صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و یک - ۲۲ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و یک - ۲۲ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۸

تأمین آب شرب پایدار در مرکز استان فارس

آب سد درود زن در خانه شیرازی ها

بیتا میرعظیمی
خبرنگار

پروژه خط دوم انتقال آب شرب از سد درودزن به شهر شیراز، پس از 12 سال انتظار بالاخره با پیگیری‌های مسئولانه و حمایت‌های مردمی دولت سیزدهم به ایستگاه پایانی رسیده و با حضور رسمی رئیس‌جمهور افتتاح شد. طرحی که قرار است طعم گوارای آب را بر لب‌های خشکیده شهر جاری کرده و بخش زیادی از مشکلات مردم نظیر کم آبی، قطعی‌های مکرر و افت فشار آب در این کلانشهر آن هم در گرم‌ترین روزهای سال را مرتفع کند. آنگونه که«سیاوش بدری» مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای به «ایران» می‌گوید: با افتتاح خط دوم انتقال آب شرب شیراز با ظرفیت 3 هزار لیتر بر ثانیه که از آن به عنوان بزرگترین طرح عمرانی استان فارس نیز یاد می‌شود، آب شرب پایدار بیش از 40 درصد جمعیت کلانشهر شیراز تأمین شده و همزمان با کاهش وابستگی شهر به منابع آب زیرزمینی، بیش از یک میلیون نفر از مناطق مختلف شهر شیراز از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی بهره‌مند خواهند شد.
سال‌هاست که مردم شیراز، چشم انتظار تکمیل پروژه خط دوم انتقال آب شرب از سد درودزن به شهر شیراز و در انتظار راهبردهای عملی برای به سرانجام رساندن این پروژه هستند. طرحی که از سال ۱۳۹۰ کلید خورده و به رغم وعده‌های مکرر مسئولان، به سرانجام نرسیده و به لیست پروژه‌های معطل مانده از دولت‌های پیشین، پیوسته بود. روند اجرایی این پروژه طی سال‌های گذشته، همچنان به آهستگی پیش می‌رفت تا اینکه با شروع فعالیت‌های دولت سیزدهم و همزمان با سفر سال ۱۴۰۰ رئیس‌جمهور به استان فارس، عملیات آن شتاب بیشتری به خود گرفته و در نهایت این ابرپروژه با حضور رسمی «سید ابراهیم رئیسی» افتتاح گردید.
اقدام جهادی دولت سیزدهم
رئیس جمهور در مراسم افتتاح این طرح گفت: «تاکنون بخشی از آب آشامیدنی مورد نیاز مردم کلانشهر شیراز از آب‌های زیرسطحی تأمین شده و مشکلاتی را برای مردم پدید آورده است. حال با اجرای این طرح، این مشکلات رفع خواهد شد.» آیت‌الله رئیسی افزود: «طرح انتقال آب از سد درودزن به شیراز، حاصل کار شبانه روزی پیمانکاران، کارگران و مهندسان داخلی است و قطعاً دعای خیر مردم بدرقه راه آنان خواهد بود که با کار جهادی خود سبب رفع مشکلات مردم در حوزه آب شدند.»
تأمین 40 درصد آب شرب شیراز
آنگونه که «سیاوش بدری» مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس به «ایران» می‌گوید: «همزمان با افزایش جمعیت، گسترش سایر تأسیسات زیربنایی و توسعه شهری و همچنین کاهش سطح سفره آب‌های زیرزمینی، تأمین آب شرب شهر شیراز و نیاز جمعیت 2 میلیون نفری شیراز از منابع سطحی پایدار به امری اجتناب ناپذیر و ضروری تبدیل شد. در همین راستا، قرارداد تدارکات و عملیات اجرایی انتقال آب از سد درودزن به مخازن معالی‌آباد، با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا منعقد گردیده و اقدامات اجرایی طرح آبرسانی به شیراز به مرحله بهره‌برداری رسید.»
طرحی که قرار است آب شرب پایدار بیش از ۴۰درصد جمعیت کلانشهر شیراز را تأمین کرده و همزمان با کاهش وابستگی این شهر به منابع آب زیرزمینی، ۲۲درصد هزینه‌ها و احتمال بروز فرونشست دشت شیراز را کاهش دهد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس، با اشاره به اینکه خط اول انتقال آب شرب شیراز با ظرفیت هزار و ۱۰۰لیتر بر ثانیه، به تنهایی برای رفع نیازهای آب شرب شیراز کافی نبود، گفت: «خوشبختانه با احداث خط دوم تأمین آب شرب از سد درودزن، انتقال 3 هزار لیتر در ثانیه امکان‌پذیر گردیده و وابستگی آب شرب شیراز به آبخوان‌های آهکی اطراف بشدت کاهش پیدا کرده است.»
ایستگاه پمپاژ به ظرفیت 3هزار لیتر بر ثانیه
طبق گفته این مقام مسئول، «در پروژه خط دوم انتقال آب شرب از سد درودزن به شهر شیراز با اعتباری برابر 60 هزار میلیارد ریال، خط انتقالی به طول 78 کیلومتر با لوله فولادی از قطر 1800 تا 1400 میلیمتر احداث شده و همزمان با احداث یک باب تصفیه خانه به ظرفیت 3 هزار لیتر بر ثانیه، یک باب ایستگاه پمپاژ به ظرفیت 3 هزار لیتر بر ثانیه و ارتفاع پمپاژ 250 متر و همچنین تونل لوله‌بر به طول 4440 متر و قطر تمام شده 8/4 متر، احداث شده است. این در حالی است که 3 مخزن بتنی جمعاً به ظرفیت 60 هزار مترمکعب و همچنین ایستگاه پست برق 66 به 3/6 کیلوولت به ظرفیت 12 مگاوات نیز در این طرح احداث گردیده است.»
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس، افزود: «در تکمیل و بهره‌برداری طرح انتقال آب شرب شیراز از سد درودزن، 45هزار تن ورق فولادی تأمین شده و 3میلیون مترمکعب عملیات خاکی، 160هزار مترمکعب عملیات حفاری در فضای بسته (تونل) و 100 هزار مترمکعب عملیات بتنی، 112هزار مترمربع قالب‌بندی، 6 هزار و 600 تن آرماتوربندی و مش‌بندی و مصالح فلزی انجام شده است. در این طرح همچنین، 8 هزار تن آسفالت تأمین شده و نصب شیرآلات به تعداد 282 عدد در انواع و سایزهای مختلف و پوشش خارجی پلی‌اتیلن سه لایه لوله‌های فولادی به میزان 400هزار مترمربع انجام شده است.»

 

جستجو
آرشیو تاریخی