صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و یک - ۲۲ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و یک - ۲۲ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

حمایت دولت از شالیکاران با سیاست ممنوعیت واردات برنج

امین محمودی
خبرنگار

سال 1400 بود که قیمت برنج در کشورمان با افزایش قابل‌توجهی روبه‌رو شد؛ به همین دلیل در سال گذشته شاهد آن بودیم که رکورد واردات برنج خارجی شکسته شد و ایران یک‌میلیون و 800 هزار تن برنج به ارزش دو میلیارد و 200 میلیون دلار وارد کرد که این امر به لغو ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت برنج داخلی کمک شایانی کرد.
با این حال آمارهای وزارت جهاد کشاورزی گویای آن است که در سال گذشته دو میلیون و 450 هزار تن برنج تولید شده بود و در سال‌جاری نیز پیش‌بینی شده تولید برنج به 2 میلیون و 300 هزار تن برسد.
بنابراین با توجه به مصرف سرانه کشورمان نیاز بازار تنها به یک‌میلیون و 100 هزار تن برنج بود که شاهد بودیم 700 هزار تن بیشتر از نیاز بازار برنج وارد کشور شد. به همین دلیل، 30 درصد برنج برداشت‌شده کشاورزان در سال گذشته در انبارها و شالیکوبی‌های شمال کشور ماند و خریداری نداشت.
همین امر موجب شده کشورمان با انبوه تولید و واردات برنج مواجه شود، از این رو طی سه ماه اخیر دولت سیزدهم واردات برنج را متوقف کرده و به نظر می‌رسد این سیاست تداوم داشته باشد، به طوری که مدعای این امر را می‌توان به وضوح در صحبت‌های مسئولین دولتی و مسئولان وزارت جهاد کشاورزی دید.
علاوه بر سیاست ممنوعیت واردات توسط وزارت جهاد کشاورزی دو سیاست دیگر نیز دنبال شده است، به طوری که از طرفی این وزارتخانه خرید برنج مازاد کشاورزان به صورت توافقی و با همکاری با بخش خصوصی را انجام داده است و از طرف دیگر صادرات برنج در مرکز بین‌المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران در دستور کار قرار گرفته که بیشتر صادرات این کالای اساسی نیز به مقصد روسیه و دیگر کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا بوده است. به همین دلیل در شرایط فعلی شاهد به سامان رسیدن بازار برنج در کشورمان هستیم و طی ماه‌های اخیر بازار این کالای اساسی آرامش خاصی را با اتخاذ سیاست‌های درست تجربه کرده است.

حمایت جدی دولت از برنجکاران
هفته گذشته بود که محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور در جلسه‌ای با حضور استانداران سه استان شمالی، وزیر جهاد کشاورزی و نمایندگان کشاورزان دستورات ویژه‌ای برای حل مشکل برنجکاران داد.
وی در این جلسه اعلام کرد: مادامی که یک گرم برنج داخلی در انبارهای کشاورزان وجود دارد، واردات و توزیع برنج خارجی تخلف محسوب می‌شود و دستگاه‌های نظارتی با افراد خاطی و متخلفین در این زمینه برخورد خواهند کرد.

واردات بی‌رویه برنج در سال‌های گذشته
وی با اشاره به واردات بی‌رویه برنج و برخی محصولات دیگر در سال‌های گذشته افزود: بخش زیادی از مشکلات کشاورزان ناشی از واردات بی‌رویه در سال‌های قبل است که باید با برنامه‌ریزی و مدیریت مناسب و به صورت تدریجی این مسائل را حل‌وفصل کنیم.
مخبر استانداران سه استان شمالی کشور را مکلف کرد به منظور فروش برنج کیفی باقیمانده در انبارهای کشاورزان و سایر محصولات کشاورزی و باغی، راهکارهای تسهیل صادرات این محصولات را بررسی کنند تا از طریق منابع حاصل از صادرات، بخشی از مطالبات کشاورزان تأمین شود.
معاون اول رئیس‌جمهور همچنین از مسئولان مربوطه خواست میزان اثرگذاری تصمیمات اتخاذ شده برای حل مشکلات کشاورزان را بررسی کنند تا چنانچه مشکلات موجود همچنان مرتفع نشده بود، تصمیمات و تدابیر دیگری نیز اتخاذ شود.

 

برش

اجازه ثبت سفارش برنج را نداده‌ایم
وزیر جهاد کشاورزی در این جلسه راهبرد اصلی این وزارتخانه را حمایت از تولید داخل و کشاورزان عنوان کرد و گفت: رویکرد جدی این وزارتخانه تأمین نیازهای کشور از محل تولیدات داخلی و محصولات کشاورزان است.
نیکبخت همچنین با تأکید بر اینکه از لحظه حضورم در این وزارتخانه تاکنون هیچ ثبت سفارشی برای واردات برنج انجام نشده است، تصریح کرد: با جدیت پای حمایت از کشاورزان و تولید داخلی ایستاده‌ایم و اجازه نخواهیم داد کشاورزان دچار آسیب و خسارت بیشتری شوند.

جستجو
آرشیو تاریخی