صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و یک - ۲۲ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و یک - ۲۲ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

فعال شدن گسل‌های زلزله خیز پرسپولیس

یحیی دوباره امتیاز می‌گیرد؟!

پرسپولیس یکی از تیم‌های زلزله‌خیز فوتبال ایران است که این روزها یکی از گسل‌هایش فعال شده است!
 گسلی بزرگ که باعث شده گسل‌های کوچک‌تر هم به لرزش دربیاید. موضوعی که در پی آن، سرخپوشان پایتخت وارد حاشیه و بحران شده‌اند تا به تبع آن، روزهای دشواری را تجربه ‌کنند. این در حالی است که قرمزها که صدرنشین لیگ بودند، در لیگ قهرمانان آسیا هم به نتیجه خوبی رسیدند و الدحیل را در قطر شکست دادند تا با دست پر به تهران‌ بازگردند. پرسپولیس در بازگشت به ایران، مقابل گل‌گهر نیز به برتری رسید تا دوباره به صدر بازگردد اما مشکلات این تیم بعد از این مسابقه نمایان شد. چرا که در شرایطی که تنها یک روز از این مسابقه گذشته بود، کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال به دلیل پرداخت مالیات گئورگی گولسیانی توسط پرسپولیس، این باشگاه را به کسر یک امتیاز و جریمه ۱۰ میلیارد تومانی محکوم کرد تا شوک اول به این تیم وارد شود. اما شوک دوم توسط سرمربی این تیم وارد شد. یحیی ‌گل‌محمدی در مصاحبه خود پس از بازی با گل‌گهر، از مشکلات تیمش صحبت کرده و به این موضوع اشاره کرده بود که باید به پرسپولیس به عنوان تیمی که سه‌گانه کسب کرده اهمیت داده شود و از بازیکنان من تشکر کنند ولی قدری بی‌اهمیتی نسبت به پرسپولیس دیده می‌شود. در ابتدا به نظر می‌رسید که صحبت‌های او، یک گلایه کلی بابت مسائل مالی است اما گل‌محمدی از فردای آن روز در تمرینات پرسپولیس شرکت نکرد تا خبرهایی مبنی بر احتمال فسخ قرارداد او با این تیم به گوش برسد. یحیی، چهارشنبه هم قرار بود در نشست هیأت مدیره پرسپولیس حضور پیدا کند که این اتفاق رخ نداد تا حواشی مربوط به قهر او ادامه داشته باشد!
 
مدیران پرسپولیس به دنبال جلوگیری از اعتصاب
اتفاق دیگری که در این بین رخ داد، ترکش‌هایی بود که پس از غیبت‌های گل‌محمدی به سوی پرسپولیسی‌ها پرتاب شد. چرا که بازیکنان پرسپولیس، پنجشنبه با وجود حضور در محل تمرین این تیم، در اعتراض به شرایط باشگاه تمرین نکردند تا یک حاشیه جدید برای این باشگاه به راه بیفتد. در پی این اتفاق، حسین شهریاری، محمد دلبری و پیمان حدادی اعضای هیأت مدیره پرسپولیس و رضا درویش مدیرعامل این باشگاه، دیروز در محل تمرین پرسپولیس حضور پیدا کردند تا با بازیکنان صحبت کنند.
در جریان این جلسه، تعدادی از سرخپوشان به نمایندگی از بازیکنان و افشین پیروانی مدیر تیم با مدیران صحبت کردند که ۲ ساعت به طول انجامید. در این نشست، ابتدا بازیکنان درباره مشکلات و مطالبات مالی خود صحبت کردند و مدیران باشگاه هم درباره مشکلات پیش‌روی باشگاه و اقدامات جدیدی که برای درآمدزایی انجام شده سخن گفتند ولی تأکید شد برخی از این پروژه‌ها برای رسیدن به درآمد کمی زمان‌بر است. با این‌حال به بازیکنان اطمینان داده شد باشگاه در نظر دارد، بخشی از معوقات و آپشن‌های قراردادی بازیکنان را پرداخت کند. مدیران با تشکر از زحمات و صبوری بازیکنان از آنها خواستند با توجه به اینکه اقدامات در حال انجام است، تمرینات را از امروز آغاز کنند.
 
گل‌محمدی در دوبی
مدیر برنامه‌هایش در جلسه
اما در شرایطی که مدیران پرسپولیس از روزهای آخر هفته قبل به دنبال جلسه با گل‌محمدی و صحبت با او بودند، سرمربی سرخپوشان که در ویلای شخصی خود در کردان کرج حضور داشت، در اقدامی غیرمنتظره پنجشنبه به دوبی سفر کرد و مدیر برنامه‌هایش را برای جلسه به باشگاه فرستاد تا این گمانه‌زنی مطرح شود که او برای مذاکره با یکی از باشگاه‌های اماراتی راهی این سفر شده است! در این شرایط و در نشستی که ظهر پنجشنبه با حضور درویش و حدادی و همچنین حسین دوام معاون حقوقی پرسپولیس در محل این باشگاه برگزار شد، مدیر برنامه‌های گل‌محمدی مشکلات و‌ نگرانی‌های او را مطرح و خواستار رفع آنها شد و سپس مدیران باشگاه هم اقداماتی که از سوی باشگاه انجام شده و شاید کادر فنی و بازیکنان در جریان آنها نباشند را به اطلاع مدیر برنامه‌های گل‌محمدی رساندند. به گزارش سایت باشگاه پرسپولیس، در ‌این نشست همچنین در‌خصوص یکی از دلایل اصلی پرداخت نشدن آپشن‌ قرارداد اعضای تیم بحث‌ و عنوان شد دلیل این امر‌ سؤالاتی است که برخی از نهادهای نظارتی پرسیده‌اند که باشگاه هم مستندات لازم را ارائه داده است و در حال برطرف شدن است. همچنین برای دومین بار از گل‌محمدی دعوت شد تا در نشست این هفته هیأت مدیره شرکت کند تا رودررو به بحث و بررسی موضوعات بپردازند که به گفته مدیر برنامه‌های گل‌محمدی، او‌ در مسافرت خارج از کشور‌ بسر می‌برد و موضوعات را به اطلاع سرمربی تیم خواهد رساند. اما جزئیات دیگری هم از این جلسه منتشر شده است. به گزارش آنا، مدیر برنامه‌های گل‌محمدی به نقل از او تأکید کرده برخلاف برخی شایعاتی که عنوان می‌کنند یحیی برای تحت فشار گذاشتن باشگاه برای تمدید قرارداد اقدام به این کار کرده این شایعات کذب است و او تنها به دلیل شرایط مالی اعضای تیم اعم از بازیکنان و کادر فنی‌اش و همچنین بی‌توجهی سیستمی به نوتیس‌هایی که داده، تصمیم گرفته این طور ناراحتی‌اش را نشان دهد. گل‌محمدی همچنین به باشگاه اعلام کرده دنبال این نیست که فقط آپشن‌های قرارداد او پرداخت شود. این آپشن‌ها جزوی از قرارداد اعضای تیم است که بعد از قهرمانی در لیگ برتر و جام حذفی فعال شده و چرا باشگاه نسبت به این بخش از قرارداد بی‌تفاوت است یا طوری عنوان می‌شود که به نظر اعضای تیم خارج از قرارداد، حق و حقوق خود را طلب می‌کنند.
 
یحیی نمی‌تواند یک طرفه جدا شود!
نکته‌ای که در این میان وجود دارد، این است که گل‌محمدی در حالی برای پرسپولیس نوتیس (اخطار) ارسال کرده و مدعی است که تمامی مراحل فسخ را طی کرده و می‌تواند قرارداد خود با پرسپولیسی‌ها را بعد از پایان مهلت 10 روزه، در صورت عدم پرداخت مطالباتش فسخ کند که بازخوانی قوانین جدید نقل‌ و انتقالات حکایت از آن دارد که این امکان برای او فراهم نیست. چرا که طبق قوانین جدید، در صورتی بازیکنان یا مربیان می‌توانند علیه باشگاه قرارداد خود را یک‌طرفه فسخ کنند که در 4 ماه منتهی به ارسال نوتیس آنها، واریزی از سوی باشگاه انجام نشده باشد اما براساس اعلام مدیران باشگاه پرسپولیس، آنها در فصل جاری 20 درصد پرداختی داشته‌اند و با این اوصاف، امکان فسخ یک‌طرفه قرارداد برای یحیی وجود ندارد. ضمن اینکه در آیین‌نامه جدید نقل ‌و انتقالات آمده است: «هر مربی در میانه فصل با فسخ یک‌طرفه جدا شود نمی‌تواند تا پایان فصل در تیم دیگری مربیگری کند.» با این اوصاف، شرایط برای جدایی یک طرفه گل‌محمدی از پرسپولیس فراهم نیست.
 
قهر چندباره گل‌محمدی
البته این نخستین باری نیست که گل‌محمدی استعفا می‌دهد و در سال‌های قبل هم شاهد این اتفاق بودیم. اهرمی که به نظر می‌رسد سرمربی پرسپولیس برای رسیدن به خواسته‌هایش از آن جواب هم گرفته است. این در حالی است که او در گذشته در مقاطع مختلف به این اشاره داشته که هیچ فردی بالاتر از پرسپولیس نیست و باید منافع تیمی را در اولویت قرار داد. با این حال، او چندین بار این کار را تکرار و به اصطلاح قهر کرده است. اتفاقی که دیگر لوث شده و باید دید این بار هم یحیی با گرفتن امتیازهایی از باشگاه، به تمرینات باز می‌گردد یا اتفاق‌های دیگری برای سرخپوشان پایتخت در راه است؟

 

بــــرش

معاون حقوقی باشگاه پرسپولیس: ما را بر چه اساسی محکوم کردند؟
حسین دوام، معاون حقوقی باشگاه پرسپولیس درباره کسر یک امتیاز از این باشگاه توسط کمیته انضباطی گفت:«رأی صادره علیه پرسپولیس را به جهت تخلف‌های وارده، مقررات مورد استناد و در نتیجه خود حکم دارای ایراد می‌دانیم و در حال تکمیل مدارک برای طرح اعتراض در کمیته استیناف هستیم. سؤال این است که باشگاه پرسپولیس بر اساس کدام مواد قانونی به جهت فعل یا ترک فعل متخلف شناخته شده است؟ حتی اگر تخلف اتفاق افتاده بود که چنین نبوده است، این جرایم مالی و تنبیه انضباطی بر کدام اصول حقوقی استوار است؟ چرا در مورد سایر باشگاه‌ها این طور بوده که قرارداد را برگردانده‌اند تا اصلاح شود در حالی که از کسر امتیاز و جریمه مالی خبری نبوده است. در مورد باشگاهی که قبل از ما با تنبیهات انضباطی روبه‌رو شد تنها در یکی از جهات پرونده، فقط ۶ قرارداد برای اصلاح برگردانده شد. خب اگر رویه این است که به ازای هر مورد یک امتیاز کسر شود چرا نشد؟ چرا باشگاه‌های دیگری که قراردادشان مشکل داشت با کسر امتیاز روبه‌رو نشدند؟ امیدواریم با یک تصمیم از قبل اتخاذ شده مواجه نبوده و در کمیته استیناف شاهد توجه بیشتر به آیین‌نامه ابلاغی و اجزای پرونده باشیم.

 

جستجو
آرشیو تاریخی