نزدیک‌ تر به مناطق شمالی است پرورش ماهیان خاویاری را ادامه دهند. حالا بعد از گذشت 2 سال این طرح به سود دهی رسیده و امید می‌رود که این تولید پرسود اقتصاد ساکنان این خطه از شمالشرق کشور را رونق دهد.
متقاضیان پرورش ماهیان خاویاری حمایت می‌شوند
«محمد محمدزاده»، رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی با تأکید بر اینکه وجود آب شیرین شرایط مناسبی را دراستان برای پرورش ماهیان خاویاری مهیا کرده است، اظهار داشت: در مرحله نخست این طرح از سوی یک سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای مصرف شخصی در مزارع گرمابی شهرستان بجنورد اجرا شد اما به نتیجه لازم نرسید.
 محمدزاده افزود: با وجود این 2 سرمایه‌گذار با تجربه پرورش ماهی در شهرستان بجنورد و مانه و سملقان بار دیگر شانس خود را برای پرورش ماهیان خاویاری امتحان کردند و از آنجایی که شرایط آب و هوایی در این مناطق نزدیک‌تر به شرایط استان‌های شمالی بود این بار موفقیت حاصل شد.
وی با اشاره به تأکید دولت بر اجرای این طرح ادامه داد: در حال حاضر تمام متقاضیان بخش خصوصی در صورت تمایل برای سرمایه‌گذاری در حوزه پرورش ماهیان خاویاری در استان مورد حمایت قرار خواهند گرفت.
تولید 1250 تن ماهی خاویاری در استان
«جواد شریفی»، مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز در این خصوص گفت: پرورش ماهیان خاویاری آزمایشی در ۲ استخر مزرعه سردآبی در شهرستان مانه و سملقان و بجنورد انجام شده و این نوع ماهی با موفقیت به تولید رسیده اما هنوز به مرحله تجاری‌سازی نرسیده است.
شریفی یکی از اهداف و سیاست‌های شیلات ایران را بازسازی ذخایر ژنتیکی آبزیان اعلام و خاطرنشان کرد: در این راستا پرورش ماهیان خاویاری در آب‌های داخلی استان‌ها، زمینه افزایش تقاضا برای پرورش این گونه با ارزش اقتصادی بالا را فراهم کرده است.
 این مقام مسئول با بیان اینکه ۷۵ درصد تولیدات ماهی استان در مزارع سردابی است، تصریح کرد: پرورش ماهیان خاویاری در مزارع سردابی و گرمابی قابلیت اجرا دارد به همین خاطر در نظر داریم از پرورش‌دهندگان و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی که تجربه خوبی در زمینه پرورش ماهی خاویاری دارند، دعوت کنیم در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند تا استان به جمع تولید کنندگان ماهیان خاویاری اضافه شود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی