صفحات
شماره هشت هزار و سیصد - ۲۰ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد - ۲۰ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۳

مقام‌های امریکایی برای بار چندم بر عدم دخالت ایران در «طوفان‌الاقصی» تأکید کردند

عملیات‌ تماماً فلسطینی

واکنش انتقامی مبارزان فلسطینی علیه مواضع رژیم صهیونیستی، بهانه مناسبی برای سردرگمی در امریکا شد تا سناریست‌های ضد ایرانی با ادعای پیوند مستقیم میان جمهوری اسلامی و این حمله نظامی، سیاست‌های ناگزیر دولت بایدن در برابر ایران را به باد انتقاد بگیرند و به تبع آن، روند تنش‌زدایی میان ایران و اعراب و همچنین گفت‌و‌گوهای تهران- واشنگتن در حوزه رفع تحریم ها را تحت تأثیر قرار دهند. این در حالی است که با وجود تأکید همیشگی جمهوری اسلامی بر موضع اصولی خود مبنی بر حمایت از آرمان آزادی قدس و فلسطین اشغالی، مقام‌های کشور تصریح کرده‌اند که نقشی در عملیات نظامی اخیر حماس نداشته‌اند. با وجود این، این مسأله به محملی برای تشدید جنگ سیاسی سیاستمداران امریکایی تبدیل شده است.
 
ایران، بهانه حمله به بایدن
در این راستا شماری از چهره‌ها و نمایندگان مجلس این کشور، «جو بایدن» را به دلیل توافق اخیر با تهران و آزادسازی اموال ایرانی مسئول اصلی این حملات دانسته‌اند و می‌کوشند ایران را یکی از زمینه‌های حمله حماس به اسرائیل نشان دهند. این امر سبب شد تا سوای موضعگیری مقام‌های ایران مبنی بر عدم مداخله در جنگ اخیر حماس، فحوای موضعگیری مسئولان عالی‌رتبه امریکایی هم بر عدم مشارکت جمهوری اسلامی متمرکز شود. در همین چهارچوب «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید تصریح کرد که واشنگتن شواهدی مبنی بر مشارکت ایران در عملیات حماس علیه رژیم صهیونیستی در اختیار ندارد. «لوید آستین» وزیر دفاع ایالات متحده امریکا نیز این گفته را تکرار و با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از حمله اخیر حماس علیه رژیم صهیونیستی حمایت می‌کند، افزود: «اما در این مورد خاص، ما هیچ شواهدی مبنی بر دخالت مستقیم ایران در برنامه‌ریزی یا اجرای این حمله در اختیار نداریم.»
متیو (مت) میلر سخنگوی وزارت خارجه امریکا نیز در پی فضاسازی‌ها برای کشاندن پای ایران به جنگ جدید فلسطین و اسرائیل در پی حملات غافلگیرانه نیروهای مقاومت، اعلام کرد: ما هیچ اطلاعاتی که نشان دهد ایران حملات حماس علیه اسرائیل را هدایت یا برنامه‌ریزی کرده است در اختیار نداریم اما به جمع‌آوری شواهد و اطلاعات ادامه می‌دهیم.
 
نیویورک تایمز: تهران بی‌خبر بوده است
خبرگزاری رویترز نیز روز گذشته طی گزارشی به نقل از منابع آگاه نوشت که فرمانده شاخه نظامی حماس با انگیزه انتقام از یورش ۲ سال پیش نیروهای رژیم صهیونیستی به مسجد‌الاقصی دست به طراحی مخفیانه عملیاتی زد که حتی تهران نیز از جزئیات آن بی‌خبر بود. این منبع نزدیک به حماس به رویترز گفت که تصمیم برای آماده‌سازی حمله مشترک توسط ضیف و یحیی سنوار از رهبران حماس در غزه گرفته شده هر چند که مشخص است مغز متفکر آن کیست.
پیش‌تر روزنامه وال‌استریت‌ژورنال در گزارشی مدعی شده بود مقام‌های جمهوری اسلامی ایران اقدام به برگزاری نشست‌های دوجانبه‌ای با مقام‌های حماس در بیروت کرده‌اند.
 
بازی دو سر برد برای ایران
منتقدان بایدن طی ماه‌های اخیر برای ضربه به دولت او به انتقاد از سیاست‌های خارجی دولت مستقر در امریکا می‌پردازند و تاکنون مسأله ایران، یک محور جدید در این مناقشات بوده است. رسانه‌های وابسته به جناح‌های رقیب بایدن نیز با دنباله‌روی همین راهبرد، به منبع اخبار ضدایرانی در مطبوعات غربی تبدیل شده‌اند اما دولتمردان امریکایی و مقامات رژیم صهیونیستی به خوبی می‌دانند که در صورت اتهام بیجا به ایران، خود را در گردابی خواهند انداخت که در آن باید با واکنش جدی جمهوری اسلامی دست و پنجه نرم کنند؛ از همین رو است که آنها صریحاً به تکذیب دست داشتن ایران در عملیات طوفان‌الاقصی پرداختند و این مهم را از زبان مقامات مختلف دولت خود بازنشر کردند.
 
رایزنی‌های دیپلماتیک ایران
به موازات تحولات بحرانی در سرزمین‌های اشغالی، مقام‌های کشور رایزنی‌های دیپلماتیک گسترده‌ای را با مسئولان نهادهای بین‌المللی و کشورهای دیگر به جریان انداخته‌اند. در همین راستا حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه روز گذشته با «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد تلفنی گفت‌وگو کرد. امیرعبداللهیان یک روز پیش از این تماس تلفنی در نامه به دبیرکل سازمان ملل نسبت به وقوع فاجعه انسانی بزرگ در فلسطین اشغالی هشدار داد و از او خواست تدابیر لازم را برای جلوگیری از تداوم جنایات شنیع صهیونیست‌ها به عمل آورد.
رئیس دستگاه دیپلماسی در تماسی دیگر با «میریانا اسپولیاریک ایگر»، رئیس صلیب سرخ جهانی با محکومیت شدید رژیم صهیونیستی برای تشدید محاصره انسانی غزه گفت: «هم‌اکنون شاهد تداوم و گسترش جنایات جنگی در غزه هستیم و تل ‌آویو اماکن مسکونی، بیمارستان‌ها و مدارس را هدف قرار داده، آب و برق را قطع کرده و مانع ارسال سوخت و مواد غذایی شده است که همه اینها مصداق مجازات دسته‌جمعی و جنایت سیستماتیک جنگی علیه بشریت است».
«اسپولیاریک» نیز شرایط انسانی در غزه را فاجعه‌بار خواند و تأکید کرد: «با هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در تماس هستیم و در صورت بهبود شرایط، کمک‌های ایران را دریافت خواهیم کرد».
وزیر خارجه در روزهای اخیر همچنین با وزرای خارجه ترکیه، عراق‌، قطر، عمان، روسیه، مجارستان، کویت و همچنین «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، رئیس صلیب سرخ جهانی و دبیرکل سازمان همکاری اسلامی تلفنی گفت‌وگو کرد.
علاوه بر این نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری اسلامی در جده با ارسال یادداشت رسمی به دبیرخانه این سازمان، آمادگی ایران برای میزبانی نشست اضطراری وزرای خارجه سازمان درباره اوضاع جاری در فلسطین اشغالی را اعلام کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی