صفحات
شماره هشت هزار و دویست و نود و نه - ۱۹ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و نود و نه - ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۹

سیزدهمین دوره جایزه ملی محیط‌زیست به کار خود پایان داد

برگ برنده در دست ۲۶نفر

   سیزدهمین دوره جایزه ملی محیط‌زیست، در حالی دیروز به کار خود پایان داد که این رویداد پس از 5 سال وقفه برگزار شده بود. رویدادی که به گفته معاون سازمان حفاظت محیط‌زیست، از افزایش 135درصدی تعداد آثار ارسالی نسبت به دوره قبلی برخوردار بود.
جایزه ملی محیط‌‌‌زیست، رویدادی به‌منظور شناسایی، معرفی و قدردانی از خدمات و فعالیت‌های شاخص و اثربخش در حوزه محیط‌زیست بود که نفرات برتر در هر محور مشخص و تقدیر شدند. فراخوان برگزاری این دوره از جایزه ملی محیط‌‌‌‌زیست در آذرماه 1401 ارائه شده بود و از 393 اثر رسیده به دبیرخانه جایزه ملی محیط‌‌زیست، 63 اثر در 6 گروه به مرحله دوم راه پیدا کردند که درنهایت با برگزاری جلسات مختلف و داوری آثار، 26 نفر به‌عنوان نفرات برگزیده انتخاب شدند.
فرهنگسازی و آموزش
بهره‌گیری از افراد باتجربه و کارآزموده در کمیته‌های جانبی اعم از کمیته علمی، کمیته اجرایی، کمیته اطلاع‌رسانی و تولید محتوا و به‌طور کلی شورای سیاست‌گذاری سیزدهمین دوره جایزه ملی محیط‌‌‌‌زیست‌ از شاخصه‌های مهم این دوره بوده است. آنگونه که نورالله‌ مرادی، معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‌‌زیست می‌گوید: یکی از مهم‌ترین اهداف و سیاست‌گذاری‌های رویداد جایزه ملی محیط‌‌‌زیست، فرهنگ‌سازی و آموزش‌های مردمی است.
به گفته دبیر سیزدهمین دوره جایزه ملی محیط‌زیست؛ رقابت شرکت‌کنندگان در این دوره در بسیاری از محورها بسیار سخت و فشرده بود و براین اساس با توجه به پیش‌بینی‌های انجام‌شده قبلی، از گروهی از متخصصان، اساتید دانشگاه و چهره‌های علمی در امر داوری آثار استفاده شد.
دانش بومی ایرانیان
علی سلاجقه، رئیس سازمان محیط‌‌زیست نیز که در این مراسم حضور داشت، با اشاره بر تأکید رئیس‌جمهور  مبنی‌‌بر اینکه هر توسعه‌ای فرع بر محیط‌زیست است و مسأله محیط‌زیست در دولت سیزدهم جدی‌تر از همیشه دنبال می‌شود، گفت: خوشبختانه باوجود دانش بومی بسیار قوی در ایران همچنین با رهبری و مدیریت انسان‌های آگاه، علیرغم تمام فراز و فرودهایی که متوجه محیط‌زیست است، توانسته‌ایم بر بسیاری از مشکلات پیروز شویم. به گفته سلاجقه، نقش سازمان حفاظت محیط‌زیست ایجاد تعادل است و سازمان به هیچ‌وجه به‌دنبال رویکرد یکجانبه حفاظت نیست و باوجود اینکه حفاظت را در دستور کار دارد اما مانع از توسعه نمی‌شود. او با بیان اینکه از 400میلیارد متر مکعب آب حاصل از بارندگی‌های سالانه کشور، 270میلیارد متر مکعب آن تبخیر می‌شود، گفت: اگر وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و نیرو با راهکارهای علمی درست بتوانند فقط یک درصد از تبخیر بارش‌ها را کاهش دهند، به اندازه ۱۵ سد امیرکبیر کرج آب ذخیره می‌کنیم. به گفته سلاجقه، بارش‌های سالانه در کشور ما، به‌دلیل تغییرات اقلیمی از ۴۱۳میلیارد متر مکعب به ۴۰۰میلیارد متر مکعب رسیده است. او درخصوص آمار بالای پسماند در کشورمان گفت: سالانه ۱۸میلیون تن زباله در کشور تولید می‌شود. معاون رئیس‌جمهور به این نکته نیز اشاره کرد که در ۵۰ سال اخیر، ۷۵ درصد تالاب‌های جهان از بین رفته‌اند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی