صفحات
شماره هشت هزار و سیصد - ۲۰ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد - ۲۰ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۳

دیگه‌چه‌خبر؟

پوتین: کریدور شمال-جنوب با همکاری ایران در حال اجراست
خبر اول اینکه، رئیس جمهور روسیه از اجرای پروژه کریدور شمال به جنوب با همکاری ایران، جمهوری آذربایجان و کشورهای دیگر خبر داد.
به گزارش خبرگزاری «نیوز آرمنیا» به نقل از شبکه خبری «ریانووستی»، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه گفت: «روسیه پروژه «شمال- جنوب» را اجرا می کند، توافق‌هایی با همه شرکت کنندگان صورت گرفته و ایران، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان نسبت به آن علاقه نشان می‌دهند. بر اساس این گزارش، کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال-جنوب یک مسیر چندوجهی از سنت پترزبورگ به بندر بمبئی (هند) به طول 7.2 هزار کیلومتر است. روسیه و ایران پیشتر اسناد تکمیل آخرین قطعه راه آهن در مسیر شمال - جنوب، آستارا - رشت در ایران را امضا کرده‌اند.
رئیس جمهور روسیه گفت: «ما با همه شرکت کنندگان در این روند توافقاتی داریم. اسناد مربوطه با ایران، با جمهوری  آذربایجان وجود دارد و من با «الهام  علی اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان در چارچوب اجلاس کشورهای مستقل مشترک المنافع در قرقیزستان دیدار خواهم کرد.» وی خاطرنشان کرد: «مقدمات اجرای پروژه شمال - جنوب در حال تکمیل است. برای این منظور، کنسرسیومی به رهبری بانک« وی تی بی»  ایجاد می‌شود». پوتین گفت: «امیدوارم همه چیز در آینده نزدیک آغاز شود.»
به گزارش فارس، این کریدور مسیر جایگزین برای مسیر ناوبری دریایی در نظر گرفته می‌شود که اروپا، کشورهای خلیج فارس و اقیانوس هند را از طریق کانال سوئز به هم متصل می‌کند و شامل ۳ مسیر ترانزیتی بین‌المللی شمال به جنوب از طریق دریای خزر با استفاده از راه‌آهن و بنادر و دو راه زمینی غربی و شرقی است.


انتقاد رئیس دستگاه قضا از روند برخی پرونده‌های امنیتی
دست آخر اینکه، دستگاه قضا با انتشار ویدیویی از سخنان حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای از انتقاد وی به روند رسیدگی به برخی پرونده‌های امنیتی خبر داده است. رئیس عدلیه در بخشی از این ویدیو به تماس مستقیم خود با ضابط و بازپرس یک پرونده امنیتی اشاره می‌کند که به‌رغم صدور قرارهای جدی، از سندیت کافی برخوردار نبوده و برخی اهمال‌کاری‌ها در آن دیده شده است.
رئیس دستگاه قضا با انتقاد از این اتفاق، در این ویدیو می‌گوید: به بازپرس گفتم در پرونده نوشتید متهم از روز پانزدهم بازداشت شده است، چطور می‌گویید متهم از روز پانزدهم فلان ماه بازداشت بوده است؟ متهم از روز نهم بازداشت بوده، بازپرس می‌گوید مسئول دفتر اشتباه کرده است.

جستجو
آرشیو تاریخی