رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران تأکید کرد

جلوگیری از شیوع HPV با اطلاع‌رسانی، پیشگیری و غربالگری

طبق اعلام رسمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شیوع ویروس اچ پی وی در کشور 8 درصد است

محدثه جعفری
خبرنگار

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران گفت: «HPV بیماری ویروسی و بسیار شایع در جامعه جهانی است و به همین خاطر دانش مردم باید نسبت به این ویروس و بیماری ناشی از آن افزایش یابد. دکتر احسان مصطفوی، در حاشیه همایش ویروس پاپیلومای انسانی در گفت‌و‌گو با «ایران» افزود: این همایش با هدف به روزرسانی دانش متخصصان و آگاهی بخشیدن بیشتر به آحاد جامعه و بررسی جنبه‌های مختلف پیشگیری، اپیدمیولوژی، تشخیص و درمان ویروس پاپیلومای انسانی برگزار شد. هدف این همایش ارائه اطلاعات درست و به روز به مخاطبان است. در این همایش تأکید شد که نه باید درباره این ویروس دچار ترس بیش از حد شویم و نه باید با ساده انگاری به گسترش آن در جامعه کمک کنیم.»

غربالگری را جدی بگیریم
دکتر مصطفوی با اشاره به اینکه ویروس HPV هم در زنان و هم در مردان شایع است، عنوان کرد: «فرم‌های سرطان‌زای این ویروس بویژه موجب سرطان دهانه رحم در خانم‌ها می‌شود. به همین علت باید آگاهی جامعه را افزایش دهیم و لزوم غربالگری را جدی‌تر دنبال کنیم.»
عضو هیأت علمی انستیتو پاستور ایران با بیان اینکه یکی از نشانه‌های ابتلای به این ویروس مشاهده زگیل‌های پوستی و تناسلی است، افزود: «به طور معمول فرم‌های خفیف بیماری با تظاهراتی مثل زگیل همراه است و این شکل از بیماری، شیوع نسبتاً بالایی هم در جامعه دارد. یکی از روش‌های تشخیص بموقع این بیماری در خانم‌ها، انجام غربالگری‌های دوره‌ای است. امروزه باید دانش مردم بویژه بانوان را، که بیشتر در معرض فرم‌های خطرناک‌تر این بیماری (سرطان دهانه رحم) هستند، درباره این بیماری افزایش دهیم تا با واکسیناسیون، غربالگری و انجام اقدامات پیشگیرانه و در صورت لزوم درمان‌های مناسب، از گسترش آن در جامعه جلوگیری کنیم.»
وی با اشاره به گستردگی این ویروس بیان کرد: «طبق بررسی‌ها حدود 90 درصد افراد در طول زندگی شان با ویروس اچ پی وی آلوده می‌شوند؛ در مقابل سیستم ایمنی حدود 80 تا 90 درصد از این افراد در بازه زمانی کمتر از دوسال، ویروس را از بدن آنها پاک می‌کند. در بعضی از افراد مبتلا هم ویروس می‌تواند تا پایان عمر با مبتلایان باقی بماند.»
به گفته این متخصص در جوامعی شبیه ایران شیوع HPV تا 30 درصد هم گزارش شده است؛ گزارش‌های رسمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شیوع آن را در جامعه حدود 8 درصد گزارش کرده است.
واکسن HPV در دسترس است
رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های نوپدید و بازپدید درخصوص واکسن ویروس پاپیلومای انسانی یا همان HPV گفت: «همیشه پیشگیری بهتر از درمان است و خوشبختانه واکسن برای پیشگیری از فرم‌های شدید این بیماری در دسترس مردم قرار دارد، اما هنوز این واکسن وارد برنامه واکسیناسیون عمومی کشور نشده است. افراد با تزریق این واکسن می‌توانند از ابتلا به انواع خطرساز این بیماری جلوگیری کنند. اکثر کشورهای توسعه یافته این واکسن را در برنامه واکسیناسیون عمومی شان قرار داده‌اند. در کشور ما هم اینکه این موضوع چقدر در جامعه ایرانی ضرورت دارد و چقدر جزو اولویت‌های بهداشت و درمان کشور است، باید بررسی و ارزیابی شود. اما در هر حال، در حال حاضر واکسن در داروخانه‌ها در اختیار مردم است و با اطلاع‌رسانی صحیح، می‌توان مردم را تشویق به خرید و تزریق واکسن اچ پی وی کرد تا مردم و مخصوصاً گروه‌های پرخطرتر، با تهیه این واکسن از ابتلا به فرم‌های خطرناک بیماری جلوگیری کنند.»
این متخصص اپیدمیولوژی با تأکید بر اینکه یکی از مهم‌ترین راه‌های انتقال و گسترش این ویروس در جوامع مختلف، رابطه جنسی پر خطر است، بیان کرد: «در رابطه با راه‌های انتقال این ویروس در ابتدا روش انتقال جنسی مطرح است و پرهیز از رفتارهای جنسی پر خطر قطعاً می‌تواند راهی برای پیشگیری از انتقال بیماری باشد. می‌توان انتظار داشت با رعایت نکات بهداشتی لازم، این بیماری به یک مخاطره جدی برای مردم تبدیل نشود.»
دکتر مصطفوی گفت: «در خصوص بیماری اچ پی وی باید به مردم آگاهی داده شود. با رعایت ملاحظات لازم در ارتباطات جنسی و رعایت اصول بهداشتی دیگر، می‌توان خطر ابتلا به فرم‌های پر خطر HPV را کاهش داد. همچنین با پیروی از سبک زندگی سالم، تغذیه مناسب و ورزش، می‌توان سیستم ایمنی بدن را تقویت کرد تا در صورت ورود ویروس به بدن، پاک‌سازی آن انجام شود.»

جستجو
آرشیو تاریخی